![]() |
Sv: Ketolysekur og vektnedgang
Det er ikke det at du går opp i muskelmasse, og ned i fettet som gjør det? Minsker du i cm?
|
Sitat:
Foresten takk for svar! |
Da er mitt eneste råd å ta tålmodigheten til hjelp:) Og overlate svar til de mer erfarne her inne:)
|
Sitat:
|
Jeg tror at om det hadde vært meg, hadde jeg kuttet litt ned på styrketreningen, og drukket maaaaaaaasse vann, og ikke minst sett etter i kostholdet om det var noe lumskt der.
Jeg, for eksempel, kan ikke ha for mye fløte, da går det veldig sent. Det er forskjellig fra person til person hva som sinker vektnedgangen, det er bare å prøve og feile til du finner ut av det. Et annet problem kan rett og slett være at ikke du får i deg nok fett. |
Nå er jeg langt fra erfaren (faktisk bare så vidt begynt :D ), men jeg synes du har pussig lite kalorier. Dersom jeg som er 175 cm høy og veier 74 kg skal holde vekta ved å telle kalorier (og det er jeg veldig ferdig med) skal jeg ha i meg 1900 - altså det samme som du spiser nå på lavkarbo. Det høres jo ikke helt rett ut. Kanskje du bare får i deg for lite? Det virker som den vanlige løsningen på det meste her inne - spis mer. ;)
|
Sitat:
Og med en slik vektnedgang må du regne med at kroppen trenger å "tenke" seg om av og til :) Fortsett som du pleier, du.. Så kommer nok kroppen etter igjen :) |
Takk for svar. Jeg vet jeg er utålmodig. Men, mener du Gerd at jeg ikke gjør noe jeg bør/kan endre? Jeg er også litt forvirret. I forhold til fett ligger jeg på fra 120-200 g i døgnet, så det er vel ok? Bruker nesten ikke meieriprodukter. Mine fettkilder er usalta meierismør, cocosa og oliven/rapsolje. Har også prøvd å shotte olje som noen anbefalte. Det skjedde ikke noe. Drikker ca 3 liter vann. Har hatt utslag på stiksen hver dag, veksler mellom de midterste, men fokuserer ikke på det.
I diskusjonen ang kalorier ser jeg at Torkil anbefaler de som står stille over en lang periode (mer enn 4 uker?) å prøve å se på kalorimengde en stund? Det er derfor jeg hang meg opp i det nå. Jeg har også lest om de som øker karboinnhold i kosten og de som minker på karbo (Skaldeman). Men jeg blir like usikker. Jeg har prøvd, virkelig. ;) |
Jeg hadde ikke gjort endringer ennå i vertfall.
Kroppen er ingen maskin som hører på oss ;) Så ja, tålmodighet er viktig.. Og ikke stresse.... Stress er ikke bra for vekta :) |
:) Tusen takk. Jeg får holde ut ett par uker til.:p
|
uke 3: oppgang på vekta. Blei litt skuffa av dette. Ikke har jeg "syndet", og kosten føler jeg er forholdsvis balansert med mat jeg er fornøyd med og blir mett av. Og, inntaket er under 20g karbo om dagen. Har vært i Ketose siden dag 2 og hadde håpet litt mer utslag - jeg skal jo på jobb i to uker nå og styrer ikke maten selv lengre. Må bare gjøre det jeg kan for å holde meg i Ketose.
Fortsetter det som dette, så kommer jeg ikke til å klare nå målet mitt :( Er det normalt å gå opp og ned i vekt i begynnelsen av kuren? Etter tre uker ville jeg tro at kroppen hadde litt peiling på hvordan ting fungerte. |
Det tar som regel 4 uker før kroppen skjønner tegninga og forbrenner mer. Og utslag er utslag, lys eller mørk:)
|
kroppen er rar!
Vell..bakte proteinbrød igår - Nyyyyydelig! 2g karbo i hver skive, og smaker skikkelig brød! Må se om jeg kan ta med meg dette ut på jobb..det kommer dessverre ikke til holde seg ferskt i to uker :( vekta ned igjen idag..opp og ned er like langt. |
Sitat:
Oppgang på noen hundre gram nå og da er jo helt normalt, plutselig samler kroppen litt vann, trenger å tenke seg om mm. La kroppen få tid, kos deg med god mat og IKKE tenke på vekta. |
jobber offshore, så frynsegoder som fryser har jeg ikke tilgang på. Så det får leve så lenge som det lever (uten å være grønt!)
Var snakk om 2kg oppgang, men de er vekke nå + 400g ekstra |
der var jeg på land igjen etter 2 uker + noen dager askefast der ute. Har vært temmelig spent på hvordan dette har gått og følte meg litt kry når jeg så tilbake igår på at jeg har styrt unna lørdagsgodisen vi får hver lørdag på alle bord, kakebordene hver søndag/helligdag/17.mai, og iskremen som alltid står i boksen.
Har holdt med til å spise min "ketogene" diett, pillene fikk jeg ikke med meg ut, og teststrimlene la jeg hjemme. Det har blitt kjøtt, fisk, fugl og om det ikke har vært alternativer i maten - salat + røykelaks/karbonader. Har likevell knekket 5+kg på turen, og jeg må snart ut kjøpe nytt belte til buksen min :D Er nå ned 10.7kg og 6cm rundt magen siden starten for snart 6 uker siden! |
Knallbra jobba!!!!!!!
:heia: :heia: :heia: |
Jeg er imponert! Jeg kjenner noen som jobber offshore eller pa bat og de er overvektige alle sammen. Kjenner ogsa en kokk som jobbet pa en bat, som provde a kjore et litt sunnere kosthold... men fikk masse kjeft og folk maste pa pommes frites og potetmos og pizza:p Sa igjen, jeg er imponert.
Hanne |
det var både pizza, lasagne, pasta og pommes frites til mat der ute flere ganger, men det finnes heldigvis alternativer :)
Normalt sett skal du kunne leve på ett slikt kosthold der ute ville jeg tro, da aktivitetsnivået de to ukene er høyt! Vi jobber like mye på 2 uker som en person på land gjør iløpet av en måned, så...hadde like mye jobb på mine 15 dager denne gangen som 6 ukers jobb på land. |
humf! Er litt gretten for tida. Etter jeg kom hjem ifra sjøen gikk vekten rett opp noen kilo, og har nå stabilisert seg en god kilo over det jeg veide når jeg kom hjem. Har ingen nedgang, og jeg er fortsatt i ketose - selv om sticksen er lysere enn den har vært tidligere.
Jeg har gått tilbake til kosten jeg hadde før jeg reiste ut, og lurer på om det er noe feil med denne..Det var jo ikke mye fett i den kosten jeg spiste der ute, mens det gjerne her hjemme bader i meierismør. Bør jeg prøve kutte ut litt av dette? frokost er som det har vært, egg og bacon. Men middag er grillet kjøtt, blomkålsmos m/smør og litt fløte, og/eller stekt champinoing og løk. Kvelds har vært jordbær med fløte (ingen søtning). På jobb hadde jeg salat til lunchen hver dag med litt dressing, jeg badet i kaffe hele dagen, og hadde gjerne salat med litt dressing til middagen og om det ikke var grønnsaker. Jeg spiste sånn sett litt mer regulert der, siden det var foring til faste klokkeslett. |
Var du i større aktivitet der "ute"?
|
Sitat:
|
Det kan være greit å se på størrelsen på porsjonene du spiser også, selv om du spiser riktig. Mange tror at de kan spise så mange kalorier de vil, men det er ikke tilfelle selv når man er på ketolysekur. Om du spiser mer energi enn kroppen klarer å forbrenne, går du opp i vekt :). Se tråder om dette her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29822 og her: http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...5&postcount=12 |
hum..godt poeng. Men, etter ha regnet ut kosten for en dag, får jeg ett inntak på ca 1100cal. Og det er jo ikke mye rope hurra av. Ikke er jeg sulten heller etter dette er spist, så lider ingen nød. Kan aldri tro jeg må opp i mengden calorier..
mengden karbo er på ca 19gram, fett 67g (veldig røffly tøffly) |
Prøv strimlet bacon og ulike typer sopp surret sammen. Legg dette på litt salat og ha nøttebrød og seterrømme til. Kjempegodt til frokost og lunsj.
( Nøttebrød: 4 egg 112g valnøtter - knuses 112g mandler - knuses 112g revet ost 112g smeltet meierismør 2 ts bakepulver --------------------------- pisk eggene og rør inn resten av ingrediensene. Fyll deigen i muffinsformer og stek midt i ovnen på 200`C i ca 16 min. (det blir ca 16 rundstykker). Rundstykkene er letters å dele når de er kalde. Serveres som tilbehør eller som underlag for diverse pålegg). Kan gjerne fryses! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52. |