![]() |
Sv: Iskremmaskin, er det verdt det?
hvis du tenker for lenge så har de garantert ikke noen fler igjen når du endelig bestemmer deg for å kjøpe:p
|
Og hvem tror du sniker seg fra jobben, iler bort til Obs og sikrer seg en maskin? :o
Jobber du på obs eller, nellie? *fnis* Til orientering så har de MANGE igjen på Obs Mariero om andre skal ha! Da skal jeg jammen lage is i morgen! :D |
God basisoppskrift (fikk litt mer enn 1L is av denne):
4 egg 10g splenda eller 10g natreen 5dl kremfløte vanilje eller andre smakstilsetninger 1 Pisk fløten til krem (litt tynn krem) 2 Pisk egg og sukker til eggedosis så luftig og lett som mulig 2 Tilsett smak til eggedosisen 4 Bland kremen forsiktig med eggedosisen 5 Kjøres i ismaskinen til ferdig iskrem 6 Fryses videre i fryseboks eller spises umiddelbart :D |
hvor lenge ca må den stå i ismaskinen?
|
Tok ca 20-30 minutter tenker jeg, så ikke så nøye på klokka...
Instruksjonsheftet sier 20-40 minutter |
Skal forøvrig prøve uten vanilje men med molter i helgen :sikle:
|
jeg har laget is uten maskin tidligere med skogsbær, yoghurt, blåbær, jordbær etc. Bare fantasien som setter grenser! ;)
|
Jeg har også en utrolig god basisoppskrift!:D
Isen blir så luftig og god når man gjør det på denne måten synes jeg: 3 egg 1 ss philadelfiaost 4 dl fløte 2 ss sukrinmelis 1 vaniljestang 1. Skill plumme og hviten 2. Stivpisk eggehviten med sukrinmelisen 3. Pisk eggeplummer og philadelfiaost 4. Ha vaniljestangen i fløten og pisk myk krem - for stivpisket gjør at man får "fettlag" i ganen når man spiser isen 5. Bland krem og plummerøren og ha det tilslutt over i den stivpiskede eggehviten 6. Hell alt over iskremmaskinen og tilsett bær/sjokolade/karamell/kaffe osv. når isen har fått tykk milkshake-konsistens:) Lar det stå 40 min hvis den skal serveres med en gang og 30 min hvis den skal ned i frysen og spises senere:D Jeg lager denne nesten hver dag. Hittil har paranøtt-karamell-kaffe-whiskey-kanel-is falt mest i smak her i gården:D |
Den beste isen jeg har lagd i ismaskin var yoghurtis. Mmmmm.
Må lage i morgen. Jobber ikke på OBS! nei, men jeg er en evig vinglepetter og vet alt om å endelig bestemme seg også er det ikke mer igjen:lol: |
nå skal jeg gå igang å prøve denne her. Lovte ungene at vi skulle først lage til dem om de la seg fint i går kveld. *mor trengte fred* hehe så det blir ikke noe lavkarbo med alt de tenker å putte i nei! Blir spennende!
|
Nå har jeg også kjøpt. Har lagt beholderen i frysen, satser på is til dessert etter middagen i kveld :D
|
Jeg elsker is. Så kjøper en mandag. Har dere mange gode oppskrifter på is? :D
|
Jeg var nettopp ute å kjøpte en maskin på Coop, waves står det på den, men det var ikke noe bruksanvisning i esken. :(
Så jeg trenger litt hjelp, stemmer denne fremgangsmåten: La fryseelementet (bollen) stå i frysen i 24 timer. Ta bollen ut og putt i alle ingrediensene, trykk på knappen. :rolleyes: Deretter la den stå i ca 30 min. Fiks ferdig iskrem? Jeg har så lyst på is til i morgen! :D |
Sitat:
Men ja - du må fryse bollen/elementet i 18-24 timer, og du beskriver i hovedsak riktig framgangsmåte.... |
1 Vedlegg
Da har jeg fått scannet bruksanvisningen til Waves ICM-01010 iskremmaskin - se vedlagt dokument.
|
Jeg er missfornøyd med min, synes isen blir steinhard i bunnen og langs kantene og helt umulig å få ut. Det lønner seg og halvkjøre den...omtrent til softiskonsistens deretter helle den i en boks med lokk og fryse den resten av tiden i fryseren.
|
Sitat:
Jeg skal forsøke det etterpå. :) |
Sitat:
Tusen takk! :) Det er straålende sol i dag, litt is kommer godt med. |
Sitat:
Jeg har laget is masse ganger med den (særlig i år), og jeg vil si at det er verdt pengene. :snill: |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00. |