Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Kakebunn/rullekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=962)

Tøffa 04-02-07 10:34

Sv: Kakebunn/rullekake

Noen som har oppskrift på eggekrem eller?

nomma 04-02-07 10:54

Denne ble ikke så værst, kan ha i litt vaniljesukker men jeg droppet det.. kansje noen vanlije essens dråper gjør susen??? Og så brukte jeg natreeen i stedet for splenda.. var fri for splenda..

5 eggeplommer
1,5 dl fløte
1,5 dl splenda
100 g meierismør

bland sammen eggeplommer, fløte og splenda.. Sil blandingen for å få bort hinnene i egget.. varm blandingen forsiktig opp på svak varme mens du heletiden rører.. når massen tykner.. den skal ikke koke.. avkjøler du den litt og rører inn smøret.. og vips så har du knall god eggekrem..

Tips: Bruk stålkaserolle og ikke aluminium.. og tre eller plast redskap til å røre med.. Første gangen jeg skulle lage kremen brukte jeg aluminiums kasserolle og vanlig stålvisp.. den ble helt grå og smakte jern.. jækgikk rett i søpla.. vet ikke helt hva som skjer men ikke godt i hvertfall..

Gerd 04-02-07 19:25

Høres helt nydelig ut... Kan den fryses?

nomma 04-02-07 20:02

den kan fryses:D

Gerd 04-02-07 20:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nomma (Innlegg 231826)
den kan fryses:D

Flottings!!!
Begge barna har bursdag i februar... Kan være greit å ha en kake eller to som både jeg og gubben kan ete litt av... Greit å ha i fryseren...

nomma 11-02-07 16:48

Nå har jeg laget denne.. dobblet oppskriften og brukte en form på 25 x 37 cm.
da ble den en litt tykk rullekakebunn.. sammme teperatur og tid.. Lagde eggekremen jeg har lagt inn oppskrift på tidligere i tråden.. rullet den sammen og smeltet 50 g 75% sjokolade, hadde den i en kakepyntepose og stripet kaken med sjokolanden.. se bilde.. Dette er den mest vellykkede lav-karbo kaken jeg har bakt til nå.. snadder..

nomma 11-02-07 17:01

2 Vedlegg
glemte bildene i forrige innlegg.. en så god kake måtte bare tas bilde av.. men som dere ser er jeg ingen konditor:rolleyes:

Alyssa 11-02-07 17:13

Ingen konditor? :eek: Den ser fantastisk ut, spør du meg! Tipper den ikke smaker så veeeldig vondt... :p :D

Nena 11-02-07 17:14

Ser kjempegod ut, Nomma :sikle:...

Gerd 11-02-07 18:37

:sikle: Dette såg skikkelig proft ut!!! Ser aldeles nydelig ut. Du er flink!

Carbokiller 11-02-07 22:50

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ninja (Innlegg 227771)
Hva tilsvarer en liten form???:confused:

Nå er jeg jo tilbake her i forumet så da kan jeg svare hvis jeg ennå husker det da...hihi:D
Jeg tror jeg mente den formen jeg har i skapet som er 20 x 30 cm.:)

Stella 24-02-07 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carbokiller (Innlegg 5707)

Mal mandlene eller kjør dem i hurtigmikser til mel

Mel... Hvor fint skal det være?
Jeg har prøvd med den "dimsen" som er med stavmikseren min, men syns ikke det bliver mel...
Hvordan kan en ellers gjør det?

Gerd 25-02-07 08:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Stella (Innlegg 237797)
Mel... Hvor fint skal det være?
Jeg har prøvd med den "dimsen" som er med stavmikseren min, men syns ikke det bliver mel...
Hvordan kan en ellers gjør det?

Det blir ikke ordendlig mel, men fine småkorn. Det er mer enn bra nok. Husk bare å røre det inn veldig forsiktig så ikke alt faller sammen:rolleyes:

Stella 25-02-07 11:48

Takk :)

Jeanett 08-03-07 14:06

Hei
Fikk smake denne kaken hos BS2, hun hadde brukt heistad sjokolademousse som fyll, sjokoladerullekake :p Helt fantastisk!!

MÅ PRØVES! :D

nomma 08-03-07 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jeanett (Innlegg 241997)
Hei
Fikk smake denne kaken hos BS2, hun hadde brukt heistad sjokolademousse som fyll, sjokoladerullekake :p Helt fantastisk!!

MÅ PRØVES! :D

ja den skal prøves.. god med eggekrem men kansje bedre med sjokoladefyll..

BS2 09-03-07 11:50

Jeg prøvde meg på nøttekake med sjokolade topp, der brukte jeg 1/3 fløte pisket den til nesten ferdig og da puttet jeg oppi en pakke av heistad, sjokoladepudding pulver(8KH) og pisket dette til det ble en tykk sjokolade krem. tenkte dette måtte være en perfekt sjokolade krem til rullekake.. det skal prøves neste gang! :) om man lager en liten rullekake(halv stekebrett), trenger man sikkert ikke mer en en halv papp med fløte for det ble mye krem.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.