Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Jeg vil gå over til en mer balansert kur (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9703)

themonk 19-07-06 07:47

Sv: Jeg vil gå over til en mer balansert kur

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje
tusenvis eller hundrevis..

...tusenvis... flere kilo med karbohydrater med andre ord. :p

Siljevanilje 19-07-06 09:37

også kommer jeg med mine usle 15-20 karbisser.. :lol:

Carisma 19-07-06 11:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
De fleste som spiser etter ernæringsrådets "regler" får vel i seg et sted mellom 300 og 400 gram pr dag ville jeg tro.

:eek: :eek: :eek: Det vil si nesten 110 kg i året! :eek: :eek: :eek:
Og det er de som spiser etter rådets anbefalinger, "alle" vet at folk i dag spiser mer sukker og karber enn det "anbefalte" behovet.

mcfrogner 19-07-06 21:33

Jeg tror jeg skal gå over til en mer balansert diett selv. Delvis fordi vektnedgangen nå har stagnert og delvis fordi jeg har lyst på en mer "fresh" diett, og ha større muligheter når jeg ikke er hjemme. Jeg kommer til å slutte å telle gram, karbohydrater, osv., fordi jeg føler at det blir litt manisk.

Hva tror dere om å karbe opp litt nå et par dager? Er det OK for å få i gang forbrenningen igjen?

jankph 19-07-06 22:01

Selv følger jeg delvis 'Natural Hormonal Enhancement' av Rob Faigin. Her følges strikt lavkarbo, men med to oppkarbingskvelder i uken, f.eks. dag 3 og dag 7, og det bør i alle fall gå minst to hele dager på lavkarbo mellom karbekveldene. Her kan du i utgangspunktet spise tilnærmet ubegrenset mengde SUNNE karber som siste kveldsmåltid, f.eks. grovt brød, ris, pasta, eller du kan skeie ut med søtsaker og godis. Meg passer dette utmerket, fordi jeg noen kvelder har lyst på noe godt, kanskje en øl eller to, eller jeg er ute på reise og har ikke alltid tilgang til lavkarbomat, men husk, måltidet skal være nesten bare karber, minst mulig fett og proteiner, ikke mer en 10-20g av det. Om dette passer for deg vet jeg ikke, men jeg har har bare gode erfaringer. NB, det har ikke økt min vektnedgang, men jeg bruker den mest fordi jeg trener en del og føler at detgår bedre med ihvertfall noen karber innabords, og fordi jeg går tilbake til lavkarbo dagen etter skjer det heller ingen fettlagring av de ekstra karbene

Nille 19-07-06 22:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner
Jeg tror jeg skal gå over til en mer balansert diett selv. Delvis fordi vektnedgangen nå har stagnert og delvis fordi jeg har lyst på en mer "fresh" diett, og ha større muligheter når jeg ikke er hjemme. Jeg kommer til å slutte å telle gram, karbohydrater, osv., fordi jeg føler at det blir litt manisk.

Hva tror dere om å karbe opp litt nå et par dager? Er det OK for å få i gang forbrenningen igjen?

Du SKAL spise balansert på Atkins. Det er hva du gjør det til. Som jeg har sagt tidligere så tror jeg du ligger for lavt i karber og at du vil ha stor nytte av å øke. Men det lønner seg å øke forsiktig. Litt om gangen. Å karbe opp har av en eller annen grunn ikke funket særlig for de på ren Atkins. Men det er jo mulig det funker for deg. Lurer på om det kanskje kunne passe for deg med EAT eller evt. Faigin's opplegg. Begge bruker jo oppkarbing/spisedag. Men jeg ville ha forsøkt iallefall en oppkarbing før jeg bestemte meg da. Funker den kan du jo vurdere videre.

Cluet er at du skal finne noe som passer akkurat DEG !

:)

jankph 19-07-06 22:33

Nei, jeg tror heller ikke at ren karbing i en dag eller to ikke hjelper det grann på Atkins. I verste fall skifter kroppen tilbake til sukkerforbrenning i stedet for fettforbrenning, og man er tilbake på start. Hensikten med NHE eller disse karbekveldene er å ikke sulte kroppen helt for karber men samtidig opprettholde ketosen. Men som Nille sier, prøv EN gang først og se hva som skjer.

mcfrogner 19-07-06 22:42

Jeg skal ikke ha noen drastisk oppkarbing, men jeg kommer nok til å kose meg litt denne uken. Jeg var nettopp på butikken, og dette må være den mest forsiktige utskeielsen noen gang ;) Resultatet ble: Fiberrik m/solsikkekjerner, smøreost (0 % karb), grov leverpostei (6 % karb), 86 % sjokolade, lett-is fra Hennig-Olsen.

Jeg kommer nok til å ende opp med noe à la Lindberg tenker jeg :)

Det er jo veldig bra å ha dette forumet og alle dere mer erfarne å støtte seg til, kjenner meg tryggere på at jeg ikke kommer til å gå tilbake til gamle synder nettopp pga. dere :D

kjøttklumpen 17-01-07 00:00

Dette er fra den artikkelen på iform:

"I millioner av år var vi samlere og jegere. Vi eksisterte på korn, grønnsaker, frukt, bær og et og annet dyreslakt. Kostholdet bestod av over 70 prosent naturlige, fullverdige, av glykemiske og mineralrike karbohydrater. Men etter hvert som den sosiale evolusjonen tok over for den biologiske evolusjonen (det desperate behovet for å være slank - med en gang!), har mange av oss byttet ut den naturlige matkjeden med lettvinte løsninger, et kosthold som gir oss det vi ønsker i dag, og som betaler seg gjennom morgendagens helse... og morgendagens fysikk. Det jeg refererer til her, er høy-protein/lav-karb dietten."

I alle dager? Kommer dem med reinspikka løgn eller er dette sant? Vet at homo sapiens ikke har levd i millioner av år i alle fall :D

Spiste mennesket korn for mer enn 20'000 år siden? Jævla kipt å knaske tørre korn er det ikke? Kankke tenke med at dem lagde baguetter og frokostblandinger hehe

Nille 17-01-07 00:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kjøttklumpen (Innlegg 226994)
Dette er fra den artikkelen på iform:

"I millioner av år var vi samlere og jegere. Vi eksisterte på korn, grønnsaker, frukt, bær og et og annet dyreslakt. Kostholdet bestod av over 70 prosent naturlige, fullverdige, av glykemiske og mineralrike karbohydrater. Men etter hvert som den sosiale evolusjonen tok over for den biologiske evolusjonen (det desperate behovet for å være slank - med en gang!), har mange av oss byttet ut den naturlige matkjeden med lettvinte løsninger, et kosthold som gir oss det vi ønsker i dag, og som betaler seg gjennom morgendagens helse... og morgendagens fysikk. Det jeg refererer til her, er høy-protein/lav-karb dietten."

I alle dager? Kommer dem med reinspikka løgn eller er dette sant? Vet at homo sapiens ikke har levd i millioner av år i alle fall :D

Spiste mennesket korn for mer enn 20'000 år siden? Jævla kipt å knaske tørre korn er det ikke? Kankke tenke med at dem lagde baguetter og frokostblandinger hehe

Vet ikke hvor de har infoen fra, men riktig er det vel knapt nok. De har tydeligvis ikke fått med seg steinalderen i historietimen, og iallefall har de ikke skjønt hva lavkarbo er. Er det noen som spiser ren mat og grønnsaker er det jo oss ! Våre forfedre spiste lavkarbo de. Nettopp fordi ris, pasta, poteter, raffinert sukker, hvitt mel, stivelse, transfett og e- stoffer fantes på den tiden. Kanskje det et trykkfeil eller dårlig utrykksmåte. De spiste iallefall ikke 70% karbohydrater !!

Skuffende fra bladet, siden de faktisk har skrevet positivt om lavkarbo tidligere !

Begod 17-01-07 14:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av fersking (Innlegg 186595)
Jeg kjenner ikke Muscle media, kun iform. Er det en utgiver som ikke er til å stole på?:confused:

Før i tiden så var det TN som ga ut det bladet, men de syntes det var for useriøst, så de kuttet det ut. Jeg har mange MM og det morsomme er at de motsier seg selv hele tiden. Jeg har et inntrykk av at det er mer eller mindre profilerte byggere som skriver sin versjon av "sanheten" om kosthold og trening. Artiklen er forøvrig full av fakta feil. Nesten alle de negative tingene som står om lavkarbodietter er ting som man normalt vil forsvinne i løpet av de første 14 dagene på dietten.

Uansett så bør du gjøre det som passer for deg.

shady 18-01-07 20:11

Atkins vedlikehold er for meg en veldig balansert diett, men det høres ut som om Lindberg kan være tingen for deg.

Men den artikkelen ville jeg ikke umiddelbart tatt for god fisk...Jeg har spist 20 g karber daglig i et halvt år nå, og er verken trøtt eller energiløs. Men, men - det fins jo mye motstridende forskning ute og går, så det får være opp til hver enkelt hva man vil tro på. Jeg vil likevel anbefale Atkinsbøkene, om du ikke alt har lest dem. :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.