Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Fant svaret på hvorfor vekten står stille ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50559)

Rin 24-01-12 15:48

Sv: Fant svaret på hvorfor vekten står stille ...

Jeg har gått ned det meste av overvekten min mens jeg har spist både atkinsbarer og andre sukkerfrie sjokolader ganske jevnlig - og drukket lettbrus og spist lavkarbokaker og slikt. (Innen rimelighetens grenser, altså.) Så jeg har antatt at søtningsstoffer ikke har hatt noe å si for meg.

Nå i januar har jeg kjørt et absolutt nulltoleranse-prosjekt helt uten noen søtning (eller sukker, selvsagt) - ikke engang de "naturlige" som stevia og sukrin - og vekten har samtidig ganske plutselig droppet to og et halvt kilo. (Som er ganske dramatisk mye, siden jeg er så nær målstreken, og det går saaakte...)

Så! Jeg tror ikke det er dumt å utfordre seg selv til en måneds "detox", selv om man mener man tåler søtning helt fint. Jeg har i alle fall fått meg en noe uventet overraskelse. :p

Yrla 24-01-12 16:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla (Innlegg 1289154)
Hm, trodde sukrin var trygt jeg. Det er jo også OL-stoff som i erythritOL.

Sukrin er trygt. Det er unntaket fra regelen.

Fedona 24-01-12 16:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1289321)
Jeg har gått ned det meste av overvekten min mens jeg har spist både atkinsbarer og andre sukkerfrie sjokolader ganske jevnlig - og drukket lettbrus og spist lavkarbokaker og slikt. (Innen rimelighetens grenser, altså.) Så jeg har antatt at søtningsstoffer ikke har hatt noe å si for meg.

Nå i januar har jeg kjørt et absolutt nulltoleranse-prosjekt helt uten noen søtning (eller sukker, selvsagt) - ikke engang de "naturlige" som stevia og sukrin - og vekten har samtidig ganske plutselig droppet to og et halvt kilo. (Som er ganske dramatisk mye, siden jeg er så nær målstreken, og det går saaakte...)

Så! Jeg tror ikke det er dumt å utfordre seg selv til en måneds "detox", selv om man mener man tåler søtning helt fint. Jeg har i alle fall fått meg en noe uventet overraskelse. :p

Er så enig atte :) Oppfordrer alle som har stillstans på vekta med å kutte ut søtning for å se om det hjelper! Det har hjulpet deg og meg og flere her inne! Så bra at det har løsnet for deg! Hurra!!! :)

senka 24-01-12 18:16

Så flott,gratulerer med forskning:p skal prøve det selv :)

frøken 24-01-12 20:55

jeg holder meg i ketose selv om jeg spiser sjokolade ol søtet med maltitol.

Rin 24-01-12 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frøken (Innlegg 1289455)
jeg holder meg i ketose selv om jeg spiser sjokolade ol søtet med maltitol.

Jeg også! Men bare å være i ketose er ikke alltid ensbetydende med vektnedgang. :cool: (Bare understreker det her, siden trådtittelen dreier seg om "hvorfor vekten står stille", og ikke spesifikt at vekten står stille på grunn av manglende ketose.)

Nerthus 24-01-12 21:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1289346)
Sukrin er trygt. Det er unntaket fra regelen.

Jeg tror det er viktig og tenke individuelt. Selv om sukrin i teorien ikke skal ha noen mulighet for å påvirke feks blodsukker/insulinutskillelse, har man nok ikke nok kunnskap til å si noe om hva den enkeltes kropp gjør når den kjenner søtsmaken :) Dermed må man teste ut selv, da gjerne over et par ukers tid minst før man ser om det faktisk har noen påvirkning. (Man vil kanskje samtidig, om man bruker mye sukrin, oppdage at man kanskje får litt abstinenser - og DA er det vel ingen tvil om at inntak av sukrin for den som opplever det ikke nødvendigvis fører til noe positivt...)

frøken 25-01-12 21:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1289464)
Jeg også! Men bare å være i ketose er ikke alltid ensbetydende med vektnedgang. :cool: (Bare understreker det her, siden trådtittelen dreier seg om "hvorfor vekten står stille", og ikke spesifikt at vekten står stille på grunn av manglende ketose.)

Joda, men samtidig lå det ved en link som sa at malitol virker på samme måte som sukker, og at det gir ikke ubetydlig blodsukkersvingning. Dette gjelder kanskje noen, men ikke alle, siden det er mange som ikke detter ut av ketosen, og som i tillegg går ned i vekt. meg selv inkludert.

Qlio 26-01-12 01:48

Atkinsbarer burde vært forbudt. Men de er vel bedre enn vanlig sjokolade hvis man først skal gå på en smell?

smgj 26-01-12 11:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Qlio (Innlegg 1290217)
Atkinsbarer burde vært forbudt. Men de er vel bedre enn vanlig sjokolade hvis man først skal gå på en smell?

Det er de nok, men ofte - har jeg inntrykk av - blir "sunnheten" en unnskyldning nettopp for å kunne gå på en smell. Og da virker de mot sin hensikt. :o

Carisma 26-01-12 11:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Qlio (Innlegg 1290217)

I den grad en sammensetning av kjemiske ingredienser er bedre enn naturlige antioksidanter.... jeg ville valgt mørk sjokolade fremfor en slik bar!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.