![]() |
Sv: Kjempegod iskrem! Nam!
Sitat:
|
Avkjøler ja, tar ikke lang tid i vannbad, mengden er jo ikke så stor.
Pisker ikke denne til krem, bare blander den inn i ismassen før kremen vendes i. Så kan du jo velge om du "trekker fra" dette fra det totale "krembudsjettet" og pisker det som er igjen, eller om du tar vaniljeblandingen i tillegg til all den piska kremen. Fløteblandingen er ganske tykk, så uansett synes jeg ikke den blir for våt hvis du ikke pisker like mye krem. Jeg har aldri prøvd å piske kokt fløte til krem..trodde ikke det var mulig av en eller annen grunn.... hvis det går, er det jo bare å gjøre det:) |
åh denne tråden var skummel hehe.
Høres fantastisk godt ut - må bare prøve dette. Har laget is med mascarpone før og det var utrolig godt, men philadelphia har jeg ikke prøvd før! Kommer til å søte med Stevia tror jeg, da blir det ingen ekstra karber for søtning i det hele tatt.;) Takk for oppskrift! |
Nå har jeg testet denne - kjempegod!
Laget med Stevia jeg da, trengte veldig lite for at det skulle bli søtt nok. Og fikk da bare de 16,8 karbene du skrev i hele isen. Men jeg må si at pga. philadelphia osten ble isen, som noen skrev tidligere, veldig salt. Skal prøve samme oppskrift men med mascarpone ost neste gang. Kjempefin oppskrift! :D |
Sitat:
|
Jeg prøvde med sukrin i dag, kjøpte det i går har ikke brukt det før....spennede å smake isen etterhvert.
jeg lukter på å kjøpe stevia. Er lov å importere det til Norge eller? |
Sitat:
|
Sitat:
Kjøper herifra |
kan man spise slik is til man blir mett - istedefor et måltid?:p
|
Jeg har nå laget denne isen to ganger, kjempegod oppskrift!
For å variere litt delte jeg isen i tre bokser (Tuppervare), og så har jeg hatt oppskårne jordbær i den ene, biter av 100% sjokolade i den andre (må være små biter, slik sjokolader er ikke god om man får for mye!) og begge deler i den tredje. Kjempegodt, men den med begge deler var favoritten, så da tok jeg det i hele blandingen denne gangen ;) Merket også at det er lettere å begrense seg dersom man har mindre bokser, ser fortere at man har spist litt enn om boksen er "uendelig" :cool: |
Hei! Laget meg is i helga, og da prøvde jeg stevia istedenfor splenda. :)
Her er min oppskrift: 5 små egg pisket til eggedosis 3 dl kremfløte pisket til krem 1 ts stevia. Det er litt bismak på stevia, da den er tilsatt noe lakrisrot(hvorfor gjør de det?:cool:) så jeg skal prøve på nytt med mindre stevia og heller blande med splenda. Jeg VIL ha is jeg også, det er det eneste jeg savner med å leve på lavkarbo... :( |
Da har jeg fått meg ismaskin! her er istypene jeg har laget så langt:
Melon-is 1/8 vannmelon, kjørt med mikser og laget saft av (ca 2,5 dl) 2 dl yoghurt naturell (kunne sikkert brukt tyrkisk yoghurt men det hadde jeg ikke) 2 ss vaniljekesam 1/4 ts stevia 5 ss splenda Miksen kjørte jeg i iskrem maskinen (Krups) og det ble veldig syrlig og deilig! 8 g karber pr 100 gr i vannmelon, men man kan sikkert bruke annen melon også. Nydelig rosa farge. :) Sjokoladeis med valnøtter 3 dl kremfløte 2 egg 1/3 ts stevia 4 ss splenda 1 ss kakaopulver 2 ss hakket valnøtt (hel hvis du foretrekker) kjørte blandingen i ismaskin, herlig sjokoladeis akkurat som du kjøper i butikken. Fordelen med ismaskin er at isen ikke blir krystallisert. Deilig is som du kan flytte fra ismaskin og over i boks hvis du vil. anbefales, kjøpte maskinen på nett og det var billigst (530,- inkl frakt) :) Gleder meg til masse gode is-opplevelser i sommer! no sugar! |
Hvordan blir det 16, 5 karber når det er 100 karber / 100 gram fruktose? Eller er jeg helt på villspor?
|
Sitat:
|
Hvor mye sukrin bruker man???
MÅ lage denne isen altså! :) |
smak deg frem, det er det beste!
|
Prøvde med 3 ss sukrin i nå, så får vi se om noen timer! Gleeeeeder meg! :sikle:
|
Hei! jeg lagde denne oppskriften med slike dråpe søtning? Natreen? uansett, det stod i innholdfortegnelsen at d kun var 1 karb pr 100 gram i den søtningen? da er det bare fløte og egg jeg må regne med, også selvfølgelig de 50 gr med 70% sjokolade jeg rapet oppi ;)da er det ikke lett å regne med den søtningen siden den kom i dråper, men ca 4 karber pr 100 gram er vell ikke ille?
|
Dumme spørsmål, men jeg poster dem likevel: Hvor får man tak i fruktose? Og hvordan kan man måle opp så smått som 3 gram? Er ikke fruktose det samme som sukker egentlig? Hilsen nybegynneren pisilene....
|
Fruktose selges i alle dagligvarebutikker, står samme sted som bakevarer. Men jeg har sluttet helt å bruke det jeg, det gir omtrent halve stigningen som sukker gir, iflg Fedon, men jeg syns det er mye lell.
Tasja: Takk for tips om jordbær og sjokolade...nammmm..... |
:) Tusen takk for deilig oppskrift.
Jeg er ikke noen søtmoms, men fløteis hadde blitt et stort savn etterhvert:D Nå reddet du sommeren min :ja: |
Bare hyggelig! Alltid kjekt med flere varianter som man kan prøve (god unnskyldning for å lage litt is) :p
|
4 Vedlegg
Lagde denne forrige uke :)
Ble kjempegod :) Puttet sjokoladebiter inni, var veldig godt :D Vi tok også og smeltet sjokolade over vannbad og helte over isen, deretter stivnet sjokoladen oppå isen :) NAM! Slenger med noen bilder jeg tok :D |
Fine bilder! Det så godt ut :)
|
Har prøvd meg på denne idag. Mitt første forsøk på "ordentlig" is, eksperimentert masse med "jukse-is" (frosne bær og fløte i foodprocessor).
Kokte ut vaniljefrø og -stang i litt fløte, tok i litt mere fløte og ett egg mere fordi jeg brukte kun 1/2 boks Philadelphia. Og 50g fruktose. Står i frysa nå. "Røra" smakte FANTASTISK så kan jo bare bli bra..!?! :) Sambo har vært litt små-skeptisk til mine diverse is-eksperimenter så håper dette faller i smak hos han også. Lagde en liten boks - kanskje 1/3 - med 1/3 Atkins decadence bar i småbiter og en god neve hakka peanøtter i, DEN gleder JEG meg til..!! Har satt boksene i frysa uten lokk med ambisjon om å røre litt avogtil. Usikker på om denne oppskriften "krever" det, men det "skader" vel ikke, iallfall..?! |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23. |