![]() |
Sv: Dødsgod sjokoladekake med to sorter nøtter
Her kommer det noen spm som sikkert er kjempeteite, men noen ekspert på kjøkkenet har jeg aldri vært. Har faktisk aldri laget så mye mat som etter jeg begynte på atkins:D Er jo veldig kjekt å lære!!:D
1. hva menes med skåldede mandler? 2. hvordan finner man ut hvor mye man trenger av søtstoffet man bruker for at det skal tilsvare 110 g sukker? Gleder meg til en anledning til å lage denne, den høres jo steingod ut!!:D :D Katrine |
Hele kaka UTEN sukker inneholder 519 gram fett, 155 gram karbohydrater og 108 gram protein. Så er det opp til den enkelte å dele opp kaka sånn at det passer inn i dietten...;) Og Katrine, du kan lage den uten sukker. Det går helt fint. Du trenger heller ikke bruke skåldede mandler, jeg kjører med skall på. I dag har jeg laget kaken med hassel- og valnøtter, forresten.
|
Nåååå forstår jeg plutselig noe her !!
Husker dere at jeg lagde denne kaka men at den ble brent ?? :D For et par år siden laget jeg en kake fra en av Jamie Oliver sine bøker. Til et stort middagsselskap - med hjemmelaget iskrem og hele pakka. Og det ble en total katastrofe. KAKA BLE BRENT ! Ikke bare på toppen men rundt det hele. Nå har det plutselig gått opp for meg at det er samme kaka ! :o Så et godt råd om dere lager denne ..... sett ned temperaturen på ovnen noen grader - til 175 eller 170 og stek heller litt lenger om nødvendig.... Det som var igjen da jeg hadde skjært av det brente var veldig godt altså....:p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Åååhhja.....:o .... den er notert!!!:D ;) :D |
Sitat:
|
Det er jo bare å regne ut det da, nøtta. ;)
519 x 9 kcal = 4671 155 x 4 = 620 108 x 4 = 432 5723 kalorier i hele kaka. Lønner seg absolutt ikke å trøkke i seg alt på en gang... |
nå står denne i ovnene er hos meg :spent:
men jeg synes konsistensen var helt lik sånne havregrynsboller med sukker, smør og kakao trilla til kuler .... skikkelig smør deig ;) *gleder seg veldig* for dette er min første lavkrbo kake :cool: |
Hvordan ble den nøtta?
|
Et lite tips til annen bruk av kaka: I går smuldret jeg opp et kakestykke, helte over varme bringebær og lot safta trekke godt inn, og så serverte jeg med vispet krem. *stønn*
|
Akkurat som om jeg ikke hadde nok vann i munnen av denne tråden Albertine :rolleyes:
|
Sitat:
smakte brownies med nøtter .... *sukk* jeg fryste ned halve så tenkte jeg skulle spisse den i morgen når andre spiser farsdagskaker stappa med sukker :D min stod i ovnen på 175 grader i 50 min og det var helt perfecto :cool: |
Denne skal jeg bake til farsdagen i morgen. Håper den faller i smak. Men det var mye karber i sjokoladen *sukk* :o
|
Sitat:
|
Jeg kjøpte sånn 70% kokesjokolade, finns det høyere også? Fant på rema men det var vel 34 karber i den. Eller bruker dere bare vanlig sjokolade? Har ikke funnet høyere enn 70% enda der heller...
|
jeg brukte vanlig sjokolade, fordi den er ikke så mye dyrere, og mye bedre. det er hvertfall min mening.
|
Sitat:
|
vanlig 70 % sefølgelig :P hva tror du om meg :p
|
Kaken er bakt no og står til avkjølig. SKal den serveres kald eller varm forresten? Er så spent på den.
|
Serveres kald. Da er den best.
|
Sitat:
|
fant den :D
|
*Fnis* nå ser jeg du har funnet den også.....:p
Ser skikkelig snadder ut, men tror jeg skal holde meg unna nøtter en stund til gitt... |
Jeg lagde denne til syklubben i går. Fikk masse skryt. Hadde bare 30 gram valnøtter igjen, så det ble sånn nøttemiks fra Lidl som erstattet de siste 120 gram med valnøtter (usalta mandler, cashew, hasselnøtter mm). Ble visst godt, prøvde ikke selv da jeg er i ketose.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06. |