Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35936)

Sunroad78 29-08-10 11:00

Sv: Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Eg synest ketolysebloggen.blogg.no skal få bestemme dette sjølv. Ho er ei vaksa dame og så lenge jenteungen har det bra, veks og har godt humør, så er det ingen grunn til at vi skal kritisere og gjere slik at ho føler ho er ei dårleg mor, for det er ingen tjent med.

Sugarpill 29-08-10 14:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ketolysebloggen.blogg.no (Innlegg 921171)
Off... kjenner jeg blir litt sliten og lei av denne diskusjonen.

Jeg teller verken kalorier, fett eller proteiner. Jeg spiser ketogent, og jeg er i ketose. Jeg spiser SUNN mat, jeg spiser MYE mat, og jenta mi har det veldig fint, vokser som hun skal, og er blid som ei sol. Og tross alt er hun snart 5 måneder, og vi er bare ett steinkast ifra å begynne med grøt. Så, la meg være så snill å ta denne avgjørelsen selv uten at jeg trenger å føle meg som en dårlig mor eller ei som kun tenker på seg selv. Jeg føler det er slik enkelte av dere prøver å vinkle det, og det synes jeg ingenting om for å være helt ærlig.

Jeg spurte bare om ett par spørsmål, og det har absolutt ikke noe med dette her å gjøre i det hele tatt, og jeg har fått svar så da tenker jeg at vi legger saken død.

Men ellers tusen takk for råd, og takk for hjelp til dere som svarte på det jeg lurte på :)

Du er nybegynner på lavkarbo-kosthold, og spørsmålene du stiller viser jo at du har en del å lære enda- hvorfor ikke ta til seg det folk her inne som har lang erfaring og mye kunnskap om dette? Nellie for eksempel, har drevet med lavkarbo i årevis, og fikk barn for ikke alt for lenge siden, jeg ville vært litt mer ydmyk enn du er nå.

Kula 29-08-10 14:31

Det er fantastisk hvor mye prestisje og hovering man finner hos enkelte mødre som ammer eller har ammet. Noen går ikke av veien for å fortelle andre hvor komplette idioter de er som gjør ting annerledes enn dem selv. De er helt overbevist om at akkurat den metoden de selv har valgt, er den optimale og uovertrufne metoden.

Denne hypotesen som går ut på at morsmelken blir full av giftstoffer hvis man er i ketose og mister vekt mens man ammer, er det bare noe man har hørt andre si, eller finnes det belegg for at det er riktig?

-

Megvel 29-08-10 14:42

Det jeg VET er at inuittmødre på grønland har vært målt til 500 ganger så høyt PCB-innhold i melka som vi har. De er delvis i ketose store deler av året, og så spiser de mye ting som sel og hval. Så det kan være en kombinasjon der.

Jeg sier igjen, det er ikke godt for mammahjertet å aktivt slanke seg mens man fullammer. Et Lindbergh-kosthold er bedre, da har man stabilt blodsukker iallefall.

Sugarpill 29-08-10 14:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 924521)
Det er fantastisk hvor mye prestisje og hovering man finner hos enkelte mødre som ammer eller har ammet. Noen går ikke av veien for å fortelle andre hvor komplette idioter de er som gjør ting annerledes enn dem selv. De er helt overbevist om at akkurat den metoden de selv har valgt, er den optimale og uovertrufne metoden.

Mødre som har ammet har kanskje lest en del om emnet, det ville iallefall jeg gjort, og har kanskje dermed opparbeidet seg en ekspertise vi andre ikke har?

Denne hypotesen som går ut på at morsmelken blir full av giftstoffer hvis man er i ketose og mister vekt mens man ammer, er det bare noe man har hørt andre si, eller finnes det belegg for at det er riktig?

-

Uhhm...akkurat den holdningen går vel igjen på mange områder, spesielt her inne, det er svært mange her som, etter å ha spist lavkarbo i en måned, er overbevist om at de er eksperter og at f.eks ketolyse er det eneste riktige.

Jeg har ikke barn, og har naturlig nok aldri ammet, men hvis en lege med kompetanse på ketogent kosthold advarte mot det, ville jeg virkelig tatt det i betraktning. Og Torkil har vel neppe ammet han heller, så det er vel ikke subjektiv synsing av typen du beskriver?

Carisma 29-08-10 14:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 924521)
-

http://www.tidsskriftet.no/?nyhe_id=20990
http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby...icle472271.ece
http://www.forskning.no/artikler/2010/juli/255041 (PCB r av de stoffene som lagres mest i fettvevet)
http://www.babyverden.no/Tema/Temaka...nar-man-ammer/

Og noen tusen treff til på google.

(FYI Jeg har aldri ammet, og har ikke barn, men jeg er opptatt av at man i det minste bør få et best mulig utgangspunkt i livet uansett...)

Kula 29-08-10 15:54

Det du viser til her er jo i hovedsak problemer med miljøgifter generelt, ikke i forbindelse med ketogent kosthold og amming. Det er jo ikke så interessant hva en tilfeldig jordmor måtte synse om saken...

-

Carisma 29-08-10 16:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 924565)
Det du viser til her er jo i hovedsak problemer med miljøgifter generelt, ikke i forbindelse med ketogent kosthold og amming. Det er jo ikke så interessant hva en tilfeldig jordmor måtte synse om saken...

Jordmødre er jo faglærte personer på dette, så jeg vil i høyeste grad si det er relevant hva de mener om det.
Og problemet med miljøgifter gjelder slanking generellt, ikke kun i ketose. Men som det står i en av artiklene forverres det jo raskere man går den i vekt, og for mange går det jo veldig fort i ketose; ergo vil det bli mer miljøgifter i melka enn for en som går saktere ned.

Imse 29-08-10 20:11

Ammehjelpen selv sier at å slanke seg og gå ned 1kg i måneden er helt akseptabelt;) De snakker da om lavkalori, men slanking er det endå.

Tutta112 29-08-10 20:30

Startet på ketolyse for en uke siden, og har bare gått ned 400g, er så skuffa ;( hadde trodd dette skulle gå litt fortere, men jeg må vel ikke miste mote nå når jeg er så godt i gang, kom i ketose samme kvelden som jeg startet med kuren så det var jo en fin start :) kan den lille nedgangen komme av at jeg ikke har fått trent noe denne uka?
:D

Photobscura 29-08-10 20:32

Tviler på at det har noe med trening å gjøre, du hadde sikkert ikke så mye vann i kroppen da du starta, dessuten skal du bare ned ti kg, og da går det nok saktere enn for en med betydelig overvekt ;). Ha tålamot! :)

Nerthus 30-08-10 20:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tutta112 (Innlegg 924688)
Startet på ketolyse for en uke siden, og har bare gått ned 400g, er så skuffa ;( hadde trodd dette skulle gå litt fortere, men jeg må vel ikke miste mote nå når jeg er så godt i gang, kom i ketose samme kvelden som jeg startet med kuren så det var jo en fin start :) kan den lille nedgangen komme av at jeg ikke har fått trent noe denne uka?
:D

Drikker du nok vann? Spiser du riktig? og ikke minst nok? Spiser du annet ved siden av som kan være litt mer karbo i? :)

Vann er min største stopper - har jeg et par dager med lite vann går jeg glatt opp et kg....

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:32.