Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Starte lavkarboprodukt-firma? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34979)

Pearl 20-07-10 09:40

Sv: Starte lavkarboprodukt-firma?

Dette har jeg også lyst til å være med på. Jeg holder på å starte et aksjeselskap for øyeblikket og har opplevd at det ikke er helt uoverkommelig med alle papirene. Men kanskje er det mye mer byråkrati når det gjelder mat? Jeg savner å kunne kjøpe lavkarbo brød i butikken. Må forresten sjekke ut de rundstykkene. :)

Manina 20-07-10 09:56

Jeg har aldri hatt noe behov for slike lavkarboprodukter. Bortsett fra: Rent kjøtt som ikke er tilsatt alt mulig av sukker og tilsetningsstoffer.
Ellers lager jeg maten selv, jeg bruker ikke soya eller noen erstatninger for sukkerholdig mat.

Lisbeth 20-07-10 11:31

Jeg investerer også gjerne når ting er mer konkret :)

Hva slags produkter tenker du på??

Jeg ønsker meg melblandinger, rene kjøttprodukter, og gjerne lavkarbopizza i frysedisken ;) Pluss lavkarbois :p

EmilyB 20-07-10 11:33

Det første jeg ville gjort om jeg skulle fått videre med en slik ide, ville vært å kontakte noen som har gjort dette før, altså startet med en produktrekke og langsomt bygd den opp og fått den inn i flere butikker. Det er fryktelig mye man ikke tenker på, som fort kan være alfa og omega for eksistensgrunnlaget. Det å gå litt i lære hos noen tror jeg er smart. Man bør også undersøke markedet før man i det hele tatt går i gang. Selv om man tror at man har en glimrende forretningside, er det ikke sikkert at Ola Nordmann tror det samme. Om man ser på alle de nye produktene som hvert år lanseres i butikkhyllene, er det bare et fåtall som overlever.

Det er også viktig å ha i mente at det er drit vanskelig å komme inn i en norsk dagligvarebutikk. DN kjørte endel artikler på dette for noen år siden: de største firmaene betaler for hylleplass og eksponering ( ja da, det foregår fortsatt). For en liten, uavhengig aktør er det veldig vanskelig å gjøre det godt. Bare spør Hval Sjokoladefabrikk.

Nå mener jeg på ingen måte å være negativ, jeg ville vært superglad for slike produkter, men det er flere ting som man bør ha på stell før man i det hele tatt går ordentlig i gang. Hvis ikke kan man fort risikere å gå skikkelig på rumpa.

karikins 20-07-10 15:13

Jeg stiller også opp på dette, om du klarer å få ting på plass! :D

Biggie Small 20-07-10 17:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av EmilyB (Innlegg 904208)
Det første jeg ville gjort om jeg skulle fått videre med en slik ide, ville vært å kontakte noen som har gjort dette før, altså startet med en produktrekke og langsomt bygd den opp og fått den inn i flere butikker. Det er fryktelig mye man ikke tenker på, som fort kan være alfa og omega for eksistensgrunnlaget. Det å gå litt i lære hos noen tror jeg er smart. Man bør også undersøke markedet før man i det hele tatt går i gang. Selv om man tror at man har en glimrende forretningside, er det ikke sikkert at Ola Nordmann tror det samme. Om man ser på alle de nye produktene som hvert år lanseres i butikkhyllene, er det bare et fåtall som overlever.

Det er også viktig å ha i mente at det er drit vanskelig å komme inn i en norsk dagligvarebutikk. DN kjørte endel artikler på dette for noen år siden: de største firmaene betaler for hylleplass og eksponering ( ja da, det foregår fortsatt). For en liten, uavhengig aktør er det veldig vanskelig å gjøre det godt. Bare spør Hval Sjokoladefabrikk.

Nå mener jeg på ingen måte å være negativ, jeg ville vært superglad for slike produkter, men det er flere ting som man bør ha på stell før man i det hele tatt går ordentlig i gang. Hvis ikke kan man fort risikere å gå skikkelig på rumpa.

Meget godt skrevet. takk Emily :)

Heldigvis er jeg blitt litt eldre og har noen interessante prosjekter bak med så jeg har studert dette en stund. Også er jeg en pedant og vet at suksess bl.a. ligger i å ta nøye hensyn til detaljene.

Blir nok litt studietid rundt ernæring/matstoffer/råvarer etc. før jeg starter helt. Har et par bøker i bestilling.. :)

Mvh
BiSm

Carisma 20-07-10 18:11

Det kan kanskje være en ide å snakke med f.eks Mat og Helse for å få litt eksponering + erfaringer de har, og www.kostreform.no er helt sikkert interesert :ja:

EmilyB 20-07-10 19:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 904321)
Meget godt skrevet. takk Emily :)

Heldigvis er jeg blitt litt eldre og har noen interessante prosjekter bak med så jeg har studert dette en stund. Også er jeg en pedant og vet at suksess bl.a. ligger i å ta nøye hensyn til detaljene.

Blir nok litt studietid rundt ernæring/matstoffer/råvarer etc. før jeg starter helt. Har et par bøker i bestilling.. :)

Mvh
BiSm

Da virker det som du har den rette bakgrunnen :) Jeg skal stille meg først i køen om det kommer noe i butikkene i hvert fall.

Sungrazer 20-07-10 20:56

Sv: Starte lavkarb produkt firma?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small (Innlegg 903831)
Jeg er opptatt av at maten skal være så normal som mulig så den ikke havner i "glutenfri- og spesialmat-hyllene" i eventuelle butikker. Antall produkter kan gjerne være lave i begynnelsen, hvis man får et visst salg på de.

Uhm, all lavkarbo-maten finnes jo allerede i butikkene. De ligger som regel i svære kjøledisker og kalles gjerne for ferskvareavdelingen. Der finner du fisk, kjøtt, fjærkre og alt mulig rart... Snur man seg litt så finner man ferske grønnsaker også. ;)

Jeg går rett forbi ferdigpakket mat fortiden, og rett til ferskvareavdelingene. Der finner jeg alt jeg trenger til mitt kosthold.

arnakristin 20-07-10 20:59

Hei,
En annen ting man kunne gjøre istedenfor å starte eget firma er å legge press på de Norske matvareprodusentene til å lage lavkarbo vennlige produkt varianter.
Vet at enkelte har henvendt seg til bl.a. Fjordland med forespørsel om de kunne lage et par lavkarbo vennlig retter, uten respons. Det vi lavkarbere kunne gjøre er å øve press på produsentene – da tenker jeg organisert press, for eksempel lage et brevutkast med oppfordring på å lage noen av produktene lavkarbo vennlige – FB grupper er jo også veldig populært middle å bruke for å spre budskap øke press - med mulighet for bred pressedekning om gruppen blir populær nok. Dersom samtlige medlemmer av lavkarbo.no sendte samme oppfordringen så kanskje de så potensialet i det å lage produkter rettet mot vårt segment. Regner med at ganske mange produsenter er redd for at lavkarbo er en altfor liten gruppe til at det kan være lønnsomt å lage tilrettelagte produkter for.
Nå er det ikke lenge siden Baker Hansen begynte å selge lavkarbo rundstykker, så det er jo et håp om at det en dag vil bli solgt i vanlige dagligvare butikker, videre så er det jo en baker på Sørlandet som baker lavkarbobrød, http://dinmat.aftenposten.no/Temasid...rød-til-begjær

monicah82 20-07-10 21:01

Så spennende! Jeg kan godt invistere noen kroner i dette prosjektet.

Her jeg bor er det to damer som lager og selger fantastisk gode lefser. Alle matbutikkene her kjøper inn av dem og selger i butikken. Både Kiwi og Rema 1000. Så det er jo ikke umuligt å få inn lavkarbo produkter i de lokale butikkene hvis bare nok folk viser interesse? Kanskje noen forespørsler i lokalbutikken er nok til at butikken kjøper inn produktet?

nonta 21-07-10 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arnakristin (Innlegg 904439)
Regner med at ganske mange produsenter er redd for at lavkarbo er en altfor liten gruppe til at det kan være lønnsomt å lage tilrettelagte produkter for.

Jeg tror dette er en utfordring. Markedet blir smalt hvis det ikke er attraktivt også for den "vanlige" befolkningen, og når du tar vekk karbo og erstatter det hovedsakelig med fett, får du et mye høyere kaloriinnhold enn i lavkarbo produkter. Det er mange som er kaloribevisste.

I tillegg har du utfordringene med kvaliteten. Det er ikke lett å få fullgod kvalitet når du dropper mel, sukker og gjær, selvsagt avhengig av hva slags mat du vil ha produsert. Jo lavere karbo innhold, jo værre er det å få fullgod smak, og hvor mange er for mye for kjøpergruppen? Jeg har f. eks kjøpt sjokoladebrownies fra Big Train (lavkarbo) som var kjempe gode, lagd med bla havremel, men det var ikke store stykket jeg kunne spise uten at det ble for mye karbo. - Men det gjorde jeg jo, når den først var der, nylagd og fin... -Jeg kjøper den ikke en gang til...

Du må tenke nøye gjennom hva slags varer som er verd å satse på. Jeg ville sagt iskrem, pasta, tortillalefser, de to siste kjøper jeg fra netrition, og er de eneste produktene jeg bestiller mer enn en gang- Uten at jeg har handlet i veldig(!) store mengder altså..

Jeg tenkte en stund på å starte import, og gjorde masse undersøkelser på dette, men det var et gedigent tapsprosjekt.

En løsning for prosjektet ditt er å starte med co- branding med eksisterende markedsaktører, i og med at du vil ha ulike typer produkter og hvis du ikke allerede har kunnskap om hvordan du lager varene..

Med tanke på Co- branding koster dette, og de du da produserer sammen med vil sannsynligvis sette krav til minste produksjon. Særlig hvis de skal være med på å utvikle oppskriften og må kjøpe inn tilleggs utstyr for produksjon. (Her har mattilsynet også en finger med) Best å finne noen små aktører.
For å starte et aksjeselskap trenger du 100 000 i egenkapital, så når du får det på beina vil jeg kjøpe ei aksje eller to jeg også ;-) For co -branding må du nok også regne med noen større investorer enn lavkarbo medlemmer vil jeg tro.

Det er jo ikke en liten jobb å legge seg ut på, har du vært i kontakt med ditt distrikts etablerersenter? Det er nyttig å slå av en prat..Innovasjon Norge er jo også en mulighet. Du kan få hjelp til å sortere tankene, søke om etablererstipend, tips om nettsider et, men dette vet du kanskje fra før?

Jeg jobber med å utvikle et næringsmiddelprodukt for tiden, og det er mye jobb, masse eu regler og krav til sammensetninger, merking etc... F. eks er det nå en ny lov om merking som nettopp har trådd i kraft, som gjør at det kun er visse påstander du har lov å bruke om produktet. Tror ikke "lav karbo" er en kategori, men f. eks "uten tilsatt sukker" "rik på proteiner" etc. Alle slike påstander skal søkes om, og det er krav til hver kategori.

Dette ble visst fryktelig langt, men jeg synes det er spennende i og med at jeg har en grunder i magen selv ;-) ;-)

Leif 21-07-10 09:12

Synes ideen om å gjøre noe mer ut av lavkarboprodukter er god jeg. Om det var meg ville jeg gjort det på en litt annen måte pga av de monopolkreftene som styrer matvarekjedene.

Jeg ville ha funnet kanskje 15 av de beste produktene som det er oppskrifter på her inne. Så ville jeg ha funnet en effektiv måte å produsere disse på. Så ville jeg ha forhandlet med leverandører av råvarer for å få gode priser. Så ville jeg ha jobbet frem et franchise konsept. Dette er måten Peppes,Dolly,McDonalds og flere andre kjeder er bygget opp. Dvs den enkelte restaurant får en egen eier som investerer av sine egne penger, og må betale en viss avgift av omsetn. til moderkonsernet. I bytte får de opplæring, markedsføring og ferdige produktløsninger.
Det er mulig at tiden er moden for dette i Norge nå. Det som er viktig er at produktene ikke er for dyre, om en skal få mange til å kjøpe dem. Kanskje hadde det også gått an å jobbe fram en løsning med hjemmelevering og evt utvklet produkter til butikkmarkedet etterhvert.

Coockie 21-07-10 10:04

Personlig tror jeg ikke Norge som nasjon er klar for dette enda. Det er for mange skeptikere som har blitt opplært via det helsemyndighetene anbefaler. Jeg tror veien må være å først overbevise større masser om at dette er et godt alternativ for en sunn livsstil før det kan gjøres om til en suksessfull business.

Husk også at et firma som lavkarboforkjemper vil få både ernæringsfysiologer, leger, forskere og legemiddelindustrien på nakken. Det vil bli en hard og lang kamp for de som kaster seg ut i det. I verste fall kan man risikere at flere naturlig sunne varer blir forbudt, slik som Stevia og rød ris.

På en annen side må man jo starte et sted, og utvikling av et firma med planer om å ettervert produsere lavkarbovennlige varer er en strålende idé. Jeg tror at etableringen av et firma med slike planer må bruke tolmodighet. Begynn i det små, med fremlegging av nye forskningsrapporter, oppbygging av nettverk med kjente lavkarboforkjempere osv. Bruk tid å resurser på PR for å styrke den nasjonale moralen vedrørende tema. Klarer man først det, vil produksjon av varer virke mer gjennomførbart. Når vi har nådd dette stadiet stiller jeg gjerne opp med ekspertise for en grafisk profilering av produkter og varemerke som forhåpentligvis kan utvikle seg til en merkevare.

Norge trenger en revolusjon i matveien. Jeg skal stå klar når den er her!

Iza 21-07-10 11:11

Hei.
Jeg er veldig enig med hun som nevner cafèer osv. Jeg savner å kunne gå ut og spise eller gå på cafè med venner, og ikke kunne spise noe særlig.
Tenk å hatt en kjede som hadde 50% lavkarbomat og desserter. Da kunne man gått ut sammen med folk som ikke lever på lavkarbo og kost seg med god samvittighet. Menyen måtte da slevfølgelig inneholde antall KH pr.måltid osv. Man kan lage egne kjeks og kaker som spesialitet.
Dette er noe jeg virkelig kunne gitt alt for å være en del av. Jeg har tenkt å leve slik resten av livet og syntes det hadde vært utrolig gøy å få fremmet dette sunne kostholdet på en slik måte. Kan starte med 2 restauranter i 2 store byer og utvide til en landsbasert kjede.

Bare tanker fra Karborella...

Biggie Small 21-07-10 18:52

Pearl, Manina, Lisbeth, Emily, Karikins, Carisma, Arnakristin, Monica, Nonta, Leif, Coockie, Iza takk, takk for verdifulle innspill og info, bra gjeng vi er her på forumet :D

Jeg poster her når jeg vet litt mer detaljer og får mer oversikten. Spennende område, blir sene kvelder nå! :p

Vennlig hilsen
Biggie S.

Carisma 21-07-10 20:23

Jeg tenker også at det kanskje går an å begynne litt i det små å selge på f.eks Bondens Marked og slikt? For å få produkter i omløp.

scartz 21-07-10 23:40

Jeg syntes det er en super ide, og stiller gjerne opp! :) En av mine mange drømmer er selv å starte lavkarbo Cafe, men dette er ikke tiden, og det krever som tidligere nevnt mye arbeid...

Men et sted må man starte, og jeg har absolutt ikke noe imot å bruke penger for et lavkarbo-formål! ;)

widowmaker 22-07-10 13:02

Høres spennende ut. Har vært inne på tanken selv, men har nok ikke tid til å sette igang slike prosjekter nå. Men jeg sitter på et par domener, som muligens blir for salg etterhvert, nemlig lavkarboshop.no, og lavkarbobutikken.no
Ta kontakt hvis det kan være av interesse etterhvert.

Georgine 22-07-10 13:18

Jeg vet hva jeg savner; å kunne gå på butikken og raske med meg noen frossenmiddager av lavkarbotypen. I en travel hverdag som aleneforelder er det tiden man ikke har nok av og det å slippe å lage middag fra bunnen av hver dag, men samtidig vite at maten man spiser ikke er full av drit, det er hva jeg ønsker meg.

Jeg savner rett og slett lavkarbofastfood, men forutsetningen for å spise den er at den ikke tilsettes kunstig drit og tilsetningstoffer. Jeg er villig til å betale mer for slik mat fordi jeg vet at den er dyrere å lage.

Å kunne gå inn på 7/11 i lunsjen når matpakke er glemt igjen hjemme og kjøpe en lunsj der er og en drøm.

Å investere i noe slik kan jeg godt finne på å gjøre.

Hamster59 22-07-10 13:29

Jeg har vært inne på et av de nettstedene som selger lavkarbo, men det var ikke aktuelt å kjøpe noe, for mange av produktene inneholdt ingredienser (søtstoff) som jeg er skeptisk til. Var nettopp i Oslo og prøvde å få tak i lavkarbo bakemiks på et av utsalgsstedene, men der var hylla tom. Jeg tror det er marked for flere lavkarboprodukter på nett.

Biggie Small 22-07-10 15:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 904982)
Jeg vet hva jeg savner; å kunne gå på butikken og raske med meg noen frossenmiddager av lavkarbotypen. I en travel hverdag som aleneforelder er det tiden man ikke har nok av og det å slippe å lage middag fra bunnen av hver dag, men samtidig vite at maten man spiser ikke er full av drit, det er hva jeg ønsker meg.

Jeg savner rett og slett lavkarbofastfood, men forutsetningen for å spise den er at den ikke tilsettes kunstig drit og tilsetningstoffer. Jeg er villig til å betale mer for slik mat fordi jeg vet at den er dyrere å lage.

Å kunne gå inn på 7/11 i lunsjen når matpakke er glemt igjen hjemme og kjøpe en lunsj der er og en drøm.

Å investere i noe slik kan jeg godt finne på å gjøre.

Akkurat som jeg tenker også.

Vi lever i en moderne tid, og man kan ikke forvente at en majoritet av befolkningen som ville ha godt av å redusere mengde karbohydrater, vil ha eller kan ta seg tid til å lage mat fra bunnen av slik mange her på LCHF etc. ser seg nødt til å gjøre.

Men produktene MÅ være så solide at mange kunder med sans for karbohydrater ofte velger disse produktene ikke bare pga. helse men også på smak, tekstur, spisbarhet, visuelt etc.

Mvh
BiggieS

Biggie Small 22-07-10 15:16

Eksempler på mulige varianter på fastfood;

- Frityrsteke (grønnskaker) i kokosolje (med skifte av oljen i riktig tid!)
- Hamburger stekt i rent fett eller kokosolje med lavkarb-bolle og dressing uten sukker
- Pølser uten sukker og potetmel, med lompe eller brød laget av alternativ mel
- Videreutvikle blomkålmos med natrulige tykningsmidler/fibre som gir fin tekstur og noe mer "stivelsessmak" på mosen
- Kylling i kokosolje med frityr-grønnsak pomme sticks (kålrabi?)

Tror tilogmed mange som ikke var LCHF ville likt slike varianter :)

Min favoritt ville vært.. Margbein Kebab! (ok, den var litt sær :p)

BiggieS

Photobscura 22-07-10 16:55

Ja, pølser var akkurat det jeg tenkte å nevne! Jeg kan ikke si jeg savner brød- og godterierstatninger, og er i grunn fornøyd med å drikke kaffen min og vannet mitt på kafé. Men jeg blir oppgitt når jeg ser at stort sett alle pølser er spedd til grensen (seks prosent, liksom. Galskap!), så da blir liksom alternativet å kjøpe superdyre pølser av rent kjøtt på Spar eller Jakobs. Det blir ikke helt casual når man må opp til Nordstrand/Kjellsås og betale hundre spenn for en pakke pølser, bare fordi man ikke ønsker å stappe seg med mekanisk utbeina kjøtt, ekle oljer og stivelse i hue og ræva ... :o.

Carisma 22-07-10 20:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 904982)
å kunne gå på butikken og raske med meg noen frossenmiddager av lavkarbotypen.

Hmm, det har jeg da nettop vært på butikken og rasket med meg... :o En pakke løvbit og enpose ferdig salat.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 905030)
da blir liksom alternativet å kjøpe superdyre pølser av rent kjøtt på Spar eller Jakobs. Det blir ikke helt casual når man må opp til Nordstrand/Kjellsås og betale hundre spenn for en pakke pølser,

Rema sin grillserie har veldig gode pølser til 25 kr pakka (3 for 2 tilbud også)
Ellers får man jo lammepølser halalslakteren, helt fri for tilsetninger.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.