![]() |
Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?
Sitat:
|
Stemmer mer for en synlig FAQ-avdeling.
|
Selv har jeg ikke vært medlem så lenge - og jeg driver på "egenkomponert lavkarbo", har ikke lest noen bøker og har ikke engang lest nybegynnerguiden. Så jeg er vel dermed i kategorien "Bad Guy"...
:) Men - jeg har ikke vært så dum at jeg har spurt de teite nybegynnerspørsmålene. Ikke fordi noen spørsmål er dumme - men fordi en bør vite at det finnes svar på dem som en kan søke opp å finne uten å måtte lage nye tråder, eller gå off topic i eksisterende tråder. Min mening er vel at det kanskje er best om åpenbare nybegynnerspørsmål besvares med en link til nybegynnertråden, uten å hekte på noen strenge eller sure kommentarer. Folk er forskjellig og det er mange veier som fører til Rom. Noen trenger mer hjelp og veiledning enn andre, men en må først og fremst anstrenge seg selv om en vil finne ny kunnskap. Om noen ønsker å gi svar - selv om svarene allerede er gitt en million ganger før - så velbekomme. Aktivitet på et forum, spesielt blant nyankomne medlemmer, er gull verdt. Bare slik kan en rekruttere og utvikle nye fremtidige ildsjeler og eksperter. :) Forøvrig så går det bra med min egenkomponerte lavkarbo - krontrollerer blodsukkeret og har gått ned 20 kg på drøyt tre måneder. Ned 5 kg til nå, så må jeg nok begynne å lese meg opp - for da skal jeg ikke lenger ned! :) |
Sitat:
|
Sitat:
:) Sitat:
|
Jeg synes også det er et godt tiltak. Hvor mange tråder er det ikke i uken om "spiser jeg greit" og "jeg går ikke ned", og da kan man jo enkelt svare at dette kan man finne svar på i nybegynnertråden, og denne skulle du ha lest gjennom da du registrerte deg.
jeg har også vært her i et par år (kanskje ikke den mest aktive), og jeg har ikke anelse på hvor mange slike tråder jeg har sett og lest. All honnør til de samme som leser og svarer på disse trådene! Jeg vil også anbefale folk som sliter med søkefunksjonen på forumet om å google spørsmålet og lavkarbo.no og da får man som regel opp en tråd eller ti om samme emnet. |
Hei!
Da jeg begynte på lavkarbo, så var det først å lese seg opp litt. Skaldemanns første bok ga meg en skikkelig vekker, selv om jeg aldri har fulgt ham egentlig. Kjøpte flere bøker og leste, før jeg startet med selve kostholdet. Lavkarbo.no var et sted jeg fant fram til etterhvert og som jeg har hatt masse glede av! Jeg syns kanskje det er litt rart at folk begynner på lavkarbo uten å lese noe? tror kanskje det er så enkelt? Jeg syns det var krevende å gå over på lavkarbo, brukte mye tid før jeg følte at jeg mestret det og kunne anbefale det til andre. Men nå er det LCHF for resten av livet!! |
Jeg "dumpet" også ned her en dag jeg satt og googlet for å finne en ny veg her i livet...
Nå var ikke jeg helt fersk med tanke på å tenke på GI osv, men å droppe ut KH helt hadde jeg aldri vært inne på tanken på før. Jeg la sikkert også inn dumme spørsmål her, og jeg hadde ikke lest en eneste bok. jeg hadde heller ikke hørt om disse bøkene før jeg kom inn hit. Jeg kjøpte ketolyseboka og GI-0 brukt av en annen bruker her inne ganske tidlig og leste dem begge ganske fort (burde sikkert ha lest dem omigjen), og la om til noe som vel er selvkomponert lavkarbo, men svært likt LCHF og har vært i ketolyse siden juni. Jeg hadde aldri hørt om fiberhusk eller sukrin før, nå inngår det som en naturlig ting i kjøkkenskapet. Hvetemel har jeg faktisk ikke lenger, men må kjøpe det spesiellt når det er en annledning. Jeg begynnte på LCHF med masse fett og proteiner i noen uker og gikk gradivs over til å spise masse grønnsaker, en del proteiner og naturlig fett. Det er stort sett der jeg ligger nå. Jeg spiser vel omtrent slik en lege ville anbefalt en som både har cøliaki og diabetes å spise, med unntak av frukten da? Jeg synes det hadde vært flott med en synlig FAQ avd her. "Eksamen" for å bli medlem synes jeg er for drøyt, men hva med en quiz med poengscore? da kan man jo lære litt på en morsom måte :) Nå har jeg vært innom en del ulike forum i min tid, og det med nybegynnerspørsmål er vel ting som går igjen i alle forum jeg er og har vært medlem av, være seg det handler om kosthold, graviditet, planter, akvariefisk osv... Men som sagt over; En del forum har GODE FAQ sider. Da kommer det ikke så mange "dumme" spørsmål heller fordi folk finner det de lurer på det, vanligvis. Det er også stor forskjell på hvor lett det er å søke i et forum. Dette er ikke det verste jeg har prøvd å søke i, men absolutt ikke det letteste heller. |
Om den ikke er obligatorisk, så burde den i hvert fall ligge slik at enhver kan finne den straks de kommer inn. En link etter registrering kan være vel så effektiv som et krav før! Og gjerne slik at den er lett å finne igjen.Jeg er ingen reser påå forum generelt og bruker mye tid til å rote rundt før jeg finner fram og før jeg tør å skrive noe særlig. (Men så leser jeg desto mer da...)
|
Hva med å legge inn en anbefaling og en link til nybegynnertråden i det grønne feltet på forsiden, rett over "PS: Forumet er kun brukerstyrt..."?
I litt sånn fete typer som skiller seg ut litt. Tror det kan gjøre at en del får det med seg. :) |
Sitat:
|
Hva om man ved registrering og første innlogging sendes rett til denne tråden? Jeg vet ikke om det er mulig å få til teknisk, men da får man i allfefall et valg om man vil lese lure tips eller ikke før man spør spørsmål som hadde vært helt unødvendig om man leste tråden.
|
Sitat:
|
Sitat:
Som et lite "leksikon" innenfor lavkarbo:) Jeg tror det hadde vært veldig nyttig hjelpemiddel både for oss som er ganske ferske og som påminnelse og bekreftelse for veteranene:) Typiske trådemner kunne fx vært: Prinsippene ved LCHF Prinsipper ved Atkins Hva er insulinresistens Hvordan søke med google Hva er transfett ... osv |
God ide, Nerthus! Jeg las nybegynnertråden til arnakristin før jeg meldte meg inn i forumet og hadde god nytte av det. Nå las jeg den på nytt i dag og ser at det er masse jeg forstår mye bedre nå. Det tar tid å bli vant med en ny verden. (Selv om jeg også hadde lest 3 lavkarbobøker og googla masse på nett i forkant.)
Dessverre vil jeg nok stille dumme spørsmål innimellom likevel. Beklager dette... Prøver også å hjelpe andre og bidra med det jeg har å bidra med. Håper forøvrig ikke det er bokstavelig ment at vi nye skal holde kjeft i 6 mnd..... |
Vet du, bakgrunnen for tråden var ikke at alle nybegynner skal "holde kjeft" :)
Tanken bak var at nybegynnere enklere SELV kan sette seg inn i basis-kunnskapen, slik at vi kan bruke tid og energi på spesielle spørsmål og ikke gjenta at feks "ja, utslag er utslag på ketostixen" ;) Det sier seg selv at en del her inne gjentatte ganger - ofte i løpet av samme dag - må svare på de samme basis-spørsmålene som det også finnes sikkert 100 av akkurat samme type fra før av. Noen mener at vi da bør heller "la være" og svare, men hva slags forum får vi da om ikke vi som har vært her lenge også kan prøve og hjelpe til med å finne løsninger til at så mange som mulig på en enkel måte også kan "hjelpe seg selv"? Som nybegynner mener jeg at man må være LITT mindre hårsår når man ikke får personlige svar på alle spørsmål, men blir henvist til kilde for kunnskap. Litt ydmykhet også overfor de som bruker tid og energi her inne til å hjelpe hadde vært svært hyggelig. Før en del nybegynnere nå tar dette også personlig, la meg få si at de ALLER fleste ER ydmyke og bevisst på sin manglende kunnskap i starten - og alle her inne klarer jo å sette seg inn i en nybegynners situasjon :) |
Sitat:
|
Jeg har også tro på en godt synlig FAQ, hadde vært fint om det hadde vært en egen nybegynneremne.. på samme måte som det er en overskrift som heter " generell lavkarbo" "oppskrifter" "spørsmål og svar" kanskje en " ofte stilte spørsmål"
En annen ting, er at søkefunksjonen er ganske lite synlig, og tror mange glemmer å se etter den når de holder på her inne. Jeg har dog også startet noen tråder der " dumme" spm blir stilt, men dette kun fordi jeg ikke har funnet det når jeg har søkt, Ofte får man svaret : om du ser lenger ned finnes det flere tråder med samme tema.. Dette er jo flott, men finnes det en måte å få se disse trådene før man oppretter en egen tråd? noe som er lett synlig og lett og bruke? så slipper man å starte en helt ny tråd ( jeg har da søkt meg ihjel for å finne svar ) Jeg er kanskje ikke verdens mest erfarne forumbruker, men ser at mange glemmer å søke i det heletatt.. OG det vil alltid være noen som ikke gidder ta seg bryet med å søke, og dermed bare lager tråder i hytt og pine for å få svarene sine.. Det er dumt, men sånn vil det nok alltid være fordi folk er late ;) Sist men ikke minst kunne det vært en ide og hatt en egen tråd eller et tema hvor folk fikk hjelp med menyene sine? Så kan de som har lyst gå inn der og se og alle andre tråder som blir opprettet kan bli flyttet til dette temaet? For forumet nå ser mest ut som " hjeeelp jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg går ikke ned i vekt, kan du se på menyen min ? " .. Også er det sykt mange oppstarter tråder også.. Jeg er en typisk neat freak, så jeg synes fort det blir rotete.. Men ettersom det startes nye tråder hver mnd for de som vil gå ned sammen, så kunne det kanskje vært en ide og samlet disse og? For et ryddigere og koseligere forum ;) Lang post, jeg hadde visst litt og si :p |
Jeg er medlem i andre forum og når det er spørsmål om lavkarbo så pleier jeg faktisk å linke til nybegynnertråden. Synes den er genial og alle burde faktisk lese den før de begynner. :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Synes ikke nybegynnertråden bør komme opp først når man har meldt seg inn. Jeg snoket lenge rundt på forumet her før jeg ble medlem, rett og slett for å få kunnskap. Melde meg inn gjorde jeg vel når jeg lurte på noe jeg ikke fant svar på. :p
|
Veldig god tråd!
Sitat:
|
Sitat:
Jeg svarer for tiden minimalt på tråder, for det meste skummer jeg bare fort igjennom dagens uleste og hopper glatt over’hjep jeg går ikke ned noe’, ketostix spørsmål, ’er i ketose men går ikke ned’, ’kan jeg spise…’ og lignende spørsmål. …og som nevt tidligere lagde jeg nybegynnertråden for at vi skulle slippe alle disse gjentagende nykommer spørsmålene. Jeg har ikke vært innom andre fora så jeg vet ikke hvordan ting fungerer der ute, men jeg synes ikke det er vanskelig å finne fra når jeg gikk inn her og så så hvordan forumet er inndelt, http://forum.lavkarbo.no/index.php I tillegg så er jo alle de viktige trådene klistret innen hvert underforum… nybegynner tråden ligger klistret i kategorien ’Lavkarbo generellt’ …men jeg er enig i at søkerfunksjonen ikke er helt perfekt, men vi har jo også i tillegg fått google søk funksjon som ligger øverst i venstre hjørne. |
Nybegynnertråden ol burde vært lettere å finne, kanskje man kan gjør at man må ha x antall innlegg for å komme videre, og at det man får tilgang på i starten er de viktigste oppstartstrådene? Slik er det jo på andre fora.
Jeg tror også at noen av trådene kanskje blir startet av ett ønske om å bli sett. Dette er ett stort forum med mange mennesker, og hvor mange kan virke som "gamle kjente" for de nye medlemmene. De føler behov for at noen ser dem og de vil høre til, de også :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04. |