![]() |
Sv: Fikk kjeft av legen pga lavkarbokosthold (trenger innspill!)
Ville absoluu begynt å bake igjen, for du kan dessverre ikke få i pose og sekk :) Fett i kombinasjon med karbohydrater er uheldig, både for voksne og barn.
|
Sitat:
Noe spesielt du tenkte på? |
Vektendringer påvirker kolesterolnivået i blodet. Når du går ned i vekt frigjør fettlagrene fettsyrer for bruk som energi. Samtidig frigjøres en del kolesterol, som kroppen må kvitte seg med. Om du tar blodprøvene i en periode der du går ned i vekt, kan prøvene vise høyt kolesterol pga dette.
Dette vil normalisere seg når vekten blir stabil. |
Korleis fortsatte denne historien? Vore hjå legen?
|
Legen hadde jo satt opp time for meg i begynnelsen av januar, som jeg stilte spørsmålstegn ved i "diskusjonen vår". (Hvorfor hadde jeg ikke fått informasjon om årsaken til at hun hadde satt opp time, det stod jo bare "etter avtalt tema".)
Jeg sa aldri til legen i den diskusjonen at jeg ikke kom til å stille på den timen, men tenkte jo det. Så skulle jeg ringe og avbestille et par ganger, men kom ikke gjennom (enten hadde de pause eller så var kontoret allerede stengt). Så timen har vært, jeg var der selvsagt ikke, og jeg akter heller ikke å betale noe gebyr for ikke å ha møtt opp. :D Men har fortsatt ikke lyst å gå til henne neste gang jeg trenger det, pga holdningene hennes. Hadde hun sagt det på en rolig og fin måte, så kanskje jeg kunne, men følte meg nærmest ydmyket. Hva visste hun om min kunnskap, annet enn at jeg var sykepleier? Går vel inn på fastlege.no nå. :p Jeg har jo blitt fortalt og forklart på en adekvat og fornuftig måte av andre terapeuter/ernæringsrådgivere hvorfor mitt kolesterol ikke er forhøyet. Så dessverre må denne legen vike for de andres erfaringer og forskning. |
Du er tøff!! Eg blir alltid veldig persille i møte med leger og syns det er vanskelig å "protestere" på noko som helst. Når du er sykepleier så har du jo litt autoritet sjølv også.
Finn deg ein ny og klokere ein. (PS var ho gamal?) |
Hvor lang tid tar det å få svar på en kolesterolprøve. Skal den taes fastende?
Tenkte å få det sjekket. Har en time hos lege den 23. feb og da kan jo legen se på resultatene. |
Vet ikke hvor lang tid det tar å få svar, men den skal tas fastende :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Det er ikke bare fett som balanserer blodsukker, protein også, så om du inntar karbohydarter i form av brød er det bedre med kjøtt/fisk/egg på enn bare fett som smør og ost. Ikke gi dem brunost, prim eller syltetøy på brødskiva ihvertfall:) |
Så "heldig" du er med en lege som ikke kan se litt over dammen engang!
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13. |