Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Cavalier søtet med Stevia (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51090)

Lillemy71 19-03-12 15:10

Sv: Cavalier søtet med Stevia

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Emy (Innlegg 1317901)
Trodde at Stevia var nok forbudt i Norge som matvare, men så at lavkarbo webshop selger Stevia-vanille og noen andre smaker.. det kan jo ikke selges for utvendig bruk??

Se denne tråden her

Sitat:

Stevia er lovlig i EU (og dermed Sverige) men ikke i Norge enda (vi er tross alt ikke med i EU). Det som står er følgende:
Sitat:

EU godkjente tilsetningsstoffet steviolglykosid i november 2011. I Norge er ikke steviolglykosid tillatt før saken er ferdigbehandlet i EØS-komiteen. Når dette vil skje er uvisst, men trolig blir steviolglykosid lovlig i løpet av 2012.
Steviaplanten som mat (tørkede blader) er derimot ikke godkjent i EU ennå:
Sitat:

Steviaplanten og de tørkede bladene av denne regnes som ny mat og må risikovurderes og godkjennes før den kan selges til forbruker.
Det er søkt om godkjenning av Stevia som “ny mat” i EU, men på grunn av manglende dokumentasjon ble ikke denne ferdigvurdert.
Men Steviaplanten er lovlig omsatt så lenge den blir solgt som prydplante og ikke menneskeføde ;)
Er nok mulig at dette har gått igjennom nå, har egentlig ikke sjekket i det siste.

Bomber 09-05-12 22:53

Kjøpte disse på MaxiMat på Nordby (Svinesund) i dag. Syntes de funket helt greit. Men, er dette "tillatt" å spise? Syntes karboinnholdet var høyt. Men jeg er ikke så inne på dette.
Her er oversikten:
http://www.cavalier.be/www.cavalier....chocolade.html

Lillemy71 10-05-12 14:10

Jeg synes denne sjokoladen er god, jeg blir ikke dårlig i magen og den påvirker ikke blodsukkeret mitt nevneverdig. Når det er sagt, spiser jeg maks 4 biter (ca 15g) om gangen for alt sånt søtt er med måte for min del og da blir det ikke så mye kh, men det spørs selvfølgelig hvor streng man er. Skal man kun ha 15 g kh til dagen kan det bli for mye med denne sjokkisen men jeg bruker 50-60 g kh til dagen og unner meg litt innimellom.

akkeber 14-09-12 11:20

Stevia sjokoladen fra cavalier er knall god:) og mer enn nok søt for meg :)

Kan også bestilles på Kinsarvik Fruktutsalg............. SO you know! :)

Håper de kommer på Iherb og da ;)

Ellers er den og finne på noen av sunkost butikkene i rogaland iallefall :)

akkeber 14-09-12 11:23

Det aller beste med denne er jo at stevia og sukrin som er i den IKKE PÅVIRKER BLODSUKKERET!! i det hele tatt.. Tannvennlig er søtninge også :)
Jeg tenker de karbisene som er i den kommer fra fett?

akkeber 14-09-12 12:02

Stevia ble godkjent for salg i norge like før sommeren :)))

Sugarpill 15-09-12 08:37

Re: Sv: Cavalier søtet med Stevia

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akkeber (Innlegg 1382182)
Det aller beste med denne er jo at stevia og sukrin som er i den IKKE PÅVIRKER BLODSUKKERET!! i det hele tatt.. Tannvennlig er søtninge også :)

'

Fett inneholder ikke karbohydrater. Fett inneholder fett, det er et makronæringsstoff. Karbohydrater er også et makronæringsstoff. Karbohydrater i et produkt kommer fra noe som inneholder...karbohydrater.:rolleyes:

Amles 15-09-12 17:50

Jeg kjøpte den i sommer på nordbysenteret.
Synes den var knallgod, smakte ikke så søtt, men mere sjokolade!
Magen min reagerte ikke på den, og jeg tåler ikke godt kunstig søtning:rolleyes:

Yrla 16-09-12 23:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av akkeber (Innlegg 1382182)

kaloriene mener du? Ja.

Småspiseren 01-10-12 13:05

Pleier å kjøpe den med antioksidanter, den er kjempegod! også så jeg på den siden at de har "de bron" godteri! det er utrolig godt! gummibjørnene og Marshmallowsen er god, men kan ikke spise for mange av dem uten å få luft i magen :(

molsen 19-11-12 12:35

fikk konfekteska i bursdagsgave, og kan si at dette er helt supre saker (hvit sjokolade med mango og curry, spennende smak, overraskende god!)
fant ut at det var rundt 17 karber i hele eska (12 store biter).
Goodcandy selger også cavalier stevia nå (og diverse beron-produkter :) )

Photobscura 20-11-12 02:18

Jeg kjøpte en i dag, den lille baren som heter "milk". Dumme meg som ikke leser bakpå før den er fortært, men altså ... 19 gram laktose pr 100 gram? :eek: Det kan da neppe være bra. Eller er det "vanlig" i melkesjokolader? Uansett følte jeg meg hyper og litt dårlig etterpå.

Tiki 20-11-12 08:14

De finnes på mange helsekostforetninger nå. Har sett flere varianter både plater og små barer på flere Sunkost foretninger. Men de inneholder av en eller annen grunn mere kh enn de andre Cavalier sukkerfrie sjokeladene da. Men mulig sundere.

imfluffy87 16-12-12 15:40

Jeg likte ikke denne sjokoladen... Smakte jo ingenting

Pearl 16-12-12 18:35

Jeg kjøpte en Cavalier mørk med Stevia. Likte den ikke noe særlig. Men det går kanskje an å venne seg til smaken.

nellie 16-12-12 19:25

Synes den hvite med kokos var veldig god. Likte at den ikke var så kjempesøt.

nellie 16-12-12 19:26

Kom på at jeg syntes den med pistasj også var god. Den var lavfett da.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.