Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Annen mat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=122)
-   -   Rabarbratid! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44920)

Lillemy71 08-06-11 14:09

Sv: Rabarbratid!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1132811)
Ligger med frukten.....

Neimen fysj og fysj også midt i offentligheten da :eek:

(Sorry det var flåsete, men jeg er så trøtt og fnisete i dag at jeg klarte bare ikke å dy meg :D)

BenteR 08-06-11 14:59

:lol:

Tenkte ikke koffert da jeg skrev det slik, men det er altså ganske så uskyldig.....
Minner meg om vitsen der guttungen kommer løpende inn og spør moren hva det heter når mennesker ligger oppå hverandre.
Moren prøver etter beste evne og forklare det hele om blomsten og bien. Gutten hører nøye etter før han løper ut igjen.
Fem minutter etter kommer han løpende inn igjen og roper til moren:
"Mamma, mamma, det heter ikke det du sa, det heter køyseng!"

Idarull 08-06-11 16:47

Vi har rabarbra på jobben! 38 kr per kilo da. Men kjøper bare litt av gangen.. Skal høre om ikke noen jeg kjenner også har rabarbara. Jippi!

bevaremegvel 08-06-11 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1132848)

Tenkte ikke koffert da jeg skrev det slik, men det er altså ganske så uskyldig.....
Minner meg om vitsen der guttungen kommer løpende inn og spør moren hva det heter når mennesker ligger oppå hverandre.
Moren prøver etter beste evne og forklare det hele om blomsten og bien. Gutten hører nøye etter før han løper ut igjen.

:D:p:D

Lillemy71 09-06-11 08:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1132848)

:D Hehehehe, nei men jeg er flink til å tenke koffert og det er disse mannfolka jeg deler kontor med også, så jeg har nok lært en hel masse der ja.

I helga blir det rabarbragrøt - jeg gleder meg!!

Tiki 10-06-11 09:41

Må bare takke for at jeg ble gjort oppmerksom her om at rabrabra har så lite karber.
I går kveld og til frokost i dag har jeg spist en blanding mellom rabarbrasuppe/-grøt med CF dasjer på.
Det var så fantastisk godt.

Så jeg vil være med å slå et slag for dette til de som også savner frukt, forde om jeg tenker det er best i grøt / suppeform, så er det en syrlig fruktig smak som er noe av det jeg savner innimellom når jeg ikke spiser frukt. Men her fikk jeg det. ;)

Så jeg må bare sikre meg stilker for å ha i fryseren til vinteren. :)

Labomba 11-06-11 14:38

Flott oppskrift :)
Den må prøves ja, da skal gubben og jeg ned i skauen å hente rabarbra i dag. På nedsiden har vi skau og der har det ligget en gammel gård, helt nedtil lågen. Vi fant rips og kirsebærtrær i fjor og så noen store samlinger med rabarbra, de skal opp hit i hagen. :D

Cherry 11-06-11 14:45

Hmmm, mammaen min sier at rabarbraen aldri skal sankes før sakthans :p

TigerTove 11-06-11 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1135734)
Hmmm, mammaen min sier at rabarbraen aldri skal sankes før sakthans :p

Jeg har lært at all rabarbra som høstes etter st.hans bare er brukelig til saft, da har den ofte gått i stokk og blitt trælete. Vi får prøve oss fram ;)

Cherry 11-06-11 14:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TigerTove (Innlegg 1135737)
Jeg har lært at all rabarbra som høstes etter st.hans bare er brukelig til saft, da har den ofte gått i stokk og blitt trælete. Vi får prøve oss fram ;)

Haha, måtte ringe mamma! Hun sa at nei, rabarbraen skal høstes INNEN sankthans, for da kan man høste den en gang til i sesongen =P

Sorry:D

Idarull 11-06-11 16:50

Jippi, en kollega på jobben har!! Da kan jeg få av henne og kanskje fryse ned litt!

Leste forresten at rabarbraen er surere etter sankthans. Men ikke vet jeg :p

TigerTove 11-06-11 19:38

Noe med rabarbra og st.hans må det være hvertfall :lol:

blåbær 11-06-11 20:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idarull (Innlegg 1135822)
Jippi, en kollega på jobben har!! Da kan jeg få av henne og kanskje fryse ned litt!

Leste forresten at rabarbraen er surere etter sankthans. Men ikke vet jeg :p

Mamman min sier det er fordi den pleier å blomstre rundt de tider, og når den blomstrer øker mengden av oksalsyre, som er skadelig i store mengder. :)

TigerTove 11-06-11 20:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 1135911)
Mamman min sier det er fordi den pleier å blomstre rundt de tider, og når den blomstrer øker mengden av oksalsyre, som er skadelig i store mengder. :)

Pappa pleier å si at alt er skadelig i store menger, for eks er man stein dau om man spiser 12 kg rabarbra :lol:

BenteR 11-06-11 21:05

Jeg høster rabarbra gjennom hele sedongen, dvs her på fjellet er det fra juni til september, men jeg fjerner alle blomsterstilker gjennom hele sesongen og snøyer tuene helt ned rundt sankthans-tider.

fett-nok 11-06-11 22:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TigerTove (Innlegg 1135919)
Pappa pleier å si at alt er skadelig i store menger, for eks er man stein dau om man spiser 12 kg rabarbra :lol:

Haha! Så sant-så sant:)

blåbær 11-06-11 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TigerTove (Innlegg 1135919)

Hehe :) Best å begrenset inntaket! :lol:

Batillip 12-06-11 20:22

Rabarbra, kanel, johannesbrødkjernemel, stevia.

Noe gikk galt, for SATAN SÅ JÆVLIG VONDT!! :eek:

Og jeg som gledet meg så fælt.

Kitsu 12-06-11 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1136608)
Rabarbra, kanel, johannesbrødkjernemel, stevia.

Noe gikk galt, for SATAN SÅ JÆVLIG VONDT!! :eek:

Og jeg som gledet meg så fælt.

Spiste nettopp akkurat det samme, og det var kjempenammis. Men jeg har måttet tilsette litt Natreen, virker som steviaen ikke helt klarer leve opp til rabarbraen sin surhet. :)

manne 12-06-11 20:30

Til St.Hans skal man høste inn ALL rabarbra som er tykkere enn 1½ cm... og la resten stå... Da kommer det NY rabarbra som blir søtere enn den forrige... - sier min nabo som er gammel gartner... :D

Batillip 12-06-11 20:30

Jeg tror kanskje en desiliter Stevia ikke var lurt. Nå har jeg lest meg opp. Host.

manne 12-06-11 20:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1136617)
Jeg tror kanskje en desiliter Stevia ikke var lurt. Nå har jeg lest meg opp. Host.

Nå lurer jeg fryktelig på hvor mange rababraer du hadde til 1 dl stevia... Det burde være en god del... :p

Kitsu 12-06-11 20:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1136617)

Oi. :eek:

Men det forklarer ting ja.

Batillip 12-06-11 20:39

Tja, ti-tolv rabarbrapinner. Etter smaken å dømme, tror jeg kanskje jeg burde hatt cirka tusen.

manne 12-06-11 20:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Batillip (Innlegg 1136626)
Tja, ti-tolv rabarbrapinner. Etter smaken å dømme, tror jeg kanskje jeg burde hatt cirka tusen.

:knegg:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.