![]() |
Sv: Legen kunne konstatere at jeg hadde blitt sunnere
Sitter du med en PC i fanget og chatter mens du venter da? Jeg klarer ikke å sovne foran PCen... Har vært på dataparty og vært våken i to døgn foran PCen... Klin umulig for meg å sovne foran PCen.
|
Haha, nei. Har aldri med meg pc-en ut. Men det tror jeg ikke spiller noen rolle for meg. Jeg har sitti med bok, slått meg selv i trynet, holdt fingra i øyelokka for å tvinge meg selv til å være våken. Hjelpernte!
|
Fnis. Jeg hadde ikke klart å holde meg fra å le hvis vi hadde sittet i samme venterom. Hadde trodd at du egentlig skulle på galehjem. :geip:
Nå ble det tomt her... De lunsjer, så da har jeg venterommet for meg selv en time. |
Jeg vet ... Blir alltid litt flau :o Men det er ingenting å gjøre med! Men jeg våkner hver gang jeg holder på å ramle av stolen da :p
Uansett er den største utfordringen å faktisk sitte heeeelt stille for å ikke forbrenne sukkeret etter å ha drikki det sukkerskvipet! |
Sitat:
|
Oi! Stoler til å sove i? På Lovisenberg legekontor?
Jeg tror jeg ikke kunne sovet den første timen etter inntaket av sukkervannet om det så sto om livet. Jeg måtte virkelig anstrenge meg for å ikke sitte og spille lufttrommer med beina, eller løpe rundt i legekontoret som en jaga katt :lol: Veeeeldig sukkersensitiv, kanskje? :o |
Sitat:
|
Hei - lurer på en ting, hvorfor tar dere den glukosebelastningen? Dette er jo en test som brukes i utredning av diabetes, og jeg har ikke tatt den siden jeg fikk diagnosen for 5 år siden. Slik jeg ser det så vil en omlegging tilbake til høykarbo kun i forkant av denne testen gi et falskt resultat, da dette vil være en oppkonstruert situasjon som ikke stemmer med hvordan dere lever fra dag til dag. Lavkarbo gjør jo at blodsukkeret holder seg lavt, og at vi med insulinresistens dermed kan unngå diabetes 2.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Men det er jo ikke en fullstendig automatikk som stemmer helt med påstanden din. Jeg har ganske fint fastende blodsukker, men til tross for at jeg lever STRIKT lavkarbo, og stort sett bare ketogent, så er langtidsblodsukkeret mitt for høyt, det samme er c-peptid. Men det hadde helt klart vært langt verre med høykarbokosthold. Jeg har såkalt metabolsk syndrom (pcos, insulinresistens og hypothyerose), og da er det ikke bare så enkelt som å spise lavkarbo for å få insulinnivået ned. Jeg må gå ned i vekt også, men det er som om kroppen har alle bremser på som en følge av det, og jeg må dermed medisineres med metformin, og krysser nå fingrene for at sirkelen skal brytes takket være medisin og et strikt kosthold. |
Sitat:
Vi er jo alle forkjellige i forhold til hvordan kroppen prosesserer næringsstoffer, og du har helt rett i at noen nok vil ha et forhøyet langtidsblodsukker selv om de spiser lavkarbo. Selv har jeg også både pcos og insulinresistens, og det tok meg over 1 år å få langtidsblodsukkeret ned fra 7,2 til 6. Dette er jo også noe høyt i forhold til referanseområdet (4 - 6), men i følge legen er det ingen grunn til å ta glukosebelastning når verdien er på vei ned. |
Sitat:
|
Og *trommevirvel* jeg var insulinresistent. Ikke så mye da, men nok til å klassifiserers som det. Fastende blodsukker var 5,8 i dag og to timer etter glasurdrikkingen var det 8,5.
7,8 - 11,1 var grensene for insulinresistens. Målte også c-peptid, men den måtte sendes, så får ikke svar på den på en uke. Sitat:
Sitat:
|
Blir først utrolig høy av sukker og ikke minst avhengig, deretter blir jeg skjelven, vanskelig å ha med å gjøre (humørsvingninger ref. samboeren), får migrene og blir kjempesløv og uggen i kroppen. Frivillig glukosebelastning er noe jeg ikke kommer til å gjennomføre, og legen skal ha veldig gode arrgumenter for å overtale meg til å gjennomføre en - trenger en seriøst god forklaring på hvorfor jeg skal ta den.
|
Jeg var heller ikke så lysten på å ta den, men det var jeg som spurte legen om å ta den. Hun måtte overtales. :geip: Jeg vet at denne testen ikke har så mye å si for min helse siden jeg spiser meg frisk, men den har mye å si for min psyke. Og så har jeg det å slå i bordet med når jeg skal argumentere for hvorfor jeg spiser lavkarbo.
|
Ja, formen resten av dagen etter en sånn test er crap! Jeg får også migrene og må bare gå og legge meg og glemme resten av dagen. Men jeg har alltid meg meg en pose nøtter som jeg kaster meg over så fort jeg kan gå. Det hjelper noe.
|
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50. |