![]() |
Sv: Kringle, "hvete"stang o.l
Sitat:
Sitat:
Her på vestlandet derimot er de ikke å oppdrive, men jeg har orginaloppskrift fra Ekne som jeg tidligere har brukt når behovet har oppstått. Nammis med brunost på, men jeg må nok greie meg uten :rolleyes: |
Sitat:
|
Nå står den i ovnen! Fulgte oppskriften i første innlegget, men brukte seterrømme istedet for yoghurt, hadde bare tørrgjær, og brukte 50/50 av ketolyse bakemiks og soyamel (den med 16 karber/100 gr) istedet for glutenmel.
Deigen hevet ikke, verken før eller etter utbaking. Jeg vet ikke om det skyldes for kald væske (tror den ble litt kaldere enn anbefalt), for kaldt rom, eller at jeg ikke brukte glutenmel. Deigen ble også veldig klissete, og jeg smurte den ut på mitt silikonunderlag (istedet for bakepapir) med slikkepott. Brukte slikkepotten og ei skje og fikk sånn ca brettet deigen over fyllet etterpå, så det ble en stang og ikke kringle... Veldig spent på det som snart skal ut av ovnen!!! |
Sitat:
|
Da er kanelbollene og skolebollene mine klare :D (skikkelig impulsiv)
Har ikke skyr på butikken her så jeg brukte rømme istedenfor. Fulgte ellers oppskriften fram til utbakingen. Mine hevet seg heller ikke så mye. Har akkurat gomlet i meg en kanelbolle nå. Smakte ikke helt som hvetebakst men nesten. Jeg kjente kokossmaken ganske godt. Neste gang tror jeg jeg skipper kanelboller og tar bare skoleboller. Der passer jo kokossmaken helt perfekt :D Baksten var godkjent hos sønnen i huset på 4år også. Kanelbollen forsvant ganske så raskt ned i gapet hans :) |
Sitat:
|
Kjempegodt! Mannen og jeg har gomlet masse! Kokossmaken er bare litt tilstede, men sukrinsmaken ble litt mye. Jeg kommer til å ha mindre sukrin i mandelmassen neste gang.
|
Sitat:
|
Jeg mener jeg kjøpte kokosmelet mitt hos Helios.
|
Dette så genialt ut!! :heia:
Her må det nok bakes i helga ...har du prøvd å fryse ned kringle btw? |
Denne må lagres til en senere anledning. Er nok veldig svak for gjærbakst. Ikke noe jeg kan sette igang med nå, siden jeg er i en litt skjerpingsperiode etter sommeren. Men vi gjerne prøve senere. Dette er jo genialt å ha i fryseren også, for å ha med seg når til seg selv når en skal på besøk til andre.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
2 Vedlegg
Laupe-rapport
Dette var bare SUKSESS!:D:ja: Etter en heller dårlig dag med halsbetennelse og feber, kviknet jeg litt til nå i kveldingen. Og siden jeg opprinnelig hadde planlagt baking, så fant jeg ut at det kunne jeg jo like greit bare gjøre :p Lagde deigen som beskrevet, og tilsatte ca 1/2 pakke anisfrø. Trillet ut til boller og la dem i hver sin muffinsform, noe som nok er unødvendig. Lot de heve 30-40 minutter, og stekte dem på 200grader i ca 20 min Veldig likt orginal framgangsmåte altså. De hevet ikke så veldig mye, men litt - kan skyldes at jeg nå ser at jeg glemte å ha i bakepulver :rolleyes: De smaker 98% som vanlige lauper, og det som mangler er maltekstrakt Maltekstrakt er jo ikke særlig lavkarbo-vennlig, så jeg må se om jeg kan finne et krydder som kan erstatte den. Bortsett fra det - SUKSESS :heia: Så æres den som æres skal - tusen hjertelig takk Lisbeth, denne oppskriften kommer nok til å bli brukt når behovet for hvetebakst oppstår. Legger ved noen bilder av resultatet hvis noen er interessert. |
Ååå dette så jo bare helt nydelig ut!! :D
Tusen takk, Lisbeth for flotte oppskrifter! :) Hvor lenge har du prøvd deg fram til disse oppskriftene eller har du funnet dem noen plass? (Er bare nysgjerrig) |
Gleder meg til å prøve denne når jeg er vel hjemme igjen :)
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
I dag skal jeg prøve med å bytte ut noe av kokosmelet med finmalte mandler, og lage kanelboller :D |
Sitat:
Jeg har ikke kokosmel, bare vanlig kokosmasse fra vanlig butikkhylle, så jeg prøvde uten.. Fant at du har helt rett ang. kokosmelet som suger væske. Jeg lagde en slik blanding: 140 gr. glutenmel 40 gr. sesamfrø kvernet 40 gr. kokosmasse kvernet 60 gr. mandelmel 25 gr. jyttemel grønn teff + 10 gr. glutenmel på bordet Selv da ble deigen ikke seig nok, og bare såvidt tørr nok. Det er tydelig at mandelmel "løser" opp mye av glutenbindingene. Jeg jukset tilogmed og dytta i en teskje rent sukker i gjærvæsken og brukte bare vanlig blå tørrgjær istedenfor søtbakstgjæren. Fant også ut litt sent at jeg hadde alt for mye eggekrem.. Så alt i alt mye gris og lite kontroll på karbohydratene, nå håper jeg bare det blir noe å nipse på mens jeg tester igjen neste gang som du anbefalte, SMÅ mengder for å sjekke hva som passer.. :rolleyes: Trening gjør mester :D BiggieS |
Sitat:
Ungene og sambo har stappa i seg, de synes ikke det smakte som kanelboller, men det smakte godt, ifølge dem ;) Hvis du har mye eggekrem igjen kan du jo lage disse: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33176 :p |
Bakte bollekake og skolebrød igår. Syns det ble ok, men ikke noe mer. Sukrin og sukrinmelis smaker alt for kald og ekkelt til at jeg og familien min klarte å nyte baksten.
Eggekremen var veldig god da :D |
Sitat:
Sålangt: Natreen - kunstig, gir ikke fyll, ingen gjæreeffekt Sukrin - For kaldt og smaker "sukrin", minimal gjæreeffekt Stevia - gir noen uggen følelse i magen, ikke fyll, ingen gjæreeffekt Splenda - Kunstig, gir ikke fyll, gjæreeffekt? Andre varianter som er brukt? Mvh BiggieS |
Sitat:
|
Sitat:
Biggie |
Sitat:
Ellers kan man jo blande med stevia. |
Sitat:
|