![]() |
Sv: Lovende test av pizzabunn
Jeg fikk en syltynn bunn, som var noe vanskelig å kjevle stort nokk ut. Hadde på et tykt lag med kjøttdeigfyll og ost, og fikk fint til å holde pizzaen etter den ble litt kald :)
Jeg hadde høykarbospisendebesøk, og pizzaen ble meget godkjent! |
stekte du bunnen på forhånd, eller bare stekte du den sammen med fyll og ost?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg forstekte ikke bunnen. La fyllet rett på. Det holdt til en liten langpanne, ville kanskje doblet oppskriften om du bruker en stor langpanne:)
Jeg har bare slik en hybelkomfyr her jeg bor, så langpannene mine er ikke så kjempestore:p |
Sitat:
|
Hmm, da har jeg prøvd denne. Skjønner ikke helt hva jeg gjorde feil, men denne gikk rett i søpla. Bunnen ble en geleklump og dette smakte rett og slett utedass :S hehe.
Deigen var litt seig når jeg hadde elta den ferdig, men fikk den utover. La den ganske så tynt. Stekte den på 225 grader i ca 15 min. Men bunnen var rett og slett ikke spisenes. Var ikke noe usmak eller noe, bare at den var helt gele og langt i fra sprø:p EDIT: Kan se ut som jeg stekte bunnen uten fyll, men stekte den med fyll altså. Lot den bare stå i ca 20 min å heve. Men den heva egnetlig inegnting på de 20 min. Men inni ovnen når den stekte heva den en del. Men som sagt, dette smakte jaggu meg dritt. haha Håper det var jeg som gjorde noe feil. Har lyst til å prøve engang til senere, men da kutte ut gjær helt. liker den best tynn og sprø |
Hvor får dere tak i glutenmel??
Jeg finner bare diverse glutenfrie mixer av alle slag. På helsekosten hadde de en type glutenmel i blank pose, men den hadde ikke innholdsfortegnelse... Fint om jeg får høre merke og hvor jeg kan kjøpe det. Skal på handletur i morgen. |
Sitat:
http://www.kinsarvik.no/butikker/kin...7390220704.jpg |
Sitat:
|
Er det rett at det skal være 5 dl vann (0,5 liter) til ca. 1 del mel? Kan det bli til en deig?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg bruke 0,5dl vann+- og det ble deig, paideig lignende som nevnt. Kan ikke tenke meg at 0,5liter skal være rett :p
|
Sitat:
|
Denne har jeg lyst til å prøve. Har ikke glutenmel, da. Kan jeg bruke noe annet i stedet?
|
Tror neppe det blir det samme uten glutenmel, uten at jeg skal påstå noe siden jeg ikke har prøvd denne oppskriften enda. Men det er glutenmel som får det til å virke som en "deig" og som gir den fluffy følelsen. Glutenmel er ikke noe som er lett å erstatte, egentlig. Men veldig, veldig verdt å ha i kjøkkenskapet, altså.
|
Sitat:
|
Sitat:
Når jeg tenker meg om så er jo det logisk. Er vel 2,5 dl veske på vanlig hvete pizzadeig. Da er det 7 dl med mel. Her er det jo rundt 2 dl mel. Så 0,5 LITER ble litt vel mye;) haha |
Ingen som har glutenmel ståendes i skapet som kan fortelle meg hvor mye karbo det er i det pr 100 g ???
|
Sitat:
Men i oppskrifta på første siden står det 0,5 liter vann. Men jeg tipper det skal være 0,5 desiliter:D |
Sitat:
|
Sitat:
Er det 20 karbo i den posen, eller i en annen type? |
Sitat:
Det er 20 gram kh pr 100 gram som er det "offisielle" tallet for glutenmel også. Men i de aller fleste oppskrifter bruker man 1-3 ss glutenmel. Dvs 8-25 gram. 1 ss inneholder ca 1,3 KH. 3 ss inneholder da 3,9 karbs. Så blir ikke så mye, men deigen blir veldig elastisk og fin av glutenmelet:D |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:03. |