![]() |
Sv: Min første, ordentlige sutretråd
Sitat:
Av og til lager jeg grønnsakmos (i stedet for potetmos, men enda bedre) av den billigste blomkål- og brokkoliblandingen på Rema, kjører på stavmikser med litt pepper og meierismør, og den holder seg i maaaaange dager i kjøleskapet. |
Sitat:
Uansett, du har fått en mengde gode råd her. Jeg er som du skjønner i en ganske lik situasjon som deg, og heller nok også mot å droppe mye av tilbehøret fordi det spiser opp budsettet mitt. Jeg kjøper litt løk og frossen rosenkål i blandt, ellers går det mye i first price kyllingfilteter, kjøttdeig, bacon etc, store flak med egg fra innvandrerbutikk og koteletter fra Nordfjord. |
Sitat:
Hvor pokker er de 6330? Strøm, internett, forsikring, studielån..akk |
Bor du i nærheten av en Kiwi-butikk?
Sjekk God helg produktet. Kjøttet i en middag til 14.90 og porsjonspakning, perfekt for aleneboere. |
Sitat:
|
Jeg kjøper som regel nakkekoteletter uten bein fra Grillstad eller Grill..noe. de er ordentlig gode og koster 30-40 kr for to stk :)
Som nevnt, kjøtt er sjelden noe problem da jeg foretrekker magert kjøtt som svinekjøttdeig og svinekoteletter og de er forholdsvis billige på Rimi blandt annet :) Salatopplegget som koster synes jeg :) |
157cm: Jeg har akkurat fått innvilget AAP, men hvordan søker jeg bostøtte? Og hva skal til for å få bostøtte når jeg har AAP?
|
Tja, jeg føler jeg sitter litt på min høye hest, siden jeg bare kjøper økologiske egg og handler lunsj i ferskvaren nesten hver eneste dag og kaster en god del som rett og slett blir ødelagt i mitt kjøleskap fordi det ikke blir spist opp innen tidsfristen. Men jeg tror, nei jeg VET at matbudsjettet mitt var større før, med daglige innkjøp av ting som er fryktelig usunt.
Jada vi har alle vært der med 200 kroner den siste uka før pengene kommer, og jeg har til og med levd 10 måneder på 10 tusen kroner, men da bodde jeg hjemme, men det var ikke råd til noe mer enn det som måtte betales og jeg var innmari glad når de ti månedene var over jeg jeg kunne kjøpe meg bare rett og slett en ny truse liksom :P Mitt forslag er rett og slett å planlegge de ti neste måltidene nøye slik at du kan bruke mindre penger på hvert måltid. Når du får lønn, ta deg råd til å være bittelitt storflott og handle inn bittelitt mer, så lager du store porsjoner og fryser ned. For det første har du alltid sunn mat tilgjengelig, for det andre har du mat når det kniper om de siste 14 dager før lønn. Legg litt innsats i å finne ut hvor ting er billigst, og husk; reklame er en pain in the ass når hele postkassa er stappa med det, men tilbud er gull verdt. Jeg har god råd, men jeg tar meg liksom ikke råd til de aller dyreste tingene, som å kjøpe en liten pose med lammekjøtt i bittesmå biter til 109 kroner kiloet. Dere som ikke bor i grisegrendte strøk er jo heldig å ha både Kiwi og Ultra i umiddelbar nærhet, noe vi her oppe bare kan drømme om...:p En annen ting du kan gjøre er jo å regne ut hva du har råd å bruke på mat hver dag. Evt. kan du si at du handler f.eks 1 gang i uka for maks det og det beløpet. Det gjorde de på luksusfellen, hun fikk 500 kroner for mat i uka, og måtte handle for maks det. Jeg får mye mat for 500 kroner, og det varer nok mer enn en uke, inkludert grønnsaker. Nå er det i tillegg vinter, så de frosne grønnsakene er sunnere enn de ferske :) |
Sitat:
|
Sitat:
Men hun er flink å leite opp ALT som man kan søke på hos nav da, absolutt alt fra tenner til barnas fysio, utdanning and you name it. Det finnes visstnok ett helt vell av ting ingen aner noe om som det går an å søke om støtte til. Selv er jeg fornøyd med mine 605 kroner hver måned fra nav i grunnstønad :p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg tror jeg rett og slett hadde hellet mer til skaldemansk kosthold med mye fett og kjøtt enn å ofre hele lavkarboen. Heller kotelett med champiser og smør på enn pasta ei uke liksom!
Når jeg er fattig går det mye i kjøttdeig, med løk, hermetikk-champiser (eller de ferske firstprice) og noe frossen-grønnsaker (og fett!) Det kan man jo porsjonere ut også. |
Sitat:
Åh! Dessuten: frosne nakkekoteletter fra Coop Xtra. 8 stk for kr 79,- Og Coop Xtra kjøttdeigen som koster kr 25,- til fast pris. Jeg tror vi herved har bestemt at trådstarter må pelle seg inn på Finn.no og skaffe seg en liten-fryser fluksens! :D |
Sitat:
|
Ja, en fryseboks ville ikke være så dumt. Hvis den ikke er for stor kan den jo stå hvorsomhelst med en duk over :) Bord får man vel aldri nok av?
|
Sitat:
*Marsj innpå Finn.no!* :p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg kjøper alle egga min når de går omtrent ut på dato... :rolleyes: Får da 12 egg str xl for 10 kr.. Jeg kjøpte 120 egg sist... :eek: Egg varer leeeeeeenge etter datoen! Mamma fortalte at de oppbevarte jo egga fra høst til jul nede i kjellern. :ja: Har ennå ikke til dags dato funnet et egg som var ødelagt.
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:43. |