![]() |
Sv: Svinekjøtt
Det er ikke en allmenn sannhet at svinekjøtt gjør ledd/betennelsessmerter verre, da. For meg har nakkekoteletter og ribbe ingen effekt den ene eller andre veien på alle betennelsene jeg har i kroppen (har kuttet ut over lengre tid for eksperimentets skyld). Regner meg for heldig som tåler det fint, for svin er jo så godt! :cool:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men enda eklere er at jur (fra kua) også blir spist som pålegg... faen altså, kan ikke folk bare spise servelat og skinke:p Det høres så mye mer delikat ut enn jur....:o |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Jeg leser faktisk en bok om rent og urent nå. Ganske interessant hvorfor noe blir regnet som delikatesse i en kultur blir regnet som ekkelt i en annen ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
elghjerte er det beste i verden! <3
|
Sitat:
|
Nei dæven........
|
Sitat:
Rudolf ruler :boxing: |
Sitat:
Jeg skjønner jo at ikke alle vet at gelantin er laget av dyreknokler, men er det ikke slik at man undersøker hva man kan spise og ikke spise om det er noe man holder seg borte fra? Regner med at muslimer vet at gelantin er bl.a. laget av gris. |
Servelat kommer av det franske ordet "serveille" som betyr hjerne. Så opprinnelig var servelat av kalvehjerne, akkurat som sylte er av grisehjerne.
Noen ganger syns man kanskje det er litt ekkelt når man tenker på hvor ting kommer fra, men disse matsortene som har tilhørt bondekjøkkenet i hundreår har jo eksistert så lenge nettopp fordi det er frisk og god mat som metter og smaker godt. (og skal jeg være heelt ærlig syns jeg det er bedre med ren original servelat enn tilsetningsbonanzaen man får i plastpakker på rema...) |
Sitat:
|
Sitat:
Bleh, typen skøyt sin første elg i år, så vi fikk både tunge og hjerte. :høh: Det ble nok gitt bort til familie ja :o |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52. |