![]() |
Sv: Mengde fett i maten
Sitat:
Når man kutter karbohydrater fra kosten MÅ man spise mer fett, og når man ligger såpass lavt på karbene så havner vi i tilstanden ketose. For å kunne fungere henter kroppen energi fra fett, og denne prosessen er meget energikrevende i seg selv. Det vil at kroppen bruker fett for å brenne fett. Dermed må vi tilføre mer fett ellers stopper det opp. Studier viser at man kan spise opp til 7 ganger kalorimengden på en ketogen diett enn på en lavkaloridiett. Jeg foreslår at du setter deg inn i dette FØR du uttaler deg om kalorimengder på en lavkarbodiett. |
"Studier viser at man kan spise opp til 7 ganger kalorimengden på en ketogen diett enn på en lavkaloridiett." Eneste jeg har sett av slike studier er på rotter. Har du noe dokumentasjon på din påstand? Hvorfor skulle kroppen bruke av det lagrede fettet om det får rikelig fra kosten? Du kan unngå vektopgang pga av fettet ikke lagres i mangel på karbohydrater, men å gå ned i vekt er det de færreste som gjør hvis de overspiser lavkarbomat.
|
Sitat:
(og noen rotter...) Å forbrenne fett er mer energiKREVENDE enn å forbrenne karbohydrater. http://www.bt.no/forbruker/helse/Hun...ar-982099.html og her: http://www.forskning.no/artikler/2010/august/259008 |
Sitat:
Sitat:
DIN måte å gjøre det på vil jeg fraråde alle, spesielt nybegynnere fordi for stort proteininntak kan gjøre deg alvorlig syk! Oppkarbing i helgene er heller ikke for nybegynnere. Og så liten andel fett er ihvertfall ikke for nybegynnere! Anbefaler alle som fremdeles lurer å lese seg litt mer opp. Boka "Bedre uten brød" av Lutz forklarer mye om hvorfor lavkarbo fungerer slik det gjør, og det nye magasinet VOF har mange utdypende artikler om lavkarbo-kosthold. (Sjekk www.vof.no eller Narvesen). |
Jeg er heller ikke sikker på hva Ada-Emilie mener med overspising av fett eller lavkarbomat.
Det er vanskelig å spise for mye fett og man får fettdiare hvis man gjør det. Det er jo forsåvidt også en måte å kvitte seg med et overskudd av energi - men ikke å anbefale i lengden. På lavkarbodietter som Atkins blir det gjerne skrevet at man kan "fråtse" i biff med bernaise og fete koteletter - eller at man kan spise "ubegrensede" mengder av fett og kjøtt bare det er null karber i det. Det er jo en sannhet med modifikasjoner da det for de fleste vil stoppe opp av seg selv. Jeg vet ikke hvordan det er for de som har en spiseforstyrrelse som f.eks ulvehunger/bulemi, men jeg vil tro at selv for de vil et LCHF-kosthold regulere seg inn til å spise det kroppen trenger etterhvert. Hovedregelen er at man skal spise til man er passe mett. Og da må man spise sakte og ikke sluke maten. Dette må læres hvis man ikke kan det. |
Sitat:
|
Her er en spennende artikkel om brunt fett:http://bodyecology.com/archive/brown...s-you-lean.php
og en til som forklarer poenget lettere:http://ezinearticles.com/?Learn-Abou...a-3&id=4889801 Brunt fett i kroppen stimulerer fett(hvitt)-og karbohydratforbrenningen når det aktiviserers av omega 3 fra fisk og grønn te. Det hemmes av over-og underspising samt av overtrening.. |
Brunt fett har flere mitokondrier enn hvitt fett, og brukes til varmeproduksjon. Det er i nyere tid vist at voksne også har brunt fett, noe man tidligere trodde bare spedbarn hadde.
Et forskningsprosjekt fra i fjor viste at fiskeprotein kan gi økt antall brune fettceller, ved å aktivere UCP1. Ref: Presentert på ernæringskonferansen 2010 i Bergen. |
Sitat:
Proteininntaket på 170g er bare for lean body mass, altså kroppsvekten uten fett. Trener 4 dager i uka så må ha masse proteiner. Hadde 220g proteiner daglig før jeg begynte på dieten. At du kan bli syk av så lavt proteininntak er det dummeste jeg har hørt. Vil gjerne se en henvising til studie om at protein i det hele tatt kan være farlig. Protein som ikke blir brukt blir til fett som alt annet hvis du har et kalorioverskudd... |
Sitat:
Sitat:
Jeg trener også 3-4 ganger i uka, særs tung styrke - men det kunne ikke falle meg inn å spise så mye proteiner - av den grunn at jeg VET ikke om nyrene mine vil takle den belastningen. :) |
Nå er kanskje du litt mer redd for proteiner enn folk generelt også, tenker jeg, Nerthus. Dessuten har de færreste nyreproblemer og alle må tilpasse kostholdsråd egen kropp.
|
Sitat:
|
Det må nok et vesentlig høyere proteininntak til før det blir aktuelt å tenke på problemer med nyrene. Det er ikke funnet noen negative følger av et proteininntak på 3g per kg kroppsvekt.
Nå betyr ikke dette at det er nødvendig med et så høyt inntak, men for at det skal bli farlig må man nok vesentlig høyere! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Nerthus: Denne studien, gjort på idrettsutøvere, viser at det ikke er noen negative effekter av proteininntak på 2,8g/kg.
Poortmans JR and Dellalieux O. Do regular high protein diets have potential health risk on kidney function in athletes? Int J sports nutr exerc metab (2000) |
Sitat:
Har du forresten link til studien? |
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10722779
Studerer ernæring og driver idrett selv, så finner alt sånt ganske interessant. Jeg er veldig enig med deg i at et så høyt proteininntak ikke er noe å anbefale for folk flest. For det første så er det dyrt å skulle spise så mye protein. For det andre så er det ingen som har behov for så mye protein. Men at det er farlig dersom inntaket ligger i dette området, har jeg heller ingen tro på :) |
Får man i seg for mye protein uten å trenge det til muskeloppbygging eller til varme/energi blir det vel omdannet og lagret som fett, eller hva? Og det er jo ikke så morsomt.
|
Får man i seg mer fett enn man klarer å forbrenne i løpet av en dag, så vil den overflødige energien lagres som kroppsfett også.
Protein er det næringsemnet som metter best per kalori, og det skal mye til å overspise på protein, i likhet med at det skal mye til å overspise på fett. Karbohydrater påvirker hormonbalansen på en helt annen måte, og derav sultfølelsen, og dette gjør det mye lettere å overspise på karbohydrater. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Og som Charlott skriver over her, det er viktig at dere ser hvilket underforum dere er på, og hvilken filosofi trådstarter har i boksen sin før dere begynner å svare! Dette er f.eks ketolyseunderforumet, da svarer man ut fra ketolyse. Ferdig arbeid! |
Sitat:
Det kan være kjempemorsomt det, hvis man er undervektig! Til og med livreddende - for anorektikere. - |
Sitat:
Puh. |
Her har det virkelig tatt av ser jeg!
Jeg orker ikke quote i vei og om jeg repeterer det noen allerede har sagt så beklager jeg. Her kommer mine tolkninger av hvordan dette funker. Jeg har godt med fartstid (div år) her inne. Dere som har mye å ta av (10+) i forhold til midtskips BMI (22) kan trygt pælme på med fett og proteiner (man mister litt apetitt, det øker vektnedgangen. Derfor skal man bli venn med apetitten sin og høre etter). "Problemet" er at kroppen styrer mot en sunn BMI innen 22-24-området med en slik diett. Har man mye å miste er dette helt topp!!! De som ønsker å gå ned ytterligere kan ikke gjøre dette på samme måte. Derunder ada-emilie sin argumentasjon slik jeg har fortstått henne (fra andre tråder). I sum: Skal du bli sunn: kjør på med fett og proteiner, kutt karbo Er du sunn og vil bli veldig tynn (<BMI 22) må man mekke og ordne (=sulte). Det er synd å si det, men det er aldri gøy å bli veldig tynn. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:19. |