![]() |
Sv: After eight
Sitat:
|
Nammis:p Dette får bli julekonfekten min i år:)
|
Re: Sv: After eight
Såg veldig delikat ut. Hat prøvd chillisnuppas peppermynteknapper tilsatt litt tragant. Ble godt. Smart å lage de på denne måten.
Hvis en ikke vil at sjokeladen smelter så mye, så kan en vel droppe delfiafettet i selve sjokeladetrekket. |
Skal prøve denne idag :)
|
Peppermyntemassen står nå i kjøleskapet og venter på å bli kald :D
Og jeg er i himmelen, for jeg har "slikket" kjelen - nydelig! :hearts: Bismaken på sukrinen ble helt borte med peppermynteoljen og jeg gleder meg til å smake på de ferdige sjokoladene :sikle: Takk for oppskrift! :) Oppdatert: Disse ble kjempegode!!! |
Sitat:
Dette er jeg kjempenysgjerrig på! Det har liksom ikke falt meg inn at traganten kan beholde egenskapene sine ved oppvarming, men jeg har jo bare brukt det til sukkerpasta og sånt.... Så god ide å prøve det i kransekake, jeg har ofte savnet sånn seig tekstur som man får i kaker med mye sukker i. Har etterhvert gått opp for meg at tagatose kan funke til å etterlikne smaken til stekt sukker bedre også, siden man får til maillardreaksjoner, noe jeg har savnet ved bruk av sukrin. Det er så mye kunnskapsrike og kreative folk på dette forumet, får stadig nye ideer til hvordan jeg kan bake bedre :) Kransekake er jo ordentlig snadder! |
Er det en idè å bytte ut tragant med agar agar? Eller blir det bare klin?
|
Gerd, jeg bare lurer;
Når du skriver ts med tragant, er det toppet eller litt sånn lavt over ? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har brukt agar agar for å tykne sauser som har vært varme og som skal kjøles ned, som vaniljesaus (kombinert med andre ting, jeg liker ikke å bare bruke jbkm pga "slimete" smak). Agar agar brukes og i f.eks sjokoladepuddingen fra Tine. Tror det stiller litt i samme klasse som karragenan.
Vi brukte det også til geleplater mellom to glassplater, tillsatt næring, for å lage vekstmiddel for bakterier i biokjemien. Det så ut som normal gele. Utifra det jeg har sett, agar agar gjør væske stiv og ikke seig, så jeg villle ikke brukt det i After Eight. |
Lurer på om jeg får tak i delfiafett og sukrinmelis her i Montreal...
|
Laget i dag. Ble grå istedet for blank, men det skyldtes nok litt for høy varme på minten.... brukte 86% sjokolade med flytende natreen i istedet for sukkerfritt sjokolade. Bruker mikro til å smelte, men da må alt være blandet i på forhånd hvis ikke klumper sjokoladen seg.
Ble knallgodt! Finne ny kasserolle til neste runde og LITT mer tålmodighet så jeg ikke "gråer" minten... (og husker og ha i traganten TILSLUTT, ikke mens det koker... ;) |
mmm, kanskje jeg må prøve denne. Pleier å lage peppermynte til jul, man har aldri prøvd uten sukker før.
|
Sitat:
Får litt kald sukrinsmak, men faktisk synes jeg den passer svært godt sammen med peppermynte-smaken :) |
Og der var sjokoladen til svigerfar berga!
Takk Gerd:klem: |
Lagde denne i kveld, men den ble ikke bra :nei:. Hvor lenge skal massen koke? Den ble veldig kornete og sprø, og så hadde jeg nok for mye peppermynte i. Jeg kokte den i et halvt minutt kanskje, var det for lite?
Brukte 86% sjokolade og cocosa, veldig klissete og for bitter, bør nok ha litt søtstoff i den og mindre cocosa. |
massen skal, som det står i oppskrifta, koke til den blir blank :) under omrøring.
|
Takk for kjapt svar, jeg så det, men: Blank som i gjennomsiktig, eller blank som i hvit, ikke grå?:confused:
|
gjennomsiktig, slik at sukrinmelisen blir oppløst. :)
|
Aah. Takk! Jeg var for utålmodig, som vanlig,:o
|
En oppskrift jeg så på peppermynteknapper var det ikke tragant eller delfiafett, kun peppermynte, fløte og sukrinmlis. Da må det ikke varmes opp heller.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40. |