![]() |
Sv: Blomkål
Sitat:
|
Pizza av blomkål høres kjempegodt ut, men blir ikke Mozarella rimelig dyrt? Kan man bruke vanlig ost tro?
|
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg må bare... Er det meningen at blomkålmosen skal serveres kald? Den blir jo varm av kokingen, men når man tilsetter fløte og jobber litt med den etterpå, blir den vel kald igjen..? Kanskje man kan varme den i mikro?
Skal prøve meg på den til middag i dag:) |
Som regel er det så fort gjort at den ikke rekker å bli kald!
Du trenger veldig lite fløte altså. Jeg bruker bare smør, jeg. Syns den blir bedre og myk nok av det. Om du bare skrur av plata, men lar kjelen stå der mens du jobber med mosen, blir den heller ikke kald! Jeg lager det i mikro, tar ut, putter opp i smør etc, kjører kjapt med stavmikser og serverer. Rekker ikke bli kald! |
Ok, takk for kjapt svar:)
Nå ligger den og koker i kjelen, så det blir spennende å se hvordan dette blir. Tror aldri jeg har smakt blomkålmos før faktisk! Deilig med et nytt lavkarbo-liv:) |
Sitat:
|
Og det er helt riktig at det smaker utrolig godt med blomkålspizza. Jeg har servert det til vanlige mennesker, men har da valgt å juge på det et annet navn en pizza, og de blir alltid like imponert.
|
Prøvde å lage blomkålpizza i går. Det ble ikke akkurat som jeg håpet (bl.a. har jeg nok saltet litt vel heftig). Men det er mulig jeg ikke har skjønt oppskriften helt. Skulle man først lage "blomkålris", dvs. raspe og steke som vanlig? I såfall, skal det da kjøles ned igjen først? Jeg kjølte ikke ned, men blandet i egg og ost, og det ble liksom straks en seig omelettaktig greie. Det så forøvrig "riktig" ut etter å ha stekt bunnen, men den ble ikke sterk nok til å kunne spises håndholdt som pizza, selv ikke som kald.
Men jeg må teste dette litt mer, for ideen er god! |
Jeg bruker microen (og sånn Tupperware sin micro-koke-kanne) til å lage blomkålstappe:
Skjærer opp blomkålen i "dusker" og koker den i micoren i 3-7 minutter (kommer an på størrelsen på duskene). Moser og putter oppi masse hvitløk og pepper og smør. Og koker i microen i 1-2 minutter til. Rører og har oppi en fløteskvett. Kokes igjen i microen i 1 minutt. Det er litt ut-og-inn, men absolutt verdt det. :nam: |
Sitat:
|
Sitat:
Se under Les mer! |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
http://www.arla.no/Templates/imageha...rchp=&rc=0&d=0
Denne av Arla har færrest karber: Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Blomkålsmos er nå herved min favoritt, og jeg som ikke er så glad i blomkål- trodde jeg.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07. |