![]() |
Sv: Tren som en mann og se ut som en gudinne
Sitat:
Jeg er IKKE imot saltimer, det er både sosialt og hyggelig, men leser du lenge nok på fitnessbloggen og ønsker forstå hvordan du raskest og best får formet kroppen slik du vil, så er dessverre sosial kukerundttrening noe som må kuttes til fordel for vekttrening. Her inne er det maaaaange som synes det er dumt å si slikt, men Kristine Weber har ikke formet kroppen sin med saltimer for å si det sånn ;-) |
Kristine Weber er heit.. samme med Silje Mariela :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Stor motivasjon ja :) Begynner min første PT time i morgen tidlig og det blir kun styrketrening.. Han skal få lære meg markløft, knebøy, benkpress etc :) 12 timer i mnd, gleder meg som en unge!! :)
|
Sitat:
|
Han som setter opp programmet, får se det i morgen, men jeg sa jeg vil lære meg disse øvelsene. Han er ernæringsfysiolog også, så insisterte på å sette opp kostholdet også. Sa til han at jeg spiser lavkarbo men han mener jeg bør spise mer karbo.. så vi får se om vi blir enige der :)
|
Sitat:
|
Jeg har spist ketogent, liker meg i ketose.. Men vi får se hva han setter opp. Han er ganske fit selv så jeg regner med han vet hva som skal til :)
Blir spennende å se i morgen hva han legger opp , skal poste det ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Forøvrig lever jeg ketogent på ca 50-60 g kh på det jevne, det går som det suser og jeg har stor fremgang fra uke til uke og makser på vektene nesten hver uke. Se hva som blir satt opp for deg av kosthold og prøv deg frem, min PT prøvde seg også med mer kh men jeg gadd ikke for jeg liker sånn jeg har det nå. Og ettersom jeg har større fremgang enn mange andre av hennes kunder er det ikke snakk om det lengre. Det jeg mangler er eksplosivitet, men jeg har en utholdenhet og styrke som jeg er ganske stolt av om jeg må si det selv :) |
Ja fikk kjørt meg i dag, hehe :D Maks vondt i ræva, hehe :P
Knebøy, markløft, utfall, bicepscurl og noe magegreier.. :P Tungt, men kjekt :) Så får jeg matoppsett på onsdag og så får jeg vite litt mer om hvordan treningen blir lagt opp. ble veid og målt, så det er i alle fall motivasjon å vise at jeg kan gå ned i vekt og krympe ;P Skader ikke at han er en sexy veltrent hunk heller, hahaha :P |
Ok dere erfarne - jeg har tenkt å prøve meg på styrke igjen etter en lang pause. Tenker meg å ta hintet og prøve meg på tung styrketrening. Hva er da deres forslag til tyngde på disse øvelsene?
DAG A:
Benpress april - 173.3 august - 200; Rygg april - 54.5 august - 56.2; Bryst april - 40 august - 53.3 Jeg vet at jeg spør om mye, men tenkte det var hjelp å få av dere godhjertede styrketreningsentusiaster ;). |
Sitat:
Jeg ville har kjørt 3x5 med markløft på både A- og B-dager, altså ved hver trening. Hvis det blir for mye ville jeg heller tatt bort knebøy på en av dagene. Hvis du kun skulle utført én øvelse, er markløft tingen. Du må prøve deg frem med belastningen, men det er viktig at du tar det pent til å begynne med slik at teknikken blir 100% riktig. Når teknikken sitter, kan du løfte så tungt at du klarer å gjennomføre to sett og begynne på det tredje. Hvis du klarer å gjennomføre tre sett, øker du belastningen på neste trening. Dermed blir du sakte men sikkert sterkere – og det er jo poenget med styrketrening. - |
Sitat:
|
Sitat:
http://lonenoras.blogg.no/ <3 |
Sitat:
Ser du kjører starting strenght og det programmet er ikke satt opp slik tilfeldig. Her bør du følge slik programmet er satt opp. Markløft er en svært anstrengende øvelse som vil kreve lang restitusjon. Siden programmet foluserer på bøyøvelser og knebøy er en såpass altomfattende øvelse er markløft i begynnelsen nedtonet. Ikke bytt ut knebøy med markløft, det er ikke anbefalt på dette programmet. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Jeg regner meg selv som erfaren trener, men ikke nødvendigvis på styrke. Så derfor forholder jeg meg til hva som er anbefalt på denne fronten, ikke bare for fremgang, men også for å unngå overbelastning og skader. Jeg har hatt utrolig fremgang på dette programmet og du trenger ikke være redd for at markløften din ikke blir bedre, relax, det blir den. Jeg har gått opp over 20 kilo i markløft på litt over en måned. Kroppen er blitt meget bra formet ut fra utgangspunktet mitt og det er nok noe i det "alle eksperter" sier. Starting strenght fungerer for en nybegynner! |
Så først nå at mitt navn var nevnt inne i et par innlegg her ang ulike øvelser.
Så, skal forsøke å oppsummere litt her. Ja, knebøy, markløft, militærpress er knallfine øvelser, og det er jo en grunn til at de utgjør grunnstammen i et styrkeprogram for mange. Når det er sagt, skal det også sies at det finnes alternativer. Dette er ikke de enetse øvelsene man kan kjøre. I stedet for knebøy kan man f eks kjøre frontbøy, dvs. man holder stanga foran og lar den hvile på overgangen melom hals/bryst. Man tar gjerne mindre belastning enn ved tradisjonell knebøy, men det skal være veldig effektivt. http://fitnessbloggen.no/kneboy-frontboy/ Min store treningshelt, selve Jernguruen Vince Gironda, mente at knebøy var tull. Han skal ha kasta folk ut av gymmet sitt dersom han så dem holde på med det. Han anbefalte heller hack squats. Selv kjører jeg slike og reverse hack squats. http://www.youtube.com/watch?v=UukL428wjeg http://www.youtube.com/watch?v=iZO1Y5YB9lc For markløft er alternativer f eks t-bar rows, stående roing, rumensk markløft. http://www.youtube.com/watch?v=VS3x75_YpsE http://www.youtube.com/watch?v=j3Igk5nyZE4 Militærpress, nja, den er fin den, men her ville jeg faktisk heller anbefale arnold press med hantler. http://www.youtube.com/watch?v=vj2w851ZHRM Når det gjelder isolasjonsøvelser, så går det også an å finne øvelser som foksuerer f eks på biceps, men som også svir godt andre steder. Bruker man frivekter vil man dessuten trene andre muskler rett og slett fordi man holder balansen. En av mine favoritter å hate er zottman curls, en bicepsøvelse som også tar godt på underarmene: http://www.youtube.com/watch?v=ZrpRBgswtHs Eller bodrydrag curls: http://www.youtube.com/watch?v=04x3G_Vyh0I (Bonus, the man himself, Vince Gironda) |
Sitat:
Det kan muligens være lettere å holde balansen med en vektstang som er lengre enn f eks manualer. Du vil også få en annen vektdistribusjon enn med manualer. Vi er jo ofte litt sterkere i den ene siden, avhengig av om man er høyre- eller venstrehendt. Høyden din spiller ingen rolle når det gjelder dette, men som Hypah skrev, det er kanskje mer praktisk å ha en kortere stang. Husk at de kortere stengene veier som regel mindre enn de lange (olympiske veier 20 kg). Når det gjelder vekta, så ikke tenk på det. Det viktigste er at du løfter med en belastning som passer din kropp og ditt nivå. Noen må opp i 30 kg hantler på visse øvelser, mens andre må bruke 5 kg. Det skal være tungt nok til at du sliter med de siste repene, men ikke så tungt at du ikke klarer å gjennomføre med ok teknikk (handler også om å unngå skade). Lykke til og stå på! |
Sitat:
Og siden du først er inne på det, kan man jo snakke om tykkelsen på muskelhinnene (se f eks på Jay Cutler som har tykkere hinner enn en del andre og hans muskler ser annerledes ut), eller så har man den ene prosenten "genfreaker" som er slik utstyrt fra naturens side at de raskt øker i muskelmasse. Denne artikkelen er jo en genrell betraktning og som stemmer for de aller, aller fleste, bortsett fra de med testosterondominans, tykkere muskelhinner, genfreaker og andre selvsagt. |
"Om man f.eks har testosterondominans vil man veldig fort få en mer mandig kropp med kulemuskler og bredere skuldre."
Jeg vil nå påstå at dette er fortsatt en sannhet med modifikasjoner. En kvinne med testosterondominans vil fortsatt ha mindre testosteron enn en gjennomsnittsmann. Det er vanskelig nok for en mann å bygge muskler, så det vil fremdeles være enda vanskeligere for en kvinne og man vil ikke få kulemuskler "veldig fort". T-dominans vil gjøre at man responderer på trening raskere og bygger muskler raskere, men veldig fort?? Og da er det jo bare å legge litt om på trening om man ikke vil bli for stor, som igjen er fryktelig, fryktelig vanskelig og krever ekstremt målrettet trening og kosthold. |
Sitat:
Jeg synes det blir litt "balete" med to såpass store manualer samtidig og om jeg skal legge på flere vektskiver så blir det jo enda mer bal i grunnen. Hm. Må ta en titt på g-sport i løpet av uka og se på stenger tror jeg... Takk for tips og info! :) |
sjekk også chr mobech (de har netthandel)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:00. |