![]() |
Sv: Idealvekt?
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men, selvfølgelig, selve skjelettet mitt veier sikkert ikke så mye. |
Sitat:
|
Jeg er kvinne og har litt over 40 kilo i muskelvekt, vet ikke hva som er vanlig å ha jeg, men jeg trener jo ikke akkurat styrke heller da. :D
|
Sitat:
|
Jeg bare sier det som Tanita vekta mi opplyser jeg. Musklene er oppgitt i kilo, vann og fett er oppgitt i % og beinmasse i kilo.
|
Sitat:
|
Hvordan er det fett da? Ikke noe vann å trekke fra der da?:D
|
Jaha, da har jeg 13 kilo muskler på min 164 cm lange kropp. Jeg skårer jo også 5 år mindre enn det jeg er på den vekta (og det er jo pga mer muskelmasse etter som det står i veiledningen) så jeg syns det er litt merkelig at det er så jækla mye fett. :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Det er en Tanita Inner Scan sak, kjøpt hos Fedon. Jeg tror nok jeg slår meg til ro med at jeg ikke er obese i hvertfall.:D
Lurer på å kvitte meg med et par kilo til, men har det helt greit på den vekta jeg har nå også:D:D |
Ser den pekepinnsaken jeg la inn, har laget litt kontrovers. Men det er vel bare det det er; en pekepinn; og ingen fasit. Har selv målt idag og det stemmer med det som er min oppfatning av min egen riktige vekt, selv om noen kanskje ikke er enige i min oppfatning ;) . At denne pekepinnen ikke stemmer for andre, kommer vel av at vi ER forskjellig bygget, og ingen er kommer fra en og samme støpeform :)
Men jeg mener fremdeles at idealvekt er fryktelig subjektivt, og avhengig av hvem du snakker med; en bodybuilder vil svare noe annet enn en fysiolog, en modell vil svare noe helt annet enn en fitnessinstruktør osv. Så jeg holder med det en del andre sier på denne tråden; idealvekten er den vekten du har når du føler deg vel, frisk og rask. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Er spebygd det samme som "liten" benbygning? fordi håndleddet mitt er under 15, men jeg har store hofteben, ribbeina mine er gigantiske ect..skjønner ikke helt det der da..kan det bety at selvom jeg har "stor" benbygning at det veier lite?
|
Sitat:
Jeg tror man må måle flere steder enn rundt håndleddet for å avgjøre benbygning. Gikk på GR kurs for mange år siden, fysj, og mener de der målte også rundt albueleddet. Hadde jeg blitt ansett som spedbygd hadde jeg nok husket det, hehe :). Har i hvertfall blitt slankere rundt håndleddet. Kjøpte en klokke til jul i fjord som nå har blitt alt for stor. Må til urmakeren for å ta den inn litt. |
snodig.. jeg er 98 kg og bare 16 rundt håndleddene.. :o jeg er da IKKE normalbygd for å si det sånn... :p
|
Denne målingen rundt håndleddene er mest brukt blandt atleter og kroppsbyggere som en indikasjon på hvor maksgrensa naturen har satt går. En gutt med 14cm rundt håndleddene vil aldri, aldri kunne bli i nærheten av en med 18-20cm. Sånn er det bare, for det er omtrent umulig å bygge noe rundt håndleddene. Man kan derimot legge på seg fett der, så hvorvidt det hjelper for noen med litt ekstra å måle der.. Meh..
Og Matglad: "Spedbygd" har ingenting med størrelsen på lår å gjøre i denne sammenhengen. Det går enkelt og greit på hvor grov "ramma" er, altså tykkelsen og tettheten på skjelettet. :) |
Både BMI-utregning og den "høyde - 105" (for min del), stemmer godt overens, må jeg si. jeg er 169, og skal i følge høyde-105 da ideelt sett veie 64 kg... ca samme på bmi. Har 16,5 cm håndledd. Jeg har satt 65 kg som min idealvekt... meeen, kan godt hende jeg er fornøyd når jeg har nådd 70. Det er ikke bare hodet som bestemmer. Kroppen vil nok ha et ord med i laget, den også. :p
|
Sitat:
Nå skrev jeg vel iallefall 2 ganger i denne tråden at målene bare var en generell pekepinn, og at vi alle er skapt forskjellige. Vi er jo ikke støpt i samme støpeform, alle mann:) På MEG passet denne ganske bra, men det er jo ingen garanti for at den passer for Kari, Mari Trine og Line:) Tror iallefall ikke du skal få "sjokk" - ta det med en klype salt, for beinbygningen er det ingenting man kan gjøre noe med:) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49. |