Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Fallgruver med lavkarbo? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44237)

Timiane 20-05-11 22:59

Sv: Fallgruver med lavkarbo?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LenaBeatrice (Innlegg 1111744)
Insulinet kan også stige uten at blodsukkeret øker, og det er jo noe å tenke på hvis man drikker en del brus (som cola Zero) men har problemer med å gå ned i vekt

Jeg diskuterte dette med en endokriniolog på aker sykehus. Hun sa netopp det du skriver. Det hjelper ikke å måle blodsukkeret for å se om kroppen reagerer på søtning.
Hun så og at selv om vi ikke spiser karbohydrater skiller kroppen ut litt insulin, men det påvirker ikke blodsukkret nevneverdig.
En liten avsporing....

Kari Marita 20-05-11 23:59

Når man har et lavkarbo kosthold blir jo utskjeielser lavkarbogodterier som feks atkinsbarer, bacongull, lavkarbokaker osv. Det er jo ikke noe en skal spise hver dag, men kose seg med en gang iblandt. Når man lever på høykarbo kosthold er jo vanlig sjokolade og potetgull utskjeielser, heller ikke noe man spiser hver dag. Mengden av ting har alt å si. :)

smili 21-05-11 18:14

Atkinsbarene er godt, men jeg har måtte slutte med de.

Antoinette6 21-05-11 18:30

Jeg har diabetes 1 og reagerer med blodsukkerstigning på både maltitol og sukrin.

Dette til opplysning :D

Timiane 21-05-11 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6 (Innlegg 1112478)
Jeg har diabetes 1 og reagerer med blodsukkerstigning på både maltitol og sukrin.

Dette til opplysning :D

Har du prøvd stevia? Er bare litt nyskjerrig...

taraquin 21-05-11 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Snopsy (Innlegg 1112492)
Har du prøvd stevia? Er bare litt nyskjerrig...

Begge de inneholder vell karbo? Hva med stevia, aspartam og sukralose?

Dolsi 21-05-11 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Paris (Innlegg 1111814)
ja dette har jeg også lurt på. Gjelder sjokolade fra sukkerfritt, desserter med mye sukrin osv også?? Jeg har ikke gått ned noen ting (faktisk opp) den siste uken - det har blitt litt sånn sjokolade og noe lavkarbo is på 17. mai... Men jeg må bare si jeg ikke forstår helt dette jeg...

Syns jeg har vært sååå flink å holde meg til lavkarbo - men går likevel opp. (ikke den uka i syklusen heller)...

hva med nøtter? Peanøtter feks?

Denne her kan jeg bare signere.
Jeg bakte meg en lavkarbobløtekake til 17 mai og jeg spiste en bit 16 mai, et par biter 17 mai og en bit 18 mai. Ellers ikke noe jeg ikke spiser til vanlig på lavkarbo. Vekta har stått dønn stille siden før 17 mai nå og jeg tror det er pga den bløtekaka.
Tror rett og slett sånt er partystoppere selv om det kalles lavkarbo :o

Paris 21-05-11 21:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1112643)
Denne her kan jeg bare signere.
Jeg bakte meg en lavkarbobløtekake til 17 mai og jeg spiste en bit 16 mai, et par biter 17 mai og en bit 18 mai. Ellers ikke noe jeg ikke spiser til vanlig på lavkarbo. Vekta har stått dønn stille siden før 17 mai nå og jeg tror det er pga den bløtekaka.
Tror rett og slett sånt er partystoppere selv om det kalles lavkarbo :o

Ja må være det :)

Eyve 21-05-11 21:30

Jeg startet på lavkarbo sist mandag. Som forberedelse har jeg lest mye på forumet her inne, i tillegg til Dr. Sofie Hexeberg`s bøker. Det jeg synes er vanskelig er å finne ut om jeg faktisk får i meg nok fett og proteiner og om jeg spiser lite nok karbo.
Har lagt inn maten jeg spiser på diett.no enkelte dager og det er greit for å se totalt antall kalorier man får i seg (slik at det ikke blir for lite), men her får man opp hvor mange prosent av anbefalt daglig inntak (statens anbef.) man har spist. Etter disse anbefalingene skal kh utgjøre 55%. Har lest i nybegynnertråden at 2-10% av energien skal komme fra kh (alt etter hvor streng diett man er på), men betyr dette at jeg må ligge på mellom 2 og 10% på oversikten der? Og når det gjelder proteiner og fett... hvordan skal jeg regne ut hvor mye jeg får i meg totalt av dette pr. dag? Er det noe mål i gram på disse prosentene? (ser at 2% kh er 10g og 10% er 50g - lurer på om det finnes et slikt mål på proteiner og fett..). Ønsker jo ikke spise for mye fett heller slik at jeg ikke får noen vektnedgang...
Eller er det bare å kjøre på med proteiner og fett, så lenge man holder seg under ønsket nivå på kh?

Veldig takknemlig for svar :)

Nerthus 21-05-11 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Eyve (Innlegg 1112682)
Jeg startet på lavkarbo sist mandag. Som forberedelse har jeg lest mye på forumet her inne, i tillegg til Dr. Sofie Hexeberg`s bøker. Det jeg synes er vanskelig er å finne ut om jeg faktisk får i meg nok fett og proteiner og om jeg spiser lite nok karbo.
Har lagt inn maten jeg spiser på diett.no enkelte dager og det er greit for å se totalt antall kalorier man får i seg (slik at det ikke blir for lite), men her får man opp hvor mange prosent av anbefalt daglig inntak (statens anbef.) man har spist. Etter disse anbefalingene skal kh utgjøre 55%. Har lest i nybegynnertråden at 2-10% av energien skal komme fra kh (alt etter hvor streng diett man er på), men betyr dette at jeg må ligge på mellom 2 og 10% på oversikten der? Og når det gjelder proteiner og fett... hvordan skal jeg regne ut hvor mye jeg får i meg totalt av dette pr. dag? Er det noe mål i gram på disse prosentene? (ser at 2% kh er 10g og 10% er 50g - lurer på om det finnes et slikt mål på proteiner og fett..). Ønsker jo ikke spise for mye fett heller slik at jeg ikke får noen vektnedgang...
Eller er det bare å kjøre på med proteiner og fett, så lenge man holder seg under ønsket nivå på kh?

Veldig takknemlig for svar :)

Under fanen "etikett" finner du gram-mengde på både karbo, fett og protein :)

De daglige anbefalingene er basert på et helt annet kosthold enn vårt lavkarbokosthold :)

Lillemy71 21-05-11 23:17

Sånn til informasjon så trigger jeg et enormt sultbehov når jeg drikker light brus/saft. Jeg blir så sulten at jeg holder på å gå på veggene og jeg kan spise uhorvelige mengder mat og da går jeg ihvertfall ikke ned i vekt.

Så lenge jeg holder meg unna kunstig søtning (bruker stevia og litt sukrin) så har jeg ikke slik sultfølelse.

Ellers kan jeg bare skrive under på det som andre har sagt i tråden: kunnskap er utrolig viktig. Lese seg opp på relevant litteratur og huske at det er mye nyttig info her på forumet, men at det kun er basert på brukernes egne erfaringer. Ellers er det viktig å jobbe med det å bli kjent med når man er sulten, når man fyser og hvorfor man fyser.

Eyve 22-05-11 00:00

Er det jeg som er dum, eller har jeg oversett noe? Hvor finner jeg fanene?
Har vært inne flere steder og finner masse innlegg om mye forskjellig, men ingen oversikt over faner...? :flau:

Nerthus 22-05-11 10:47

Dagsmenyen til venstre, til høyre har du ADI% deretter k.diag og så Etikett... Står rett til høyre for "neste dag" linken :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.