![]() |
Sv: Hva er det egentlig som skjer når kroppen krymper, men vekta er den samme?
Sitat:
Det blir vel riktigere å si at muskler har større egenvekt enn fett kanskje? Eller at en liter muskler veier mer enn en liter fett? Liter er jo et rom-mål. Hadde en venninne en gang som hardnakket påsto at en kg jern var tyngre enn en kg fjær... Jern var jo så tungt, men fjær veide jo ingenting. Jadda. |
For meg har det for det meste vært sånn at jeg har følt det som om både kroppen og vekta har krympet, men når jeg har målt og veid så har det ikke vært store resultatene..... Snakk om å holde seg selv for narr. Og i tillegg har jeg problemer med å huske tallet mitt på vekten, hodet mitt foreslår alltid 10 kilo lettere enn virkeligheten, før jeg med gru kommer på hva som virkelig er sant. :hest:
|
Sitat:
Har alltid hatt stor rumpe, men nå har jeg vært slakk med trening de siste mnd så nå er rompa også blitt slakk, den holder ikke blyanttesten lengre :D Men fra i morgen er det full fart med trening for nå er endelig ryggen bra og influensaen er over for denne gang. Sitat:
Sitat:
Så ja Nerthus jeg konkluderer med at den der BMI-greia er ganske så feilaktig :lol: |
Jeg lurer også på dette. Jeg er på min tredje uke nå og merker på klærne at jeg er blir mindre. Jeg har vel en slags timeglassfasong men syns timeglasset er veldig svært, så jeg har litt for mye all over. Ønsker å beholde fasongen min men altså i en mye mindre utgave...
Veide meg ikke før etter en uke, men har den andre uka stått på stedet hvil :eek: Vipper et par hundre gram opp og ned rundt det jeg var på første måling. Men som sagt, jeg er nettopp begynt... Men klærne blir videre. Og det er jo bedre, selvsagt, enn å ikke merke noe verken på vekta eller klærne. Misunner dere som "raser ned" i starten! Det ville være supermotiverende tror jeg :D |
Sitat:
|
Jeg tørr ikke påstå noe helt sikkert her, men mener jeg har lest at det fettet som legger seg på rumpe og hofter på kvinner ikke er så helsefarlig. Men det som er farlig er det fettet som legger seg rundt tarmer og organer (bukfett?).
Så utifra dette så sier liv-hofte-ratio mer om fettfordelingen på kroppen enn det BMI gjør. Mener også jeg leste at det ikke er noen stor helsefare hvis livvidden er mindre enn 88 cm, så med 72-73 cm er det nok uansett ikke noe å bekymre seg for ;) Det er sikkert andre her inne som har mer peiling enn meg, og kanskje kan komme med mer utdypende og dokumentert svar :) |
Sitat:
Midje/hofte-ratio har veldig lite for seg, og er som BMI så vidt en indikasjon. Den tar ikke høyde for forskjellige kroppsfasonger heller. Jeg har jo veldig smale hofter, og kort torso med lite markert midje, og jeg kjenner på kroppen min at det er begrenset for hvor formfullendt jeg kommer til å bli selv når jeg går ned mine resterende ca sju kilo. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57. |