![]() |
Sv: Pepsi max og sånn
Sitat:
Husk også at aspartam har vært offer på flere konspirasjoner, nettsteder som legger ut lister med 30-50 bi-effekter etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy Sitat:
|
Å komme trekkende med konspirasjoner som grunn til at aspartam blir sett på med smale øyne blir litt drøyt synes jeg.
NRK hadde forøvrig også en dokumentar om aspartam for noen år siden. Du kan jo se den og si om du fortsatt mener at Pepsi Max er sunt. Det enkleste er vel å gjøre som jeg har gjort: * Måle blodsukker etter inntak av pepsi max og se hva som skjer * Slutte og drikke Pepsi Max helt og se hva som skjer Min konklusjon basert på min kropp var at 1) pepsi max påvirker blodsukkeret mitt ( jeg har ikke diabetes, men pcos) 2) pepsi max gjør meg oppblåst ( jeg får bolle-mage av det) 3) Når jeg drikker pepsi max står vekten stille eller går oppover, når jeg ikke drikker pepsi max går jeg ned i vekt. Jeg gikk f.eks ned flere kilo bare ved å slutte. Pepsi max var det eneste jeg kuttet ut, ellers spiste jeg som før. Og jeg hadde stått på et platå lenge. Å si at pepsi max er sunt, blir det samme som å hevde at hvit ris, brød og poteter er sunt. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Selv har jeg drukket pepsi max i store mengder tidligere, etter at jeg ble student har jeg sluttet litt med det pga. økonomien. Jeg merker absolutt ingen forskjell om jeg drikker store mengder pepsi max den ene uken og ikke den andre. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Forøvrig anser jeg meg ikke som spesielt unik. Temmelig gjennomsnittelig egentlig. |
Jeg tror, jeg vet ikke, at man kan reagere på søtsmaken, altså at kroppen kan reagere på det som SMAKER søtt.
Dette har vært testet på idrettsfolk....husker ikke i hvilket blad jeg leste det, men det var et treningsblad som selges i Norge. Idrettsutøvere fikk sportsdrikk under trening. Greia her var at de ikke fikk svelge, de måtte spytte det ut igjen da de fikk det i munnen. Det merkelige her var at de fikk økt energi, uten å svelge sportsdrikken. Så...hvordan kunne kroppen få økt energi, uten å faktisk få energi? Handler det kun om psykologi, eller ikke? På samme måte så mener jeg at man faktisk kan reagere med insulinutskillelse av selve søtsmaken, fordi kroppen tror den får noe som får blodsukkeret til å stige. Dette er ikke bare en sjølmekket teori....Atkins har vært inne på samme tanke. Har lest om det andre steder også |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Å tro at kjemikalier ikke gjør noe med kroppen er å undervurdere kroppen sterkt. |
Sitat:
Men, det kan jo forklare hvorfor enkelte faktisk får problem med å gå ned i vekt av å drikke brus med søtning som ikke hever blodsukkeret. Blodsukkeret blir ikke høyere, men insulinproduksjonen øker, og da er man jo omtrent like lang, siden insulin er er fettlagrende. |
Sitat:
|
Sitat NRK:
Sitat:
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Asparta...lin_resistance
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvis ikke kroppen hadde merket forskjell på kunstig søtning og vanlig sukker så hadde vi jo fått blodsukkerstigning av alt vi spiste. Dette er jo også rimelig basisk ernæringsvitenskap, kroppen forveksler ikke mellom proteiner og karbohydrater, den vet hva den får ;)
|
Sitat:
Nå snakker vi jo ikke om å forveksle proteiner med karbohydrater, men om hvordan insulinet muligens kan reagere på det som smaker søtt, selv om det ikke hever blodsukkeret. Og det er jo ingen som påstår at det gjelder ALLE personer, tvertimot så er det noen som reagerer med å gå dårlig ned i vekt av inntak som f.eks aspartam, mens for andre går det helt fint. Skal man da forklare en dårlig vektnedgang med psykologiske faktorer, eller skal man holde åpent for at den basiske ernæringsvitenskapen kanskje ikke vet alt som foregår i kroppen? |
Aaah, jeg elsker dette forumet. Hvis jeg ikke har fått kranglet meg ferdig en dag, så er det bare å logge seg på her :ja:
Bring it on! :heia: |
Spenstig med noen som er uenige da.. ikke bare jattjattjatt hele tiden.
|
Sitat:
|
Helt klart.
|
Ja dette er morro :D
Sitat:
Man kan ikke bare se bortifra all forskning og se på seg selv som annerledes og at sånn og sånn gjelder for meg, så forskjellige er vi ikke. Når forskning har konkludert rimelig sikkert at det er slik så vil ikke jeg kommet å sagt at det kommer fra noe helt annet, da ville jeg heller akseptert konklusjonen og heller sett etter andre årsaker. |
Sitat:
Du velger å tro på forskning som har konkludert noe. Jeg velger å tro at forskningen ikke alltid har rett, noe som f.eks Rune Blomhoff nå også har åpnet for da han sier at mettet fett ikke ser ut til å være så farlig som forskningen tidligere har konkludert med. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14. |