![]() |
Sv: Jeg blir jo ruinert!
Nå har jeg satt opp månedsmeny fram til 12 oktober. Sist storhandel handlet vi middager for en måned og betalte da 2000. Det var inkludert en del pålegg og andre husting. Vi har suplert med litt egg, bacon og grønnsaker samt pålegg resten av måneden. Totalt har vi kanskje brukt 2500 på middager til hele familien denne perioden. Da kommer pålegg og dopapir o.l utenom. Så det går ann :)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har levd lavkarbo siden 2004, og har enda tilgode å bruke lenger tid på middag enn jeg gjorde på høykarbo. Som regel bruker jeg ca halvparten av tida.
Grønnsaker trenger bare maks 10min koketid, mens ris, poteter osv trenger 20-30. Sier seg selv at det går kjappere. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg bruker mer penger, så enig med ts! Huff, men det er jo så mye godt. Egg går det mye av til å lage helgekos som is, egg til frokost, pannekaker, bacon/egg og å bake proteinbrød 1-2 ganger i uken. Kjøper bare økologiske egg og ikke de fra First price, det er jo viktig at hønene har det godt og er glade:o
Så er det Udo`s choice, kosttilskudd, vaniljepulver, kokosolje (ikke minst!) som jeg bruker mye av og tja...pengene går og går. Hadde jeg ikke vært student, hadde jeg nok kjøpt mye økologisk kjøtt og bacon i stedet, synd det er så dyrt |
Sjekk ut om det er et gårdsutsalg eller lignende i nærheten av der du bor. De har som regel mye billigere egg og grønnsaker og kjempebra utvalg. Bor selv på ganddal i Sandnes og Skjæveland gårdsutsalg er 5 min unna. Ett brett egg 45 kr (30stk) og de har sinnsykt mye og gode grønnsaker! Handler inn ca en gang i uka og grønnsakene holder seg også friske mye lengre enn de som er kjøpt på butikk merker jeg..
|
Det bør jeg absolutt! Takker for tipset. Bor i Oslo (uten bil), men moderen bor i Lier og der er det masse gårder:D
|
Jeg føler med deg, men vil også trøste deg med at det går seg til. I begynnelsen kjøper en mye unyttig og nye ting som en igrunnen ikke liker eller har bruk for, belive me..... men etter hvert så finner du ut hva du liker å bruke og hva som går til i matlaginga di, så da blir det billigere. Bruker du fløte så kan du bytte til den laktosefrie, den har mye lenger holdbarhet enn den vanlige og ikke så mye dyrere, en slipper iallefall at den går ut på dato neste uke. Det er også lurt å lage seg en meny for 1 uke eller for sønd -torsd. finn ut hva du liker å lage, hva du liker å spise. Lag meny utifra dette. Bak deg et lavkarbo brød til å ha som niste, kan skjæres i skiver og fryses, ta opp etterhvert, men brødet holder seg godt i ca 1 uke i kjølesap. Lag vafler eller pannekaker til å fylle med ost/skinke etc... ovnspannekake med bacon, supper, kaffelatte av eggemelk, ja kun fantasi og smak som begrenser. Søk rundt på forumet eller les på blogger og lag deg en dagsmeny eller ukes meny utifra dette, men hold det enkelt i starten og utvid etterhvert. Ellers har du lett for å bli ruinert og forvirret. Ønsker deg lykke til og håper at det går seg til etterhvert for deg også:D
|
Hvordan klarer du dette? Jeg har aldri brukt så lite matpenger før:)
Men det gikk jo med noen få hundrelapper på innkjøp av lavkarboprudukter først. Eks fiberhusk, Johannesbrøbkjernemel m.m. Men det holder lenge:) Og alle retter er så lette og raske å lage at jeg ikke skjønner hvorfor jeg var så glad i Toro:eek: |
Sitat:
|
Sitat:
Også var jeg jo så sikker på at det var myye enklere enn å lage noe fra bunnen... |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13. |