Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Fedons utsøkte ostekake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5640)

Don Vito Corleone 06-05-07 14:22

Sv: Fedons utsøkte ostekake

Da vet jeg hva slags kake jeg skal ha til bursdagen min :)

Takk Nille !

Har du oppskrift på New York Style Cheesecake ? :)

Nille 06-05-07 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Don Vito Corleone (Innlegg 271473)
Da vet jeg hva slags kake jeg skal ha til bursdagen min :)

Takk Nille !

Har du oppskrift på New York Style Cheesecake ? :)

Yessir !! Det har jeg vettu. Og den er knallgod og !!

Karen B's New York Style Cheesecake

Karen er kokk og er "hjernen" bak denne utsøkte varianten ! :sikle:

Benzo 06-05-07 19:06

Hvis man måtte gange opp med 2,5, slik jeg leste det, så ville man måtte bruke 12,5 gelatinplater. Men, jeg skjønte at det ikke stemte, så da tok jeg 7- bare for sikkerhetsskyld. :)
Kaka ble som ostekake, men smakte ikke vanlig ostekake. Jeg synes den var grei, men ingen av de andre ostekakeelskerne likte den i det hele tatt.

Nille 06-05-07 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Benzo (Innlegg 271607)
Hvis man måtte gange opp med 2,5, slik jeg leste det, så ville man måtte bruke 12,5 gelatinplater. Men, jeg skjønte at det ikke stemte, så da tok jeg 7- bare for sikkerhetsskyld. :)
Kaka ble som ostekake, men smakte ikke vanlig ostekake. Jeg synes den var grei, men ingen av de andre ostekakeelskerne likte den i det hele tatt.

Prøv en gang med vanlig mengde gele, så smaker den garantert mye bedre ! Den ER virkelig god altså. Hver eneste gang jeg lager den rekker den nesten ikke rundt bordet før fatet er tomt ! Og det er folk som virkelig "kan" dette med ostekaker. Den eneste som slår den er New York Style Cheesecake (se tidligere post) og på en god tredjeplass kommer Key Lime Cheesecake. Den første er ordentlig ostekake som stekes i ovn og den siste er kald med limegele.

Benzo 06-05-07 21:20

Skal prøves, Nille!
I grunn var det greit at jeg bare synes den var grei, ser ellers for meg at hele kunne sklidd ned i løpet av kvelden. :p

Siljevanilje 08-05-07 20:39

nå holder jeg på å lage denne, bare uten bunnen da :)
gleder meg masse.

Siljevanilje 08-05-07 22:15

jeg brukte discovery funlight og heistad bringebær gele på toppen.
det var suuuuper digg :D

xtra 13-05-07 20:13

Konfirmasjon for min niese i dag: Oppskrift prøvd og kake spist :)

Den var faktisk veldig god, og ikke verre enn at jeg med mine begrensede bakeferdigheter fint fikk til å lage kaken.

Dessuten slo vi to fluer i en smekk, i og med at broren min har cøliaki. Nå ble det enda en ting han kunne spise fra kakebordet.

Takk for fin oppskrift, jeg kommer helt sikkert til å bruke den flere ganger!

Isalien 17-05-07 14:26

Kaka ble kjempegod! :) Brukte Nilles bearbeidede - med bringebærgele-lokk, og bringebær.

yurgh 08-06-07 18:21

...og sånn kan den se ut hvis du har på knust gelé (appelsin + litt bringebær) oppå. den ekstra geléen er vel ikke strengt tatt hardcore ostekake, men jeg liker det, så det så ;)

http://server11.omnimedia.no/img/lowcal-ostekake.jpg

...og ja - den er bedre enn vanlig "high-carb" ostekake - bøyer meg i støvet for Nille :)

LilleMill 22-06-07 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 263172)
Ja, du kan lage lokk av saft og gelatin.

Jeg har prøvd to varianter:

Alt. 1:
Du kan lage med 3 dl appelsinsaft, 2 ss splenda, 2 plater gelatin. Den fineste lokket får du om du gjør som følger:

Bløt opp 2 gelatin plater i kaldt vann. Kok opp applsinsaft, 2 ss splenda. Skum av, sil og ha i gelatinplatene en og en. Rør til det er oppløst.

Så kommer det som er viktig: La geleen stivne. Hel stivneet gelei hurtigmixer til en jevn "krem" og stryk den over kaken. Det er slik Pascal lager lokk til iskaka si (bare at de bruker sukker da). Knallgodt.

Er det 3 dl ferdigblandet fun light? eller 3 dl konsentrert? Det blir vel litt sterkt kanskje..

Nille 22-06-07 20:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Milla83 (Innlegg 297090)
Er det 3 dl ferdigblandet fun light? eller 3 dl konsentrert? Det blir vel litt sterkt kanskje..

I dette tilfellet er det snakk om friskpresset appelsinsaft, eller evt. appelsinjuice fra pakke. Det er litt mer karber enn i Fun Light, men det er utgjør ikke mye pr stykke når du fpr 12 stykker ut av kaka !

LilleMill 23-06-07 14:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 297190)
I dette tilfellet er det snakk om friskpresset appelsinsaft, eller evt. appelsinjuice fra pakke. Det er litt mer karber enn i Fun Light, men det er utgjør ikke mye pr stykke når du fpr 12 stykker ut av kaka !

Så da blir det altså over 30 ekstra karber bare i gelelokket.. Tror jeg må droppe det.

Men går det an å gjøre det samme med heistad bringebærgele? Kjøre den i mikser? Eller er det best å bruke den som et helt gelelokk?

LilleMill 23-06-07 15:28

Men går det ikke an å bruke fun light saft i gelelokket også?
Ble mye spørsmål fra meg om ostekaka.. Hehe

Vil gjerne at den skal bli vellykket :)

Nille 23-06-07 18:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Milla83 (Innlegg 297624)
Så da blir det altså over 30 ekstra karber bare i gelelokket.. Tror jeg må droppe det.

Men går det an å gjøre det samme med heistad bringebærgele? Kjøre den i mikser? Eller er det best å bruke den som et helt gelelokk?

Du kan lage gelelokk av hva du vil og vispe den om du ville eller ha helt lokk om du vil. Det er bare fantasien som setter grenser ! ;)

Suzy 06-08-07 20:52

Takker og bukker for ei flott oppskrift. Hørtes alldeles deilig ut med ei kake som kun inneholder 1,5 karb pr stk. Denne mÅ prøves ut snarest.
Søthungeren har ikke tatt meg helt, men kjekt å kunne servere gjestene noe som du selv kan spise.
Er forresten VELDIG glad i Suksessterte. Den er jo full av smør og fløte. Noe som passer Skaldeman flott. Må prøve ut denne oppskriften m Splenda.

LilleMill 08-08-07 23:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Suzy (Innlegg 315914)
Takker og bukker for ei flott oppskrift. Hørtes alldeles deilig ut med ei kake som kun inneholder 1,5 karb pr stk. Denne mÅ prøves ut snarest.
Søthungeren har ikke tatt meg helt, men kjekt å kunne servere gjestene noe som du selv kan spise.
Er forresten VELDIG glad i Suksessterte. Den er jo full av smør og fløte. Noe som passer Skaldeman flott. Må prøve ut denne oppskriften m Splenda.

Det er 3 gr karb pr stk, ikke 1.5 :O) Om man deler den i 12 biter.

Nille 09-08-07 07:49

Jeg mener at det er - (minus) 1,5 karber pr stykke i forhold til originalen. Altså at det er 1.5 karber mindre pr stykke. Ikke at det ER 1,5 karber pr stykke !!

Næringsinnhold i hele kaka er:

Total: 3127 Fat:291 2619 83% Sat:10 90 3% Poly:59 531 17% Mono:41 369 12%Carbs:60 160 5% Fiber:20 0 0%Protein:90 360 11%Alcohol:0 0 0%

Kalorier: 3127
Fett: 291 gram (83 %)
Netto karber: 40 (5 %)
Protein: 90 gram (11 %)

Om man deler den i 12 deler blir det pr. stykke:

Total: 261 Fat:24 218 83% Sat:1 8 3% Poly:5 44 17% Mono:3 31 12%Carbs:5 13 5% Fiber:2 0 0%Protein:8 30 11%Alcohol:0 0 0%

Kalorier: 261
Fett: 24 gram (83 %)
Netto karber: 3 (5 %)
Protein: 8 gram (11 %)

Ruben 19-12-07 16:42

Jeg har prøvd noe nytt, paranøtter sammen med smør som bunn, utrolig godt og nesten ikke karber i de nøttene

hanne42 17-08-08 12:58

[skyver på denne, Nilles bearbeidede versjon er såååå god! Utrolig at noe så godt kan føre til at man GÅR NED i vekt!]

Har laget denne tre ganger på en måned og er helt frelst. For å spare noen karber og evnt noen kalorier hvis man er opptatt av det, går det fint an å halvere mengden mandler og valnøtter, tilsette 2 ss Splenda og 1 ts kanel, og utelate smøret. Blandingen kjøres i blender og strøs så OPPÅ kaka. Da blir det dessert og ikke ostekake. Og like god!

Hanne

silje 17-09-10 19:31

Laget denne (den første versjonen som ble postet), med jordbær og kiwi på toppen i går. Utrolig god :D

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-..._2382915_n.jpg

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:04.