![]() |
Sv: Hjerte- karsykdommer og fett
Sitat:
|
Tror du også må lese litt før du kommer med bastante meninger. C vitamin hjelper på immunforsvaret, så c vit. hjelper da mot virus og bakterier som immunforsvaret er med på å bekjempe kroppen mot.
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Etter at jeg begynte med LCHF (ketolyse først, deretter LCHF), så har jeg ikke vært forkjølt (snart 4 år siden).
Maks litt snørrete :o i perioder, men den nedsylta forkjølelsen som kom minst to ganger hver vinter, har latt vente på seg. Jeg tror at lavkarbo generelt er bra for imunforsvaret (eller kanskje årsaken er fraværet av alle tilsetningsstoffer man spiste tidligere...) |
Sitat:
''Inntak av vitamin C i store doser, 1-2 gram pr. dag, brukes av mange for å forebygge eller helbrede forkjølelse. Enkelte forskere har vist at et slikt "C-vitamin-sjokk" kan ha en beskyttende virkning og bedre forkjølelsessymptomer hvis kuren startes tidlig nok. Men effekten av slike kurer er små og svært omdiskutert og de høye dosene kan gi bivirkninger.'' Jeg vil tro, og håper du også kan være enig med meg i dette: c-vitamin hjelper noen med å bli kvitt forkjølelsen, andre ikke! Henviser til denne linken http://www.lommelegen.no/322326/vitamin-c |
Sitat:
|
Sitat:
|
Tempertantrum:
HVORFOR krangle om hva som er sunt? Jeg må si jeg gir en fullstendig lang marsj i hva du og du og selv du stapper i gapet. Lev på skoleboller og cola omså, men spør du meg om råd om du trenger hjelp til noe helsemessig, så vær du sikker på at jeg kommer til å nevne kostholdet og da syns jeg du skal være istand til å enten respektere mitt kostholdssyn, gjøre som jeg sier, eller kunne argumentere med gode kilder på hvorfor jeg tar feil. Det samme gjelder diskusjonen om mettet fett - jeg mener det ikke er usunt og jeg mener jeg har gode faglige begrunnelser for dette, at TS (som jeg forøvrig ikke tror en døyt på er 17 år gammel jente og derfor ikke tar hele framstillingen seriøst) og andre personen med fortsatt mettet fettfrykt mener at fett er farlig er helt greit for meg, men da må dere også komme med gode kilder på det motsatte og kunne sette dere inn i f.eks kolestrol og hvor farlig det (ikke) er, hvordan hjertefeil oppstår etc etc og så kan vi snakke. På ett saklig nivå, med gjensidig respekt. Dette gjelder forsåvidt i hele lavkarbodiskusjonen. Til dere som absolutt skal forkjempe lavkarbo for en hver pris; Husk at hver kropp er individuell og at din kropp ikke kan tegne ett bilde på hvordan min kropp fungerer. Mange av dere blir så bastante og arrogante (gjelder nødvendigvis ikke folk i denne tråden eller på dette forum) i debatten at det hele blir bare en debatt dere kunne ha VUNNET hadde dere hatt en del større kunnskaper om debatteknik (og ja, litt mer om kroppslige funksjoner og biomekanikk). Se på Sofie Hexeberg, hun kan så absolutt ikke argumentere eller debattere, og dermed så "dummer" hun ut hele lavkarbomiljøet når hun er på debatter... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Slik du vil ha ditt kosthold....Men når 99% av oss her inne ikke deler ditt syn, er du her bare for å misjonere for lavfett/lavkarbo ????? Tror ikke vi vil la oss by det.... 1... Vi vet at mettet fett er sunt for oss når vi har et karbolavt kosthold..... 2....Når du har et karbohøyt kosthold er det ikke så lurt å spise for mye fett uansett mettet eller umettet...... Kan du ta dette med tilbake til din far og legen din og høre hva reaksjonen deres på det blir? Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Ta med at du finner nok ikke så fryktelig mange her inne som er enige med deg i at mettet fett er "farlig", tror du at du kan se at det muligens kan bety at det er DU som ikke har truffet spikeren på hodet her, og ikke alle oss andre som tar feil? Kylling har knapt fett i det hele tatt, det samme med hvit mager fisk. Du finner derimot en god blanding av fett i laks, men du unngår ikke mettet fett uansett hvordan du vrir og vender på det... Hvis legen din har anbefalt et høyprotein, lavkarbohydrat og lavfett kosthold vil jeg bare si at jeg er alvorlig bekymret. Kan det hende at hun mente at et lavfettkosthold med større mengder karbohydrater ville vært det beste, og at du misforsto? De som står bak statens anbefalinger er også helseutdannet, det betyr jo ikke at de har rett i sine påstander... spesielt når disse påstandene kan motbevises med en stor mengde studier. Hvis en metaanalyse av over 20 studier som inkluderer 350 000 mennesker og som går ra 5 -20 år tilsammen har mindre betydning for deg enn EN lege og faren din, vel... da er det vel ikke så mye mer og si :) Ønsker deg lykke til med kostholdet, håper du stikker innom artikkelen jeg linket til for å lese om evt bivirkninger av for lite fett i maten, slik at du er obs på dette om det oppstår. |
Sitat:
|
Nå har jeg ikke lest hele tråden, virker som den har vært preget av mye krangling, så du får unnskylde meg om dette er tatt opp andre steder.
Om energiopptaket ditt hovedsakelig kommer fra proteiner, ser du spier mye mager mat - så er det veldig belastende for nyrene på lang sikt. En jeg kjenner har en venn som gjorde dette, og det endte på sykehus. Om du ønsker å kutte ned på meieriprodukter og fett kjøtt, så håper jeg du får i deg rikelig med karbofattige grønnsaker, nøtter, sunne oljer (f.eks olivenolje som dressing), fet fisk o.l. For mye protein er altså farlig, og om du bare spiser normalt med protein, og lite fett/karbo, så spiser du generelt så lite at kroppen vil gå i sultemodus. Et sted må næringen komme fra, når du ikke spiser karbo, og ikke spesielt mye mettet fett. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Ja, når jeg tenker etter faktisk også mye i de varmere strøk..(Kokkosfett bla.. ) Så å kalle mettet fett usunt og umettet fett sunt er og blir helt feil... Vi får begge deler i kostholdet vårt, og kroppene våre består også av begge deler...derfor skal en ikke utelukke det ene fremfor det andre, men sørge for å ha en god balanse mellom de to...Og når jeg sier balanse mener jeg ikke 50-50, men å sørge for mer mettet fett enn umettet fett fordi det er slik kroppene våre er bygget opp... |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Jeg tenkte med en gang proteiner, salt -> nyretrøbbel.
|
Hva spiser man egentlig på et lavfett-lavkarbokosthold? Skjønner ikke helt
konseptet jeg. Blir det litt lavkalori også da eller? |
Sitat:
Neida, jeg mente slett ikke at du mente at mettet fett er farlig...tvertimot, jeg ville bare utdype det litt.... Vi er nok enige:D Sitat:
|
Sitat:
:ja: Og det blir jul i år også!!!! :heia: |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06. |