![]() |
Sv: Fedme kan ikke kureres
Sitat:
Jeg synes vi lavkarbere burde klappe oss selv og alle andre på forumet på skuldra og si "godt jobba"! Gudene skal vite at det har vært en lang kamp for å komme hit - og en enda lengre jobb å lære seg nok til å utnytte kunnskapen om lavkarbo på egen kropp :) Godt jobba folkens! ;) ...sammen skal vi klare dette :) |
Hvis jeg stapper i meg 500 gram linfrø har jeg fått sabla mange kcal I meg... Men de fleste kcal kommer ut igjen!
ER det forskning på hvor mye kcal som kommer UT igjen!!? Kanskje det er slik med mange andre matvarer også? Kanskje har helsefrikene hengt seg opp i HVA vi spiser av kcal, men ikke sjekket hva som kommer ut igjen?? Har noen sjekket antall kcal i avføringen?? Omsetningen av kcal er: kcal inn - kroppens forbruk av kcal - kcal i avvføring... Har noen regnet på det da??? Kanskje avføringen avviker fra lavkarbofolk til høykarbofolk? |
Sitat:
Og det har de vel forska litt på. Håper jeg.. Så ikke det er vranglære jeg får på skolen om dagen:p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Er ikke kcal = næringen, da?
|
Og fettet skal vel for det meste gå til fettforbenningsmotoren? Er det ikke derfor man skal "pøse på med fett" da? Fordi at den trenger mer og mer og mer fett for å brenne skikkelig. Da går man vel ut i fra at fettet brukes opp der?
|
Sitat:
Jeg ser dessuten på vitaminer, fett og annet støff som næring.. ikke kcal spesifikt. Men jeg vet ikke hva som er klassifisert som næring. |
Sitat:
|
Sitat:
Okei, jeg visste ikke at linfrø var selve nøkkelen:p |
Sitat:
|
Sitat:
Det var jo for å bevise at kcal INN overhodet ikke trener være i samsvar med kcal UT!!! Kanskje fordi vi på lavkarbo driter ut flere kcal enn folk på høykarb! |
Sitat:
Tror det som skjer i de første stegene i fordøyelsen er temlig lik uansett hvordan man spiser. Næringen (karbohydrater, proteiner og fett) blir spaltet i tynntarmen. I anatomiboka mi står det at ALT av fett blir spaltet der, men det vet jeg ikke om er riktig da.. Det blir sugd opp, fordelt ut til kroppens diverse funksjoner/organer osv i løpet av fordøyelseskanalen og ut kommer noe.. Som jeg ikke vet hva er. Innimellom så får man jo sånn fettdiarè, men hadde man kvittet seg med masse fett ut av avføringen, når man spiste lavkarbo, så hadde kanskje avføringen vært litt annerledes? Er jo vanlig å måtte på do veldig mye sjeldnere osv når man spiser mindre karbo og mer fett. Linfrø stiller vel litt i klasse for segselv:) Er ikke mye som går igjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp. Eneste jeg vet om er linfrø og skallene på mais. Finnes sikkert mye annet da.. |
Sitat:
Skallet på paprika.. Men hvis man regner på kcal inn og kcal ut når det gjelder linfrø, ja da vil det regnestykket lage trøbbel.. |
Sitat:
Og skallet på paprika:p Men dette er jo ting høykarbere også spiser.. Tror ikke vi skal legge for mye i akkurat de tingene. Men hvem vet:p Forsk forsk. |
Sitat:
Kanskje ikke alle de andre tinga har vært sjekket??? Kanskje vi driter ut mer kcal enn hva vi aner?? Og at vi driter ut mer kcal med lavkarbo enn ved høykarbo?? |
Men er det ikke sånn at man generellt ikke har såååå ofte og mye avføring når man spiser lavkarbo nettopp fordi at kroppen suger til seg mer av næringen, da?
For i karbohydratvarer er det jo mer tom næring og dermed så er det jo høykarbere som burde skille ut mer næring i avføringen. |
Sitat:
Men poenget er at hvis kroppen IKKE klarer nyttigjøre seg alt den får inn, så kvitter den seg med det! Linfrø er en av di kvittesegmedtingene som inneholder mange kcal, og som kommer ut igjen...Men kanskje det er flere ting vi ikke vet om! |
Sitat:
Sitat:
Hva baserer du dine "kalde harde fakta" på? Statistikk? Forskning? Eller kun din egen erfaring fra ditt eget liv? En "frisk" kropp vil spise det den trenger - den vil ikke overspise. Akkurat som den vil ønske drikke når den er tørst, eller søvn når den er trøtt. Hvem spiser for mye mat uten at det er en bakenforliggende grunn da? Fordi de VIL spise for mye? Det har jeg ingen som helst tro på, og jeg forstår ikke grunnlaget ditt for å påstå dette heller. Noen få - som Tommy Steine - påstår han er feit fordi han ligger på sofaen og spiser potetgull. Hva om det viser seg at Tommy er karbosensitiv - og om han hadde lagt om kostholdet til lavkarbo ville gått ned i vekt og fått mer overskudd til å være i aktivitet? Det vet dessverre verken du eller jeg noenting om. Kanskje du kan forklare oss utifra din egen erfaring hvorfor du spiste mer enn du forbrukte? Var du bevisstløs i gjerningsøyeblikket? Det var ikke ment som en fleip altså - jeg bare seriøst lurer på hvorfor du ble overvektig? Skjønner at du spiste for mye - men spiste du for mye helt uten grunn? Du bare spiste? Du hadde ikke mye sult/sug som gjorde at du prøvde å tilfredsstille kroppens mas etter mere mat? Du bare spiste allikevel? Sitat:
Har skjønt poenget ditt helt fint - og jeg er totalt uenig i påstanden din - ikke bare basert på MIN erfaring, men på et stort antall i familien, venner og ikke minst et større antall medlemmer på forumet her... Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Din påstand, uten noe som helst statistikk eller forskning som bekrefter det. Du er berettiget dine egne meninger - samtidig mener jeg at man mmå få lov til å være uenig, og kommentere måten du uttrykker dette på. Sitat:
Sitat:
Lurer litt på hvorfor du da har valgt å spise lavkarbo - istedet for å spise mindre og trene mer - siden du mener du selv er overvektig bare fordi... Sitat:
Sitat:
Sitat:
Nyanser i saker og ting synes jeg også er helt flott - samtidig forstår jeg ikke hvorfor det skal være så viktig på dette forumet - hvor vi alle har så ekstremt god effekt av et lavkarbokosthold? Jeg ser da ikke ned på de som fint klarer seg med mindre mat og mer trening - jeg har jo vært der selv! Faktum er - og det ER et faktum - det kan alle medlemmene på dette forumet være et bevis på - og trenger du forskningsfakta kan du lese boka "Bedre uten brød" - at et større og større antall mennesker er karbosensitive og MÅ spise lavkarbo får å få et bedre liv - vektmessig og helsemessig. Når jeg snakker lavkarbo trenger ikke det bety ketose-tilstand - vi må alle finne VÅR balansegang i karbo-verdenen. Sitat:
Det at du mener noen få, av og til, en sjelden gang er feite uten grunn får så være. Jeg synes det er viktigere da å snakke om det store antallet som er overvektige fordi de er karbosensitive - og ikke minst - den jobben som må gjøres for å overbevise det offentlige samfunn om at lavkarbo er en glimrende løsning - for VELDIG mange overvektige! Får vi gjort det - er jeg overbevist om at veldig mange flere vil få et bedre liv, og at overvekten totalt sett vil reduseres. Når det gjelder de få som er feite uten grunn - vel - de kan da hive seg på KJ sin spis mindre - tren mer og sikkert komme utav det med godt resultat - uten at jeg tør spå dette for sikkert. :) |
Det er mye mulig det er flere ting vi ikke vet om:)
Men.. Hvordan skal jeg si dette uten å høres ut som at jeg studerer avføringen min ut og inn, på daglig basis da...:confused: Jeg har ikke sett så mye helt komme ut. På noen så klarer vel ikke kroppen å nyttegjøre seg av alt fettet og da blir det sånn som du har det. Da kommer det rett ut igjen. Da må det vel være sånn at endel av det som kommer ut kan trekkes ifra det som kom inn. Finnes jo mange forskjellige tarm og fordøyelsestilstander, så er nesten dumt å kalle noe for "normalt" Trodde det var ganske vanlig å ha sjeldnere og fastere avføring på ketogene dietter jeg, men der kan du se:p |
Sitat:
http://www.treningsforum.no/forum/in...topic=21735.15 det er også andre forum som har diskutert dette ;) |
Sitat:
Alltid koselig med litt avføringsprat på en lørdagskveld! Men det er litt interessant, for vi har hatt om nettopp fordøyelsessystemet i anatomi/fysiologien denne uka! Føler jeg har lært mer nå enn jeg har gjort hele uka på skolen:p |
Sitat:
Også får man trekke fra evt fett som kommer ut i fettdiare, linfrøkalorier, skallet på paprika og mais og andre ufordøybare matvarer.. Hele korn! |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38. |