![]() |
Sv: Karber som teller og karber som ikke teller
Sitat:
Nok om det fra meg i alle fall. Jeg bare blandet meg inn! :rolleyes: |
Sitat:
Sitat:
|
Vel, jeg satt det smiletegnet der for at det skulle se hyggelig og ikke nebbete ut, så da får kanskje folk se litt på hvor mye de har lyst til å tolke alt mulig som blir skrevet, hele tiden. Vil man, så er det ikke noe problem å lage en hel svær dramahistorie ut av et vennlig råd eller et enkelt svar.
|
Sitat:
|
Sitat:
Maltodekstrin er lettfordøyelig og opptas like lett av kroppen som sukker. Og maltodekstrin har en GI på 105 (noen steder har jeg sett 135 også). Som er horribelt. Druesukker har GI på 100. Så at den ikke gir noen blodsukkerstigning høres rart ut. Men altså, hvis man bruker 3g splenda så er det jo snakk om 3g karbohydrater så det blir jo likevel ikke store GBen. Men finnes det bedre alternativer? Absolutt. |
Sitat:
har til og med prøvd med splenda over jordbær og krem og målt meg og går ikke mer opp en med ren sukrin over jordbærne :) er kanskje forskjell på hvordan vi reagerer på dette? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
jeg har nettopp spist arme riddere og i den røra var det blanding av splenda og surkin, (dobbelt opp med sukrin i forhold til splenda), og målte meg for sikkerhets skyld men ligger ca der jeg pleier etter ett måltid (mellom fem og seks). jeg har ikke hatt så bra blodsukker på 28 år som de siste månedene på lavkarbo. Det er rett og slett fantastisk. Jeg trenger ingen medisiner for å holde det nede lenger |
Greia er at ALLE søtstoffer, utenom sukrin, stevia og aspartam (om jeg ikke tar helt feil) har en GI som IKKE er lik null. Når noe har en gi som ikke er lik null så tas det opp ett minimum av den matvaren i kroppen og gir dermed litt blodsukkerstigning hos mange. Også grønnsaker har jo karbohydrater og gir i teorien blodsukkerstigning.
Nå syns ikke jeg overhode at det er greit å "legalisere" noen søtstoffer whatsoever, da jeg mener at søtstoffer skal man holde til kosedager hvor det skal være noe ekstra (og det er dessverre ikke en vanlig tirsdags ettermiddag) og har man sånne "ekstradager" sjelden kan man like gjerne spise vanlig sukker, gjør ingenting. Min mening. Men dersom man skal spise fløte, bringebær og søtstoff flere ganger i uken så bør man nok holde seg til sukrinen ja. |
Sitat:
|
Bare litt informasjon om sukkeralkoholer - generelt fra Torkil:
Sitat:
Videre fra Torkil: Sitat:
Sitat:
Sitat:
Jeg har brukt laaaang tid på dette innlegget, og ser at jeg kanskje sporer ut i fra hvor tråden beveget seg ;) men håper det er noe TS eller andre kan ha interesse av. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49. |