Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Rastløse bein? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=39816)

Kanutten 24-01-11 19:22

Sv: Rastløse bein?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1009652)
Jeg skjønner ikke hvorfor jeg får kramper i beina når jeg spiser lavkarbo.. Skjønner det er pga magnesiummangel, men eneste jeg har kuttet ut er jo poteter, pasta, ris og sukker.. er det så mye magnesium i det da??

Kanskje fordi du drikker mer vann enn det du gjorde tidligere??

På helsekosten har de magnesium som tas snarere og lettere opp i kroppen enn den de har på apoteket.. noe med aminosyrer?? :confused: Ikke spør hvorfor og hvordan, har ikke peiling jeg. Det var dama på helsekosten som sa det. Og alt annet hun har anbefalt meg har funket så jeg tviler ikke på henne.

Klippet fra lommelegen.
Sitat:

Kroppens opptak av magnesium
Omtrent 33-50 prosent av inntatt magnesiumoksid absorberes i tynntarmen. Bio-Magnesium (Pharma Nord) har over 80 prosent absorpsjonsgrad. Sykdommer i mage-/ tarmtraktus kan redusere denne mengden betraktelig (som Crohns sykdom og ulcerøs kolitt). Magnesium utskilles via nyrene, og er under hormonell regulering. Bruk av vanndrivende midler og ukontrollert diabetes kan derimot føre til et større magnesiumtap.

Kanutten 24-01-11 19:29

HER står også litt om magnesium..

Bestemamma 24-01-11 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1010185)
Ja, tenkte på det idag at jeg ville nevne at det ikke trenger å være en kostholdsmessig årsak, men en psykosomatisk. En tur til rosenterapeut eller psykomotoriker kan kanskje avklare hva som ligger bak. Det kan rett og slett være følelser og minner som nøler med å komme frem til bevisstheten..

Kaller du meg gæærn? :p

Hadde natt nr. 2 uten rykninger.:D 400 mg. er muligens det som skal til. Får vente og se :rolleyes:

Kitt 24-01-11 21:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1010185)
Ja, tenkte på det idag at jeg ville nevne at det ikke trenger å være en kostholdsmessig årsak, men en psykosomatisk. En tur til rosenterapeut eller psykomotoriker kan kanskje avklare hva som ligger bak. Det kan rett og slett være følelser og minner som nøler med å komme frem til bevisstheten..

Hva bygger du det på?:confused:

ada-emilie 24-01-11 22:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1010291)
Hva bygger du det på?:confused:

Erfaring og kunnskap om rosenmetoden.

Kitt 24-01-11 22:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1010350)

At tidligere traumer gir Restless legs???
Eller snakker du om disse innsovningsrykningene de fleste har en eller annen gang?

Bestemamma 24-01-11 23:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1010350)

Jeg har alltid hatt lyst til å grave litt i meg selv, så å prøve dette er jeg ikke helt fremmed for. Jeg opplever meg selv som stengt for beskjeder fra tidligere liv, og skulle gjerne åpne opp for disse...... :)

Løvetann 24-01-11 23:17

En slektning av meg opplevde dette med kramper i leggene når hun hadde lagt seg bare når hun drakk te sent på dagen eller på kvelden. Etter at hun gikk over til nype-te var problemet løst.

ada-emilie 25-01-11 00:37

[quote=Kitt;1010381]At tidligere traumer gir Restless legs???
Eller snakker du om disse innsovningsrykningene de fleste har en eller annen gang?[/quote Jeg snakker ikke om legger spesielt. Man kan ha bortgjemte minner og følelser bak mange muskler. I leggene er det vanlig å ha sinne,- motstand.
Innsovningsrykninger er normalt. Det skjer når man er i ferd med å sovne i bevissthetens overgang mellom det fysiske og astrale hvor det eteriske laget befinner seg. Man rykker til idet man gir slipp på kroppen og går inn i drømmeverdenen. Trådstarter selv må avgjøre om hun føler dette er rent fysisk eller er knyttet til følelser. Det er jo også mulig å høre med en nervespesialist om det er det som passer.

ada-emilie 25-01-11 00:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1010284)
Kaller du meg gæærn? :p

Hadde natt nr. 2 uten rykninger.:D 400 mg. er muligens det som skal til. Får vente og se :rolleyes:

Så bra at magnesium hjelper og at det ikke var noe mer mystisk enn mangel på det:)

senorita 25-01-11 01:44

vel tror ikke det her har med psykologisk å gjøre.. merkelig så mange lavkarbere får dette da? :P
Jeg hadde aldri noe sånt før jeg la om til lavkarbo.. men ja, drikker jo mer vann da..

Nerthus 25-01-11 12:24

Innsovningsrykningene var enorme i starten av kostholdsendringen - så voldsomme at sambo holdt på å le seg ihjel (slemme mannen... ;) )

Men krampene har jeg alltid hatt. Har også påvist kraftig underskudd av magnesium, b12 og folat også rett før kostholdsendring så det var nok årsaken tidligere. Nå får vi se på resultat av blodprøver på torsdag om jeg fremdeles ligger lavt - til tross for tilskudd :)

Så bra at det har hjulpet å øke på med magnesium! Da håper vi på mange gode sove-netter så du kan få litt mer energi og overskudd i hverdagen :)

Bestemamma 25-01-11 19:11

[quote=ada-emilie;1010510]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1010381)
At tidligere traumer gir Restless legs???
Eller snakker du om disse innsovningsrykningene de fleste har en eller annen gang?[/quote Jeg snakker ikke om legger spesielt. Man kan ha bortgjemte minner og følelser bak mange muskler. I leggene er det vanlig å ha sinne,- motstand.
Innsovningsrykninger er normalt. Det skjer når man er i ferd med å sovne i bevissthetens overgang mellom det fysiske og astrale hvor det eteriske laget befinner seg. Man rykker til idet man gir slipp på kroppen og går inn i drømmeverdenen. Trådstarter selv må avgjøre om hun føler dette er rent fysisk eller er knyttet til følelser. Det er jo også mulig å høre med en nervespesialist om det er det som passer.

Jeg er klar over følelsene mine og jobber hver dag for å komme over og bearbeide ting som tynger. Men disse tingene har tynget meg også før disse rykningene begynte så det er nok ikke problemene med det mentale /emosjonelle som plager meg.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1010775)
Så bra at det har hjulpet å øke på med magnesium! Da håper vi på mange gode sove-netter så du kan få litt mer energi og overskudd i hverdagen :)

Har hatt den tredje natten uten rykninger !!! :D Har sovet godt og lenge og føler meg bedre enn på ukevis :) Håper jeg aldri får tilbake disse ekle greiene :(

Bestemamma 28-01-11 00:36

Nå har jeg sovnet godt på 5 natten, og sovet hele natten for første gang på mange måneder !!! Jippi !! :D

Nerthus 28-01-11 08:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1013342)
Nå har jeg sovnet godt på 5 natten, og sovet hele natten for første gang på mange måneder !!! Jippi !! :D

:heia:jeg er veldig glad på dine vegne! Søvn er kjempeviktig!

Bestemamma 28-01-11 17:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1013414)
:heia:jeg er veldig glad på dine vegne! Søvn er kjempeviktig!

Tusen takk skal du ha :D

I natt sovnet jeg seint og da kjente jeg rykningene i beinet igjen. Ikke på langt nær så ille som før, men kanskje dosen må økes litt. Sovnet likevel og våknet ikke før klokka ringte......:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:36.