Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hva er lavkarbo - for DEG? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42178)

Kari Marita 23-03-11 09:56

Sv: Hva er lavkarbo - for DEG?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BitTorres (Innlegg 1063896)
Grunnen til at jeg hektet meg opp i akkurat dette utsagnet, er at jeg møter samme holdningen i diabetesforbundet. Derfor vil jeg gjerne vite hva som ligger bak slike holdninger/meninger, slik at jeg kan forberede meg bedre. Det ligger ikke noe kritikk i dette av noens holdninger, bare en interesse.

Som jeg sa tidligere så er det jo noe en lærer fra kostholdeksperter/leger som uttaler seg som har grunnlag for å si dette, og som sier det er vitenskapelig bevist. Lærte også litt om dette på skolen jeg gikk. At en skal være forsiktig med mettet fett, og spise mer av det flerumettede sunne fettet. :) Dette er noe jeg føler meg enig i, sånn er det bare. :)

Gracella 23-03-11 10:11

... og så kan vi kanskje la dette ligge i denne tråden???

Kari Marita 23-03-11 10:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1063955)
... og så kan vi kanskje la dette ligge i denne tråden???

Det er ikke jeg som tok opp temaet, jeg uttalte meg bare: "Hva er lavkarbo for deg?". Så fikk jeg et spørsmål av BitTorres og svarte på det, for det er vel høflig?. :) Har ikke behov for å diskutere dette videre jeg, har ikke hatt behov for å diskutere det noe i det heletatt jeg. :)

Kula 23-03-11 10:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1063817)
Jeg begynner å bli en smule sliten av vitenskapsfanatismen som herjer her inne

Heller "vitenskapsfanatisme" enn "jeg-tror-mettet-fett-er-farlig-fordi-legen-min-sier-det-fanatismen".

-

Charlott 23-03-11 10:33

For meg er lavkarbo en livsstil som gjør at jeg kan spise meg mett, gå ned i vekt og attpåtil bli friskere :D

Siden jeg følges opp av lege pga kroniske sykdommer og med blodprøver ca hver 6.uke/3.mnd, er min forbedrede helse godt dokumentert :D

Kari Marita 23-03-11 10:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1063976)
Heller "vitenskapsfanatisme" enn "jeg-tror-mettet-fett-er-farlig-fordi-legen-min-sier-det-fanatismen".

-

Ingen vits i å bli irritert, det vil aldri skje at alle har samme meninger uansett. ;) :)

Kula 23-03-11 10:38

Denne definisjonen er sakset fra VoF nr 1, og passer med min forståelse av begrepet lavkarbo:

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.

Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.

Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.

Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Da ender man opp med et rundt, fint tall som øvre grense for hva som faller inn under begrepet lavkarbo. Hvis man holder seg under denne grensen på 100 g, vil man i det store og hele unngå de alvorlige helseplagene et høykarbokosthold kan gi.

-

Manina 23-03-11 10:55

Her er jeg enig med BitTorres og Nerthus; under 72 gram karbohydrater er lavkarbo. I utgangspunktet er det Lutz' kosthold jeg følger og det som fikk meg til å begynne med lavkarbo. For meg ligger mengden lavere dersom jeg skal holde blodsukkeret mitt jevnt, rundt 50 gram. Det blir altså individuelt hva som er lavt nok for å oppnå dette. Nå vet jeg hva jeg kan spise for å holde meg på et tilstrekkelig lavt antall karbohydrater. Men, dersom jeg likevel lar meg friste og begynner å slurve litt, så blir alt mye vanskeligere, jeg får igjen søtsug og andre avhengighetssymptomer på visse matvarer. Her er det ikke bare mye vil ha mer, men litt vil ha mer... :cool:
Jeg unngår erstatningsprodukter og magre produkter. Spiser jeg youghurt, er det bare naturell gresk eller tyrkisk. Dessverre har ikke norske meierier noen god variant. Jeg prøver å spise så rent som mulig og lager maten selv så sant jeg ikke spiser borte. Dersom jeg en sjelden gang spiser kake, så er det med sukker og mel. Det er dog ikke noe godt for kroppen min, så derfor blir det svært sjelden.

Vibeke-67 23-03-11 11:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1063995)
Denne definisjonen er sakset fra VoF nr 1, og passer med min forståelse av begrepet lavkarbo:

Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.

Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.

Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.

Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Da ender man opp med et rundt, fint tall som øvre grense for hva som faller inn under begrepet lavkarbo. Hvis man holder seg under denne grensen på 100 g, vil man i det store og hele unngå de alvorlige helseplagene et høykarbokosthold kan gi.

-

Jeg er enig at dette gir gode retningslinjser for lavkarbo. Den rommer de fleste retningene.
Jeg har jo lenge levd på Fedon, og har ikke telt karbohydrater før nå som jeg er mer over i øvre grense for LCHF. På fedon spiser man jo mer med sammensatte måltider etter tallerkenmodelle, med rom for ett c-måltid om dagen med karbohydrater med lav GI. Og jeg vil si at Fedon absolutt er en diett innenfor lavkarbo.

Kula 23-03-11 11:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita (Innlegg 1063990)
Ingen vits i å bli irritert, det vil aldri skje at alle har samme meninger uansett. ;) :)

Jeg forstår ikke hvorfor du tror jeg ble irritert? :):):):):):)

-

Huldr 23-03-11 11:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1063976)

-

Det var jo overhodet ikke en problemstilling jeg satte opp heller ;). Poenget var, som sagt, det at denne tråden handlet om personlige oppfatninger av hva lavkarbo er. Jeg fikk et svar og ferdig med det.

Ro ned flisespikkinga kjære Kula :)

Kula 23-03-11 11:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1064053)
Det var jo overhodet ikke en problemstilling jeg satte opp heller ;). Poenget var, som sagt, det at denne tråden handlet om personlige oppfatninger av hva lavkarbo er. Jeg fikk et svar og ferdig med det.

Ro ned flisespikkinga kjære Kula :)

Flisespikking? Jeg? :-)

-

Anos 23-03-11 11:36

15 carbs a day.
Men, jeg spiser såpass mye kjøtt til alle måltider - jeg får vel egentlig i meg mye mindre enn 15 per dag. Det varierer litt, noen dager unner jeg meg en kesam vanilje f.eks hvis jeg ikke har spist særlig med karbs tidligere på dagen (kun fra grønnsaker)

Camomilla 23-03-11 12:28

Siden jeg ikke følger noen retning har jeg ikke satt noen øvre grense for antall g kh jeg konsumerer pr. dag. Men jeg lever for en stor del ketogent, og for meg er dette riktig. Merker fort når jeg har spist ferdigmat, eller på restaurant at kroppen faller ut av ketosen, selv om jeg velger mat som er mest mulig ren. Jeg vil tro at min kropp har ganske lav tålegrense for kh, selv om jeg unner meg noe brøderstatninger og kunstig søtning virker det ikke som dette påvirker meg veldig negativt. Derimot er jeg følsom for alle kornprodukter, og tåler stivelse fra grønnsaker bedre. Dette var meg personlig - jeg føler mye på kroppen - føles det bra med mer eller mindre kjøtt/grønnsaker/fett - og følger stort sett det jeg innbiller meg at den "forteller" meg. Da tenker jeg ikke på hva jeg har lyst på, men hva som får kroppen til å føles bra :)

Det jeg legger i begrepet lavkarbo er mye mer romslig - jeg ser jo at mange har det flott på f.eks. Lindberg-kostholdet. Men jeg skiller selv mellom "lavkarbo" og "ketogent" kosthold når jeg snakker om LCHF til andre, og for min kropp er forskjellen merkbar.

Klara 23-03-11 13:39

For meg som er helt ny er dette en kjempespennende tråd, det er jo så mange varianter!

Selv om kroppen ikke er helt i balanse ennå, så har jeg begynt å kjenne omtrent hva jeg kan spise. For min del har jeg det nok best rundt 60-70 g karbohydrater om dagen, og så spise så mye fett, proteiner og grønnsaker jeg må for å bli mett og holde energien oppe.
Den viktigste rettesnoren for meg er hvordan jeg kjenner meg etter å ha spist. F.eks. etter en avocado med reker jobber hele kroppen, mens etter kake suser det bare i hodet.

For å oppsummere, så er lavkarbo, for meg, å bytte hovedenergikilden fra karbohydrater over til fett og proteiner.

Vegard L 23-03-11 13:52

Lavkarbo for meg er som jeg beskrev det i denne artikkelen:

http://fitnessbloggen.no/artikler/20...bo-prinsipper/

scartz 23-03-11 13:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 1063927)
For meg er Lindberg og maks 120-150 gram karbo om dagen, lavkarbo.
LCHF er Lutz med sine max 72 g karbo om dagen.

Jeg tenker også litt som nellie, har man redusert karbene nok, så kan man kalle det lavkarbo.
Spiser man så lite karbo at man må øke på fettmengden, er det LCHF.

I følge mitt hode :).

Jeg er veldig enig her :)
0-150g karbohydrater per dag = lavkarbo.
0 - 72g karbohydrater per dag = lavkarbo, mer definert LCHF, da fettinntaket må økes for å erstatte karbohydratene.

BitTorres 24-03-11 11:33

Tusen tusen takk til alle som har svart. Jeg ser at det begynner å utkrystalisere seg en form for definisjon i hodet mitt. Jeg kommer heretter til å skille mellom LCHF og lavkarbo. Det vil jo alltid være en vanskelig sak det der med hva som er lavkarbo - for når har du redusert karbohydratene nok? Hva er nok reduksjon?

Men om man bruker Lutz definisjon på LCHF, så har man mer eller mindre satt en "standard" (sånn ca). Der hoveddelen av energien kommer fra fett. Noe flytende grenser blir det jo, vi er alle forskjellige, noen trener 6 timer om dagen osv.

Men tusen takk, nå har jeg fått satt tingene på plass i hodet :)

nellie 24-03-11 12:48

"Nok" reduksjon må vel være veldig individuelt? Ser ikke helt hvordan man skal ha et fasitsvar på det.

Vibeke-67 24-03-11 12:55

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1065069)
"Nok" reduksjon må vel være veldig individuelt? Ser ikke helt hvordan man skal ha et fasitsvar på det.

Det er jo forskjell å ha en definisjon som den enkelte skal forholde seg til, eller en mer offentlig definisjon man f eks kan møte diabesforbundet med.
Jeg synes Bit Torres oppummerte dette ok.
Over 150 g karbohydrater er pr den definisjonen ikke en lavkarbodiett, selv om man har redusert karbohydratene.
Selv har jeg jo levd på fedon lenge, og spesielt da jeg fullammet var jeg nok opp i 150 gram karbohydrater pr dag. Og som jeg beskrev til ei venninne, Hvert måltid er et eneste langt c-måltid ;) Altså ganske mye.
Et sted må man sette en grense, og jeg synes det er naturlig å sette den der hvor de ulike diettene her inne opererer.

Men i skillet til Bit torres får man et problem med Eurodietten. Her opererer man jo med lav karbo og lav fett, og den kommer ikke inn under LCHF.

nellie 24-03-11 12:58

Ja, i den anledningen kan det godt hende det er kjekt å ha en grense, men jeg ser fortsatt ikke hvordan man skal sette en standard for alle.. Kroppen din er jo ikke kroppen min og hvordan skal man da si at det som er nok reduksjon for deg er nok reduksjon for meg? Her må jo diverse sykdommer, tilstander, akivitetsnivå, vektforskjeller, høydeforskjeller osv bli tatt med i beregningen, hvis det skal bli noe skikkelig da.. Hvis ikke så blir det jo bare en helt løs antakelse.

Men for all del, sett en grense:p

Georgine 24-03-11 13:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 1063995)

-

Dette stemmer med hva lavkarbo er for meg.

Jeg spiser mellom 30 - 50 karber per dag og for meg personlig er det riktig å ikke spise mer karbohydrater enn dette.

For meg består også lavkarbo av mye fett, gjerne mettet fett og jo mer fett jeg får inn i kostholdet jo bedre har kroppen min det.

scartz 24-03-11 13:45

Hvis man ikke setter en skille kan dette lett missbrukes av media og staten syntes jeg.. I forhold til disse skremselsartiklene som ofte popper frem.

Greddy 24-03-11 13:55

Lavkarbo = maks 150G kh/dag
så enkelt er det.

Klara 24-03-11 14:50

Synes BitTorres sin løsning høres lettfattelig og god ut! :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.