![]() |
Sv: Hvilke celler i kroppen vår MÅ ha karbohydrater?
http://www.nature.com/jcbfm/journal/...fm199417a.html
http://www.keto.org/summary.htm http://psychcentral.com/blog/archive...for-the-brain/ Må korrigere meg og skrive at hjernen kan bruke opptil 75% ketoner. Finner sikkert flere kilder om jeg leter litt, men det var disse jeg fant så langt :) Ang wikipedia må du se på kildene for å bedømme påliteligheten, mange wikiartikler er meget gode, men på enkelte brukes det tvilsomme eller ingen kilder. |
Takk for at du tok deg bryet FrkMarge ...pent av deg :)
Men for å si det slik...dette var enda verre enn Wikipediaartikkelen...:p Men det er IKKE din skyld;) Men en må ha lest en del for å fostå hva jeg mener.... Her er en PDF-artikkel fra folk jeg stoler mer på....:D |
Sitat:
George F. Cahill jr. viste på 1960-tallet at 75 prosent av hjernens energibehov kunne dekkes av ketoner (mest -OHbutyrat) Masse å lese gjennom nå, men det må til om en skal snakke om det samme på en vettug måte.... :) |
Fin den lysbildeserien du fant, endel jeg ikke forstår der, men plukka opp et og annet nytt :)
|
Altså:
1.......Celleveggene er avhengig av litt glukose for å kunne foreta transporten gjennom cellemembranene...la oss anta at det er lite som brukes. 2.......Som Vegard skrev i artikkelen er sædproduksjonen avhengig av litt fruktose så ja, det er visst flere karbohydrater i gang her.... 3......""Stoffskiftet er avhengig av glukose for og klare å omdanne FT4 til FT3 bl.a." (har du link til hvor du leste dette og det andre du skrev BenteR?) 4.......Hjernen bruker mellom 30 og 40g glukose per dag om en er i ketose (Eller skal jeg si - bruker et fettrikt kosthold?) |
Sitat:
|
Sitat:
Tenkte du ville ha litt mer objektive informasjonskilder jeg. Et leksikon (et skikkelig altså) er vel en god del bedre enn wikipedia? Men denne er bedre da ;) Den stoler jeg iallefall på og den er absolutt pro-lavkarbo...:rolleyes: Klippet fra s. 23 i artikkelen: "Pedersen og medarbeideres uttalelse om at < 100g karbohydrat/dag gir visse forstyrrelser i stoffskiftet, synes å gjengi en feilaktig teori. Hjernen trenger normalt 200 g sukker/dag, men 2/3 av dette kan erstattes med ketonlegemer i tillegg til små mengder sukker som kroppen kan lage selv ved glukogenese. Slik kan kroppen lett skaffe de 60 – 70 g sukker som trengs. Ketonlegemene produseres når fett gjøres om til energi, hvis vevene ikke kan nyttiggjøre seg glukose. Det er derfor ikke riktig at man må ha karbohydrater i kosten. Karbohydrater er ikke essensielt for overlevelse, slik som protein og fett. Samtlige karbohydrater som kroppen trenger kan den selv produsere fra protein eller fett" |
Sitat:
MYE bedre den du kom med sist der ja... :D |
Sitat:
Konklusjonen er jo nøyaktig den samme; deler av kroppen, særlig hjernen trenger glukose i en viss grad for å fungere, men glukose i tilstrekkelig mengde kan fint dannes ved å omdanne glykogen fra triglyserider og aminosyrer fra proteiner til glukose. Ergo trenger vi egentlig ikke tilføre kroppen noen form for karbohydrater av energimessige grunner, vi kan fint klare oss med fett og proteiner og la kroppen omdanne dette til glukose selv. |
Sitat:
Men nå vil jeg tilbake til det jeg spør om. Jeg orker ikke holde på å forklare mer og evt. unnskylde for feiltramp når det ikke er det som er hovudsaken i denne tråden........ :o |
Sitat:
Nøyaktig hvilke av disse cellene som trenger glukose er i mine øyne ganske uinteressant, da det viktige er at det er en del celler som trenger glukose for å leve. Vi trenger fremdeles ikke å putte karbohydrater i munnen for å dekke dette behovet, da vi kan lage det selv. Dette er det eneste som er vesentlig i denne diskusjonen :) |
Sitat:
Jo, men det kan være artig å vite noe om uvesentligheter også... - |
Det er så feil å si at glukose er 'foretrukket' energikilde.
Saken er at blodsukker gjør blodet seigt, så kroppen må prioritere å få det vekk (ELLER DØ!) |
Sitat:
Det er forskjell på hva som er hovedenergikilde og hva som er foretrukket energikilde, og det avgjøres av intensitet. Ved stillesitting vil fett være foretrukket, for å spare på glykogenet. Dette påvirkes også av kostholdet. |
Sitat:
Hvis babyen din skriker og gardinene brenner, så prøver du å slukke brannen først.. men brann er ikke et problem du FORETREKKER. |
Sitat:
Eksempelet ditt er så dumt og usaklig at jeg ikke gidder å kommentere det engang. |
Sitat:
Mener celler alltid vil velge glukose over fett. Mener det er de skadelige effektene hos glukosen som er årsaken til prioriteringen. Altså minimere faren for super-høyt blodsukker, som til slutt ville stanset blodsirkulasjonen. Ser ikke bort fra at du har rett ifm høy-intsniv trening. Maks-styrken går jo ned ved ketose/tomme glukogen-lager. |
Sitat:
Blodsukkeret er nøye regulert, og det er derfor vi har glykogenlagre og evnen til å omdanne glukose til fett når disse er fulle. Det er riktig at høyt blodsukker er giftig for kroppen, og derfor har vi insulin for å regulere blodsukkeret ned igjen etter et måltid. Tror kanskje du blander kortene litt nå, men det er lov! |
Sitat:
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25. |