Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Frozen Chocolate Peanutbutter Cheesecake (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54429)

The Cat 15-05-13 18:00

Sv: Frozen Chocolate Peanutbutter Cheesecake

Jeg kan bruke vanlig peanøttsmør, ikke sant?? Eller må jeg kjøpe noe spesielt??

Photobscura 15-05-13 18:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av The Cat (Innlegg 1443036)

Vanlig peanøttsmør. :ja:

Chamomilla 15-05-13 19:58

Mye rå eggehvite i fyllet, men det er kanskje greit sånn av og til? Har alle ingredienser på plass og var på nippet til å sette igang.Mulig jeg venter til i morgen.. kunne gjort seg til 17-mai.. :sikle:

Supera 16-05-13 08:30

Jeg trodde jeg hadde peanøttsmør, men jeg hadde nesten alle andre typer enn peanøttsmør. Macadamia, mandel, valnøtt, pecan, hasselnøtt... Det ble ca halvparten hasselnøttsmør (gikk tom), ca 1/3 mandelsmør (gikk tom) og ca 1/6 macadamiasmør. Og så hadde jeg i spesialblanding (peanøtter, mandel , cashew og macadamia). Bunnen ble nommnomm. Kunne maulet på den, ja. Jeg hadde visst ikke philadelphia-ost, så resten skal jeg lage i dag når jeg har fått kjøpt philadelphia.

Tiki 16-05-13 09:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1443129)
Jeg trodde jeg hadde peanøttsmør, men jeg hadde nesten alle andre typer enn peanøttsmør. Macadamia, mandel, valnøtt, pecan, hasselnøtt... Det ble ca halvparten hasselnøttsmør (gikk tom), ca 1/3 mandelsmør (gikk tom) og ca 1/6 macadamiasmør. Og så hadde jeg i spesialblanding (peanøtter, mandel , cashew og macadamia). Bunnen ble nommnomm. Kunne maulet på den, ja. Jeg hadde visst ikke philadelphia-ost, så resten skal jeg lage i dag når jeg har fått kjøpt philadelphia.

Så bra å høre, det høres bra ut for min peanøttalergiske mann.:p

Chamomilla 16-05-13 14:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1441886)
Oversatt til norsk, og presisert:dette er en ISKAKE:
Bunnen
2 dl peanøttsmør
1,5 dl peanøtter
1 egg
2 ss søtning
Fyll
2 dl fløte
2 eggehviter
300 g philadelphiaost
2 egg
0,5–0,75 dl søtning
2 krm vaniljepulver
Topping
85 g mørk sjokolade( gjerne sukkerfri)
2 ss fløte
1 ss peanøttsmør
½ dl hakkede peanøtter
Gjør slik: Gjør bunnen ved å mikse samtlige ingredienser i en foodprosessor . Peanøttene trenger ikke å bli finhakkede. Trykk ut i en form med løs bunn(springform). Stek i 180 grader, i cirka 10–15 minutter. La bunnen avkjøles.
Del eggene. Visp eggehvitene stive. Visp fløten til krem og visp i Philadelphiaost og eggeplommer. Bland i søtning, vaniljepulver og eggehvitene. Hell i røren i formen.
Smelt sjokoladen sammen med fløte og peanøttsmør på lav väame. Rør sammen. Dekorer ostekaken med sjokoladen og topp med hakkede peanøtter. Sett ostekaken i fryseren i minst 4 timer.
Sette gjerne frem ostekaken en halvtime før servering slik at den ikke blir så hard.

Du har oversatt slik at det for meg så ut som det er to eggehviter pluss to hele egg i fyllet. I den svenske versjonen er det to eggehviter og to eggeplommer... Oppdaget det i siste liten... har lagd bunnen nå og skulle til å gå igang med fyllet. Fikk en innskytelse om å sjekke "originaloppskriften" først. :p

Imse 16-05-13 14:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1443212)
Du har oversatt slik at det for meg så ut som det er to eggehviter pluss to hele egg i fyllet. I den svenske versjonen er det to eggehviter og to eggeplommer... Oppdaget det i siste liten... har lagd bunnen nå og skulle til å gå igang med fyllet. Fikk en innskytelse om å sjekke "originaloppskriften" først. :p

Oj, det falt ut noe. Endrer med en gang.

Rin 16-05-13 15:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av The Cat (Innlegg 1443036)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1443037)
Vanlig peanøttsmør. :ja:

Jeg ville vel helst ha valgt et peanøttsmør som ikke inneholder noe annet enn nøtter og evt salt - en del av de påleggsglassene har jo unødvendig høyt sukkerinnhold, så her spørs det vel litt akkurat hva som er "vanlig". :cool:

The Cat 16-05-13 22:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rin (Innlegg 1443222)
Jeg ville vel helst ha valgt et peanøttsmør som ikke inneholder noe annet enn nøtter og evt salt - en del av de påleggsglassene har jo unødvendig høyt sukkerinnhold, så her spørs det vel litt akkurat hva som er "vanlig". :cool:

Mannen har handla, så her blir det nok et vist sukkerinnhold, ja... Men på en hel kake blir det jo begrensa hvor mye det blir :) får man kjøpt "renere" peanøttsmør på helsekosten, kanskje?

Chamomilla 16-05-13 23:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av The Cat (Innlegg 1443262)
Mannen har handla, så her blir det nok et vist sukkerinnhold, ja... Men på en hel kake blir det jo begrensa hvor mye det blir :) får man kjøpt "renere" peanøttsmør på helsekosten, kanskje?

Det finnes "rent" peanøttsmør hos vanlig dagligvare også. Prix her har det til og med. Lurer på om jeg har sett det på rema også, men er ikke helt sikker.

Supera 17-05-13 10:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1443212)

Jeg leste bare den norske versjonen... Synes det ble mye eggehvite, ja... Men jaja... Det ble godt (lagde noen små testere i muffinsformer). Kaka er ikke heeelt ferdig. Noe greier som tok litt vel mye tid i går og så da fikk jeg ikke tid til å begynne på fyllet før kl 22. Så da gadd jeg ikke å pynte den. Jeg tror jeg har tid til det etter jobb i dag.

Chamomilla 17-05-13 22:09

Her i huset var responsen. "Den var grei, ikke så mye smak av fyllet. " ingen kommentar fra en gjest. Jeg synes og at den var god, men ingen stor opplevelse. God, men ikke til å "dø for.. :o Det er jo smak og behag. Har fyrst ned resten i porsjonsstykker og de blir garantert spist altså. Ingen fare. :p fint å ha noe som kan spises uten at blodsukkeret drar på bærtur.

Chamomilla 18-05-13 13:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1443382)
Her i huset var responsen. "Den var grei, ikke så mye smak av fyllet. " ingen kommentar fra en gjest. Jeg synes og at den var god, men ingen stor opplevelse. God, men ikke til å "dø for.. :o Det er jo smak og behag. Har fyrst ned resten i porsjonsstykker og de blir garantert spist altså. Ingen fare. :p fint å ha noe som kan spises uten at blodsukkeret drar på bærtur.

Den var MYE bedre i dag - som lunsj.. Når jeg ikke var mett av alt mulig annet... :p

Moogie 18-05-13 15:05

Peanøtsmør er jo superenkelt å lag selv :) bare kjør peanøtettene i blenderen til det er smør. Vips :) sunn og god smør uten tilsettninger. Jeg bruker også å ha litt smelta kokosolje oppi. Bare for å få rundere smak. Så det tenkte jeg å bruke i denne kaka. Må bare spise opp alle restene etter 17.mai før jeg lager noe mer kaker, hehe

min_kamp 15-06-13 21:30

Denne kaka va herlig. Men ikkje la den gå for lenge i maskinen, da blir det fort varmt og blir mye fett som skiller seg ut.
Skal lages igjen.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.