![]() |
Sv: Karbohydrater - ikke nødvendig i matinntaket, men kritisk for metabolismen
Hva med den nyeste artikkelen i VG, at frukt og grønt er ingen kreftbrems?
|
Sitat:
Det hadde vært mer interessant(for oss) å teste dette ut på lavkarboer over tid. Det andre er jo at årsak til kreft er vel mer sammensatt enn bare kosthold. fysisk aktivitet, stress, kjemikalier, mikrobølger, forurensing osv kan jo være andre faktorer... Så når man har fjernet mange faktorer så mye som mulig, også innført lavkarbo... så tror jeg er frukt/grønt/bær er mer oppbyggende og "virker" bedre. kanskje fordi tarmer hos oss er "renere" og tar opp næringen bedre. Hvis det ligger feks mye sukker og syre(og muligens melkedrikking osv) og gjærer til enhver tid så klarer de ikke suge opp næringen som de skal. At frukt/grønt ikke har noe å si for helsa virker tvilsomt, men har hørt om de som kun lever på kjøtt/fett/fisk og der finnes ikke kreft..Men så har har de også minimalt med kjemikalier og forurensing, de er aktive og mye ute(jakt osv) og er ikke påvirket av radiobølger slik vi er(EMF-felter). så det er nok flere faktorer her.... Og disse "kjøttspisere"(inuitter etc) kunne kanskje optimalisert helsen sin ved å spise frukt/grønt? |
Jeg skulle ønske at man ikke brukte termen "frukt og grønt"... Grønt er bra, frukt er godteri. Å bruke et uttrykk som det ovennevnte signaliserer at de hører sammen og har de samme egenskapene, noe de absolutt ikke har.
|
Sitat:
|
Jeg anser ikke frukt som godteri men som fint påfyll av karbohydrater i forbindelse med trening f.eks. eller når man trenger et mellommåltid. Det er snakk om mengde her,mener jeg. Vi bør spise mye mer grønnsaker enn frukt. Et par frukt eller litt bær om dagen tror jeg er sunt. De henger ikke på trærne for å falle ned og råtne.
|
Sitat:
Men klart det er godt med litt frukt i blant! Men for meg så er det uaktuelt, da det får bloduskkeret mitt opp i skyene på null komma svisj. |
Å, er eple, plomme- og pæretrær her unaturlig?
|
Sitat:
Da kidsa sørpå gikk på epleslang, gikk vi på nepeslang ;). |
Sitat:
|
Nepeslang og gulrotslang her.. :p
|
Sitat:
Uansett er det lille vi har av frukt her oppe såpass sesongbetont, at om man skal spise det, så kan man jo like godt kun gjøre det på sensommeren/høsten. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har aldri vært glad i frukt i det hele tatt, men spiste det likevel, fordi jeg trodde jeg burde. Bare glad jeg slipper nå!
|
Sitat:
|
Sitat:
jeg burde ha skrevet karborike frukt, bær og grønnsaker. da de alle har sine egenskaper som du skriver. det var mer ment et innlegg mot å kutte ut varer som alle grønnsaker under jorden, de mest karborike bær og all frukt som en "evig" livsstil. |
Sitat:
Forøvrig er jeg enig i det du skrev. |
Sitat:
ikke alltid så greit når all kommunikasjon foregår ved å skrive:rolleyes: |
Sitat:
Nei, skriftlig kommunikasjon kan være skikkelig kronglete... Godt man stort sett får rydda opp i det før man evt begynner å krangle :D |
Sitat:
|
Jeg har heller aldri hatt store sansen for frukt, blir alltid mast på om å spise det som mellommåltid. Men jeg blir bare mer sulten etter en frukt. Eneste det fungerer som for meg er kanskje som en fruktsalat.
|
Sitat:
|
Frukt skal ikke spises alene!
er jo bare karboer og vil ikke fungere som et mellommåltid etc... som kjent skal et måltid bestå av fett, protein og karbo. selv om det også bare er et "snacks-måltid". denne regelen gjelder uansett! hvis jeg skal spise frukt, karborike bær etc... så fungerer det best i feks smoothie med oljer og protein. appelsin frisker opp mange av smoothiene mine. Jeg tåler ikke melkeprodukter, så jeg tykner og søter gjerne med halv banan. jeg kombinerer ofte mine smoothies med å først spise en avokado og noe grønt. (pluss et par ss olje hvis jeg ikke har det i smoothien) og protein rik smoothie etterpå. Om frukt er nødvendig i kostholdet? tror ikke det, er vel mer som naturens dessert og ikke "mat". men det beriker kostholdet mitt og bidrar til mer varasjon. og får meg til å spise meg grønt(feks mikse salat, banan og soya melk, proteinpulver). kan bli lei av å lage og knaske på salater, og det er deilig innskudd å drikke et måltid. Jeg tror også at det er sunt så lenge det ikke påvirker blodsukker noe særlig(altså at det brukes som dessert/pakkes inn i fett/protein). Mitt argument er ikke mineraler og vitaminer, men noe fiber, lett fordøyelig, enzymer, antioksidanter(bær) og ikke minst ENERGI/ioner(raw food, ikke kcal!). og det får opp grønnsakmengden. og mengde RAW mat i kostholdet. |
Dr. Babe, jeg er enig i at det er synd om man ikke kan spise variert med grønnsaker og frukt. Hav folk tåler er individuelt, det er bare det.Jeg synes jeg husker å lese at de som ikke tåler noe særlig med karbohydrater uten å legge på seg vil etter en stund på lavkarbodiett trene opp evnen til å tåle karbohydrater. Slik at etter en kur vil de kunne spise mer karbohydrater enn før kuren uten å legge på seg. De får trent opp fettforbrenningen, og kanskje regulert hormonene? Jeg tror det ihvertall. Om man har stresset kroppen med for mye høykarbo over lang tid,vil kroppen når den får pause komme i balanse igjen , tror jeg. Jeg tror nemlig på kroppens selvhelbredelse om vi gir den mulighet til det. Er det noen som har noen faktaopplysninger om dette?
Finnes det noe i frukt som ikke finnes i grønnsaker eller andre ting? Er det essensielt? Grønnsaker som vokser under jorden frarådes i begynnelsen av en kur, men kan innføres i små mengder etterhvert for mange, men trolig ikke alle, ihvertfall ikke like tidlig.Det er få her inne som ikke spiser noe grønnsaker i det hele tatt. De vil nok ikke fortsette slik i årevis, tror jeg. Moderasjon og variasjon er nøkkelord når det kommer til å spise sunt, og dette gjelder alltid. Men hva vi kaller sunt forandres. Jeg kommer alltid til å spise masse grønnsaker daglig, men vil ikke spise frukt for da har jeg vanskelig å begrense meg. Frukt er som sukker for meg sånn sett. Bær kan jeg nok spise uten problemer med å begrense meg. Man må kjenne etter på egen kropp hva som funker for en. Vi er forskjellige.Spis grønnsaker som vokser over og under jorda du, og frukt og bær om det føles riktig for deg. |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34. |