![]() |
Sv: kalorier
Sitat:
|
Sitat:
|
Sv: Kalorier
Jeg mener en bør passe litt på kalorier også, jeg har også regnet ut BMR, og fant ut jeg ligger der jeg bør ligge...på rundt 1600kcal daglig.
Men jeg spiser ikke lite fett av den grunn, det ligger også på rundt det det bør. Ett eksempel på hva jeg kan spise en dag: Frokost: 2 kokte egg med 1ss meierismør Lunsj: Smoothie (fløte, egg, light saft, cc eller tyrkisk yoghurt, og bringebær) Middag: Blanda salat med apertina feta snack + en løvbit kalkun Kvelds: 2 kokte med 1 ss meierismør |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er kjempefint at du kjenner at du spiser passe og liker det, og 1600 er et passelig tall. Kan ikke si det er for mye eller for lite.
|
Sitat:
|
Ett viktig moment som bør komme frem når mengden kcal diskuteres, er aktivitetsnivået.
Har man en høyt aktivitetsnivå med masse trening, kan man tillate seg å spise mer enn den som er inaktiv. :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Og dette med kcal er litt av et puslespill. Nå for tiden har jeg en kronisk-mett periode. 2 kokte egg med meierismør til frokost. Noen ss med middag (spiser av en kaffeskål... :eek: ) Noen osteskiver/nøtter til kvelds. Dette er ikke mye mat, eller kalorier, for meg med en bmi på 33 og som går i allefall èn time pr dag. Ned går jeg ikke, tidligere erfaringer tilsier at jeg ligger altfor for lavt på inntaket. Så å være "flink" og ligge veldig lavt på kcal er definitivt ikke noen garanti for nedgang ;) Kropp er ikke særlig A-4... :o |
Vil anbefale deg å lese denne artikkelen på bloggen til Lena Beatrice: http://lenabeatrice.net/overvekt-og-...-dette-fettet/
Her får du beskrevet med eksempler en dagsmeny med prosentvis fordeling av næringsstoffene - OG med antall kalorier. Dersom det blir vanskelig for deg å regne ut sammensetningen av maten ville jeg vurdert måltider fra Spis deg slank-konseptet. Det er kaloribegrenset, men har en lavkarbo-profil, såvidt jeg har forstått også ift fordeling av næringsstoffer. Mange får en kick-start med dette og går etterhvert over til å lage mat selv :) Edit: Link til Spis deg slank: http://www.spisdegslank.no/ |
Sitat:
har gjort det tidligere med ikk tenkt på¨kaloriene vettu. så nå starter jeg på nytt med nye øyne hehe |
Sitat:
det hadde vært for lite for meg. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Burde rast ned i vekt som andre jeg kjenner gjerne gjør når de er syke en uke...:rolleyes: Men jeg gjør ikke det. Det er fint å vite at ved en sultkatastrofe her i landet vil jeg komme j... godt utav det ;) |
Bare ett lite suplement til diskusjonen her. :)
Kalori er en enhet for måling av energi med symbol cal. Navnet kommer fra latin calere (å være varm). Vanligvis oppgis mengden kalorier i kilokalorier (kcal) på matvareetiketter. I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier». Men i virkeligheten blir dette like feilaktig som å lese km som meter, siden 1 kcal = 1000 ganger energimengden i 1 cal. Kalori er ikke en SI-enhet, og er i ferd med å fases ut til fordel for SI-enheten Joule. Definisjon En kalori er den energimengde som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én Kelvin, ved et trykk på én atmosfære. Mengden varme som trengs er avhengig av vannets initielle temperatur, noe som resulterer i flere forskjellige definisjoner av kalori, hver av dem tilsvarende en noe forskjellig energimengde. Den mest brukte definisjonen er at en kalori tilsvarer 4,1868 Joule. Kalori brukes særlig, av historiske årsaker, til angivelse av energi i matvarer. I forbindelse med mat benytter man som oftest kilokalorier (symbol kcal). En 250 grams pose potetchips inneholder typisk ca. 1 350000 cal, dvs. 1350 kcal. Dette er nok energi til å øke temperaturen på 13,5 liter vann fra 0 til 100 grader Celsius. Kilde: Wikipedia Trening og forbrenning. Uansett intensiteten på treningen, vil energien til å utføre denne komme fra både fett og karbohydrater. Forbrenning av kun blodsukker ville gitt energi til betraktelig mindre mengde fysisk aktivitet: etter 10 minutter ville dette "lageret" ha vært tomt. Tilsvarende ville fettlagrene kunne gi energi til ca 7 dagers trening hos en normalvektig person. Kroppen vil imidlertid aldri kunne forbrenne energi fra én eneste energikilde. |
Sitat:
Nysgjerrig! Forklar! ;) |
Sitat:
Kropper reagerer ulikt, har tidigere hatt størst nedgang på over 2500 kcal og ca 200 gr fett. Sitat:
Så det er ikke bare å ligge laaavt på kaloriene og gå ned i vekt nei... Men, skulle det bli sult i heimen vil jeg også klare meg ;) Jeg har forøvrig aldri gått på diett før, så det er heller ikke at kroppen er preget av år med jo-jo slanking... :) |
Sitat:
|
Termodynamikken lov om energibalansen mellom kcal inn og ut gjelder uansett, hvilke kur man har. Å kjenne sult og metthet er veldig individuelt. Går folk ikke ned i vekt, så spiser de for mye.
|
Sitat:
|
Sitat:
Ikke uvanlig at vektnedgangen løsner om man ØKER på inntaket heller, særlig økning på grønnsaker og/eller fett har vært utslagsgivende for flere her vet jeg. Jeg ligger for tiden altfor lavt på inntaket og går ikke ned. |
Sitat:
Når kroppen trenger energi raskt foretrekker den å forbrenne karbohydrater, sukker forbrennes raskest. Det gir rask tilførsel til cellene, men energien varer ikke lenge. Karbohydrater påvirker blodsukkeret. Om vi spiser mer enn kroppen klarer å forbruke vil blodsukkeret stige og det blir pumpet ut insulin for å senke blodsukkeret til et lavere nivå som hjernen kan tolerere og fungere på. Overskuddet vil da av insulinet bli transportert til fettlagrene. Er man tom for karbohydrater vil kroppen nyttegjøre seg av energien den kan hente fra fett. Om dette skjer automatisk fra fettlagrene i kroppen eller om den nyttiggjør seg av fettet man inntar i form av næring, er jeg usikker på... Dette er basert på hva jeg har lest meg til og jeg vil presisere at jeg ikke har formalkompetanse på området. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36. |