![]() |
Sv: Ketose og mygg?
Sitat:
|
Ja, man produserer mindre og mindre ketoner jo mer karbohydrater man spiser, opp til en grense.
Det er dette som er karbohydratgrensen man må under skal man være i ketose, som dr Atkins skriver i bøkene sine. Han satte en tommelfingerregel på 20g karbohydrater, dette varierer helt sikkert fra person til person og aktivitetsnivå, sykdom, følsomhet osv. helt opp til mellom 40g og 50g hvis jeg husker riktig. Dette kan man måle selv, enten ved å bruke sticks man tisser på, kjøpe en blodketonmåler eller å kjøpe en som måler ketonene i utåndingsluften. |
Ja, vil gjerne se noen forskning på dette.
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Det er jo heller ikke nødvendigvis noe magisk ved ketose, og heller ikke noe gitt at det er den beste måten å få et vedvarende vekttap på for alle i hele verden. Noen må ned i 10-15 gram for å oppnå ketose - og dermed full fettforbrenningsmodus, mens andre kan seile helt opp i 50-60 gram. Det har vi jo sett mange eksempler på. Dessuten vil man jo over tid, gitt at man følger dietten og ikke ramler av, ikke produsere så mye overskuddketoner at det kommer noe særlig ut gjennom f.eks. ånden og sånn. Det er litt for lett å lalle seg inn i en oppfatning om at ketose er den eneste måten og veien og lyset. Jeg trives veldig godt med det, og det funker, for andre er det ikke sånn. :) |
All forskning viser at mygg tiltrekkes i første omgang av utskillelsen av CO2 (derfor er myggfeller ofte basert på det), deretter av kroppsvarmen. I tillegg tiltrekkes den av ulike duftstoffer fra kroppen vår. Hvilke dufter dette er eller hva som lager disse duftstoffene har de ennå ikke klart å kartlegge hundre prosent. Det er enkelte dufter/stoffer de er enige om gjør oss mer attraktive for myggen enn andre. Om dette skyldes gener, hormoner, kolesterol, ketoner, parfymer, blodtype osv, nei se det strides de lærde om den dag i dag og ikke minst om hva som er det "viktigste" duftstoffet. Jeg har gjort et søk gjennom den forskningen som er gjort det siste 10-år, og det er mye :eek:, og det eneste konklusjonen man kan dra fra det er at (i tillegg til CO2/varme) så er det er mange ulike duftstoffer som gjør oss attraktive for myggen, men noen ser ut til å ha større betydning enn andre. De fleste skiller vi ut som følge av naturlige prosesser i kroppen.
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har ikke fått ett stikk på de årene jeg har spist lavkarbo. De er i leiligheten, men er totalt uinteressert i meg.
|
En ting er i hvertfall sikker og det er at det er mange myter ute og går om hva som gjør en attraktiv for myggen eller ei. Ketose/lavkarbo er i hvertfall ingen garanti for at man ikke blir oppspist av myggen, det ser man jo her i tråden og det finnes heller lite seriøs forskning på det området. Hvilke duftstoffer kroppen skiller ut som tiltrekker mygg, kommer an på så mange forskjellige faktorer at jeg tror neppe vi får noe fasitsvar på det på lang tid ennå. Så jeg er ihvertfall veldig forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner om at sånn er det for alle, for sånn er det for meg ;)
|
Jeg lukter vondt både i og ute av ketose så jeg slipper å bli oppspist :cool:
Og godt er det, for når jeg først blir spist på av mygg og knott kan jeg få en voldsom reaksjon. |
Jeg håper du mener lukter vondt for myggen...... :D
|
Tja, jeg spiser mye hvitløk og karri, så skal ikke se bort fra at det er flere enn bare er myggen som syns jeg stinker :D
|
Står det ikke i avisene hver sommer at det er de kåteste som får flest myggestikk da? *klør* :o
|
Sitat:
Klør heftig her også..... :p |
hjelper visst å være renhttp://articles.mercola.com/sites/ar..._rid=632261424
|
Sitat:
|
Nok en gang, det er tydeligvis mange myter om hva som tiltrekker myggen. Når ikke en gang de som har dedikert et liv av forskning kan svare nøyaktig, kan vi vel bare konkludere med at noen tiltrekker myggen og andre ikke og inntil man har et sikkert svar er det ikke annet å gjøre enn å bruke diverse myggmiddel for oss som tiltrekker mygg.:D
|
Myggen er vegetarianer, men hunnmyggen trenger proteiner for å lage egg.
Det jeg linket til handler om at de har funnet ut at ketoner fungerer mot mygg og at de vil finne frem til et effektivt og ufarlig og billig myggmiddel. Ketoner produseres naturlig av at vi forbrenner fett, så kanskje et slikt middel kan bli overflødig bare man spiser riktig, men akkurat det er det så vidt jeg vet lite, eller ingen forsknig på. |
Sitat:
Jeg bor i myggland og har som regel minst 30 teltnetter i året bak meg på steder som er kjent for mygg og jeg kan love deg at for meg spiller det ingen rolle hva jeg spiser eller ikke, det blir definitivt ikke færre stikk. |
Det er ikke bare hva du spiser, men i hvilken grad du produserer ketoner eller ikke.
Hvor strengt spiste du, og målte du om du var i ketose? |
Sitat:
Jeg har spist strikt(utenom i sommer) sammenhengende i flere år. Målte? Hvorfor i heiteste mål om en en i ketose når en stort sett spiser under 20 g karbo OG er i aktivtet hele dagen. Slike tissepinner er bare fjas, da de viser OVERSKUDDSKETONER og ikke hvor godt en forbrenner fett, og blodketonmåler er det de færreste som har. Forøvrig INGEN forskjell om jeg spiser kun kjøtt, egg og smør i 3-4 uker heller. Har prøvd det og. Like mye myggmagnet. Også prøvd uke eller to uten å dusje( sjeldent med dusj i Femundsmarka), ingen forskjell da heller. Siden folk her gjennom flere år har sagt det samme: De har spist ketogent, ofte over flere år og IKKE merket noen forskjell, hvorfor ikke slå seg til ro med det? Om jeg har merket noen forskjell ville jeg heller si flere myggstikk faktisk |
Da kan jo sikkert et slikt keton-middel fungere hvis egenproduserte ketoner ikke er nok.
Mulig myggen klarer å se forbi ketonlukten av disse egenproduserte ketonenene hos enkelte folk siden mange tross alt melder om forbedringer etter endret kosthold. Det må nok mer forskning til for å få klarhet i saken. |
Sitat:
|
Det er ikke akkurat min teori, les deg jeg linket til istedet.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21. |