![]() |
Sv: First Price
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har gått landbruksskole, vært på rundtur gjennom et slakteri og sett alle ledd, jeg bor på småbruk og slakter gjerne mine egne høner og spiser gjerne egenoppfòra griser. Og ungene mine vet hvor egget og kjøttkaka kommer i fra. Men siden smaken er som baken, synes jeg folk skal få mene hva de vil om mat, jeg har ikke lyst til å smake på smalahove, selv om det helt sikkert er godt. Jeg vil bare ikke smake, men jeg kan da heller ikke uttale meg om at det ikke er godt, fordi jeg ikke har smakt;) |
Har IKKE lest denne tråden Har IKKE lest denne tråden Har IKKE lest denne tråden:eek:
*bruke hukommelsesstøv på seg selv* |
Sitat:
|
Sitat:
Joda, reglene er veldig strenge, det er så, kommer det en spurv inn i lokalene er det full stans på produksjonen, men det skjer mye i "kulissene". Jeg har ikke spist kyllingpølse etter at en jeg kjenner veldig godt jobbet i produksjonen for en av landets største produsenter. |
Sitat:
|
Og som det står i den artikkelen, kamp, så er det nettopp mange produsenter som lar vær å merke produktene sine med MUK. ;)
|
Sitat:
Paradoksalt da at man har hatt den ene skandalen etter den andre her i landet med forurensa mat, både salmonella og e-coli. Har selv jobbet hos en av landets største foredlere av fjærkre - fysj og føy så mye juks. Og de holder på så lenge ingen blir syke eller næringsmiddelkontrollen kommer på besøk (men det blir jo som oftest varslet på forhånd og da er det storrengjøring på gang). Kjenner flere pølsemakere som har sluttet i bransjen for de orker ikke å jobbe med "grisemat" en er sågar blitt vegetarianer. |
Sitat:
Nettopp og jeg opplevde at i kyllingkjøttdeig og pølser var det ikke MUK, men hele skroget som blei kasta opp i kverna. Til informasjon er skroget den beingrinda (med skinn, fett og slintrer) man sitter igjen med når brystfileten og lårene er fjernet. Dette er helt vanlig for å "fylle ut" og for å holde prisen nede. I kjøttpølser lurer de også oppi mange rare ting som f.eks produkter utgått på dato. Alt blir kamuflert med masse krydder, produsentene makser også ut på alle tilsetningsstoffer som vann, salt, stivelse, det dårligste kjøttet osv. Har du noen gang smakt hjemmelagde kjøttpølser (som faktisk smaker kjøtt) forstår du hvor utblandet "kjøpepølser" er. Jeg bryr meg ikke så mye om de bruker f.eks innmat (biff av kalvehjerte er snadder) så lenge det blir merket. Jeg kjenner folk som av prinsipp ikke spiser innmat og det er synd at de skal bli lurt av for dårlig merking. |
Sitat:
Jeg kjøper kylling skrog og koker buljong på . Kjøper 10 kg om gangen, kutter opp litt løk, gulrot og sellerirot. Dekker med vann og lar alt småkoke i maaange timer. Kjempe godt :) |
Sitat:
Ikke noe mere ferdigmat av fjørkre på meg hvertfall... |
Ser av pølsetesten til klikk.no at First Price grillpølser inneholder MUK av svin, og at Prior`s kyllingpølser ikke inneholder noe ekte kjøtt !!!
http://www.klikk.no/helse/dinkost/te...icle580544.ece |
Har bare slakta rein jeg. Vomma og flekka. Kan IKKE anbefales, det blir myyye laushår...
|
Sitat:
|
Jeg har sett slaktning av gris med maske. Det var ... interessant. For ikke å snakke om høner. Det er virkelig ikkke tull det at de kan løpe rundt en stund uten hode etterpå ... :_oy:.
Jo, også har jeg jo sett uttallige ganger oppstykking av rein på stuebordet hjemme, og elg, hare og rype etter jakt. Og seff, jeg kommer jo fra innlandshavet, så jeg har selv tatt livet av min fair share med fisk. Helt greie erfaringer, så jeg vet jo hvor ting kommer fra :). |
Sitat:
|
Sitat:
|
Av lignende grunner oppgitt her spiser jeg ikke sommerkoteletter; er overbevist om at det er gamle familieribber som er delt opp og salta!
Og har dere lagt merke til at alle disse store kjedene som nå kjører sommerkampanje på sommergrill innholder stort sett grillamt som er marinert?? Ikke ferskvare?? Marinert med myyyye salt for å skjule dausmak og forlenge holdbarheten.... fant jeg ut da jeg test alle disse ulike variantene forrige helg... Hjemmemarinert ferskvare er best!! |
Usj :/ Angrer litt på at jeg leste denne tråden... Skal bare spise rent kjøtt heretter....
|
Sitat:
Vi har jo egentlig gjort deg en tjeneste med å opplyse deg :p Om litt er alt glemt også spiser du det du har lyst på allikevel. Bare husk at du får det du betaler for når det gjelder kjøttvarer, dess billigere dess mer fyllmaterialer er der. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42. |