![]() |
Sv: Hva spiser du til jul ?
Jeg tipper jeg ikke får i meg så mye, før jeg er forsynt uansett, så er ikke snakk om å proppe i seg...
Men om jeg har lyst på noe av det som står på bordet når jeg er hjemme på julaften, så spiser jeg det, uten å "banke meg sjøl opp" etterpå.... Men det er helt sant Nille...Snopet smaker jo det samme som ellers i året..(eller kanskje ikke?) Er liksom det at det er tradisjon.. Men en annerledes jul i år, blir det helt sikkert:) Og små justeringer her og der, er jo ikke så vanskelig... Har ikke jobba så hardt for ingenting... |
Sitat:
|
Sitat:
Nå er det seg også slik at jula hos oss varer lenger enn en dag skjønner du ;) Hvis jeg lar kostholdet slippe og spiser snop og mat kroppen min ikke liker hele jula (jeg har aldri påstått eller sagt EN dag) så bruker jeg faktisk et par måneder på å få av de to tre kiloene som kommer på. Og noen av oss (heldigvis slipper jeg dette) får også søtsug av å spise snop/enkelte matvarer, noe som gjør at det er lett å spise mer og mer og mer. Noen klarer faktisk ikke å stoppe - takket være jula og "tradisjon" ødelegger de kankje flere måneder med slit. Det skal man også ha respekt for. Personlig blir jeg i tillegg sjuk og dårlig i magen. Og jeg har som andre har skrevet her, iallefall ikke tenkt å ligge sjuk i jula fordi jeg spiser feil ting ! Jeg har vært på restaurant på grunn av bursdagsfeiringer to ganger den siste uka. Først på "Tango" med 5 retters og "vinpakke", så "Jans Mat & Vinhus" med 7 retters og "vinpakke". Og selv om det var null poteter, ris og pasta kan jeg love deg at det var andre ting kroppen min ikke satte pris på. + 2 kilo. Tro det eller ei ! Mye vannvekt riktignok, men allikevel. Regner med at det tar et par uker før jeg er på normalen igjen. Så lenge folk er klar over og tar konsekvensen av hva de spiser, og ikke sutrer og klager etterpå, - må de gjerne spise hva de vil for meg. Jeg bare spør om det er verdt det jeg.... Og det gjelder ikke bare i jula, men ellers og ! |
Sitat:
Men så tåler jeg det nok bedre enn deg, og da er det jo noe annet. |
I år har jeg bestemt meg for å prøve noe nytt. Det samme skjer jo hver eneste jul, jula (og den usunne spisingen) varer 1 uke. Minst! Ja jeg er av den sorten som får jeg smaken på noen godt så kan jeg ikke stoppe. Riktignok kan jeg smake bare bittelitt i 2-3 dager og holde meg i skinnet, men når fristelsene kommer både 4., 5. og 6. dag så klarer jeg ikke mer. Så jula kan likegodt vare 3 uker eller 5 uker for min del.. Og nå etter en liten "sprekk" så skjedde det igjen, jeg klarer ikke å stoppe.
Så denne jula skal jeg til foreldra og spise julemat (uten poteter såklart), nyte den og spise sakte. Masse ribbe og god mat, perfekt for min diett. Og etterpå skal jeg gå hjem igjen (ca. 40 min å gå), uten dessert, gaver og kaffe, kaker og konfekt. Jeg vet jo hvordan det blir så og jeg har ikke det samme forholdet til jula uansett. Jula er for unger mener jeg. Jula for meg er julemiddagen. Så denne jula blir mitt livs korteste. :cool: |
Spiser kalkun på julaften, masse grønnsaker og byggrynskrem. Så er det en lunsj første juledag, da blir det laks og eggerøre, resten blir vel rester og vanlig mat. Lager egne kaker og marsipan. Går greit
|
Sitat:
Jul for meg er familie og tid sammen... Kos foran peisen og de gode samtalene... Gaver og mat er bonus...toppen av kransekaka...!! Jul for meg er HELLIG!!!.... Den beste tida i året....!!! Jeg ELSKER jula!!! god stemning og hyggelige stunder med familien... Jeg merker jeg går litt i forsvarsposisjon her...hehe... Men alle har sitt:)... Jeg tror ikke jeg er i stand lenger jeg, til å trykke i meg "drit"... Det kommer til å stritte i mot i både kropp og sjel.... |
Sitat:
Men hva er byggrynskrem? Hørtes godt ut! :) |
Sitat:
|
Sitat:
Pappa er sånn enda....og jeg har på følelsen at jeg ligner han der.. Og han er snart 60;) |
Sitat:
For meg er jula helt slik som Hyper beskriver det, og slik har det vært hele livet mitt. Men nå fremover er det ENDA kjekkere siden jeg har en treåring som også opplever julen sammen med meg. Denne julen blir kjempekoselig, for i år vet hun mer om hva julen er, hun elsker nissen og gleder seg veldig. :D |
Sitat:
For jeg nyyyter det...og kooooser meg..... Og den gleden kan ingen ta fra meg..uansett:).... |
Jeg også gleder meg masse til jul! Skal bli godt å ha fri et par dager i strekk, og være sammen med nieser og nevøer.
På julaften har vi alltid pinnekjøtt med rabbestappe (ok; kålrabistappe for de som ikke forstod... :p) og poteter. Kommer nok til å prøve å holde meg sånn noenlunde lavkarbo i julen, men kommer nok til å spise mer enn de vanlige 15 kh på ketolyse. Skal prøve å lage en lavkarbokake + lavkarbogodteri slik jeg har noe som jeg kan kose meg litt med. :) |
Jeg elsker jul! Beste tiden på året! Og det har verken med alder eller barn å gjøre, jeg bare elsker stemningen.
Lille julaften er det tradisjon med risgrøt med mandel, og marsipangris til vinneren. Nå er dette min tredje jul uten grøt. Mannen tåler ikke melk, så han har ikke spist grøt på årevis. (Bortsett fra det året jeg lagde grøt med rismelk til ham!) Med barna er det sånn at sønnen egentlig ikke liker grøt, han bare spiser litt pga mandelen. Så den tradisjonen holder på å bli noe utvannet. . . Men de siste årene har i alle fall datteren laget marsipangrisen. Farger marsipanen rosa og lager en morsom liten skulptur. Julaften er det varm sjokolade med krem i 13-tiden, med julebrød med geitost og edamer. Jeg lager meg nå for tiden egen sjokolade, f eks med 86% oppløst i vann og tilsatt fløte etterpå, eller confecta 72% med en fløteskvett. Ikke julebrød på meg da, så klart. Men en bit edamer! Kl 17.00 MÅ alle være ferdig pyntet og sitte foran TVen for å høre Sølvguttene synge julen inn. Da,og nøyaktig da, har vi hvert sitt lille glass sherry (tørr til meg, da. . . litt mindre karber!) og ønsker hverandre god jul idet julen ringes inn. Når Sølvguttene er ferdig klokken 17.30 er det middag: Pinnekjøtt med kålrabistappe (og poteter til de andre), øl (jo, jeg tar et halvt glass den dagen) og akevitt. Til dessert multer med fløte. Utover kvelden snop, frukt, nøtter, julekaker, kaffe og konjakk, vin. Av dette tar jeg bare nøtter, kaffe og konjakk og vin - eller en liten kokosmakron bakt med splenda, eller annet som jeg har forberedt til meg selv. Sukkerfritt snop f eks. En eneste mandarin kanskje. Men jeg går IKKE på akkord med meg selv på julaften. Bortsett fra at 2 dl vanlig øl/juleøl er mye bedre enn 1/2 l Ultra eller Red Light. Så det tar jeg. Men jeg er veldig enig med Nille i at det ikke er verdt å gjøre seg selv syk. Og det blir jeg glatt hvis jeg får en del sukker i meg. Så nei takk. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54. |