![]() |
Sv: Noen må kontrollere energiinntaket, telle kalorier ...
Jeg har også lurt litt på dette, og funnet ut at jeg rett og slett ikke tør å ta sjansen på å overskride 2000 kalorier om dagen.
Så gjennom denne dokumentaren; altså en dokumentar fra BBC i fem deler. Den rakker forresten ikke ned på lavkarbo slik folk flest, men diskuterer litt hvorfor lavkarbo faktisk fungerer. Kort summert (selv om jeg oppfordrer dere til å se alt :) så er konklusjonen med at man inntar mindre kalorier fordi protein metter mye. Link: http://www.youtube.com/watch?v=2d_wx...eature=related |
Sitat:
Forslag mottas med stor takk :) Kanskje jeg må endre, slik at jeg kommer under 2000 kalorier jeg også. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg påstår at konklusjonen er helt på jordet - og at det ER mangel på karbohydrater som påvirker både forbrenning og apetitt. Jeg er nå aldri sulten - mens jeg alltid var sulten før måltidene på GR. Verden har ikke sett slutten på forskning og diskusjonen om lavkarbo-dietter ennå - imens koser jeg meg med at JEG har funnet veien til god helse OG lavere vekt! :cool: |
Sitat:
|
Jeg tror også det er forskjell på kropper. Jeg spiser mye mer kalorier nå enn jeg noensinne har gjort, og jeg går ned i vekt.
På lavkaloridietter går jeg ikke ned i vekt, men legger på meg. |
Sitat:
|
Sitat:
BiSm |
Abbonerer på denne jeg. :)
|
Den dokumentaren fra BBC hvor de tester ut om det er protein eller fett som metter har svakheter. For det første så spiste gruppen med høy fett pasta, som inneholder karbohydrater, som igjen gjør deg sulten etter kort tid. Noe protein gruppa ikke hadde. Dessuten hadde de ikke egen kontroll gruppe til å sammenligne normalen med. Sikkert flisespikkeri :p
|
Sitat:
Hele programmet er jo en absurditet, som om lavkarbo og hva som gjør at en går ned i vekt er et mysterium, og at det MÅ KUN handle om én ting. Ja, for enten er det dét eller det, noe helt spesifikk, i stedet for en rekke av ting. Og ikke et eneste ord om insulin blir nevnt, utrolig. Det er jo faktisk insulinet, om noe, som er "den store nøkkelen" bak hvorfor lavkarbo fungerer. |
Hmm ikke kjekk lesing..
Teller ikke kalorier på ketolyse.. sist jeg gikk på ketolyse forbrant jeg mer fett jo mer fett jeg spiste... Nå er min bmi knapt over 25, men jeg har veldig mye fett på kroppen, spinkel beinbygning og mye fett under huden liksom... Nå har jeg bare holdt på i 2 dager så jeg får se hvordan det går etter ei uke og kanskje regulere kaloriinntaket etterpå.. |
Jeg er helt nødt til å telle kalorier i tillegg til kh for å gå ned i vekt. Riktignok har jeg ligget skyhøyt i kcalinntak (3-3500) daglig uten at jeg har gått opp i vekt - heldigvis :o men jeg har heller ikke gått ned.
Når man leser i media om ulike type dietter er jo konklusjonen at det hele koker ned til energiintak - for de aller fleste av oss iallfall. På lavkarbo vil de fleste føle seg raskt mett og tilfreds nettopp pga av relativt høyt inntak av fett og proteiner. Det er jo heller ikke til å komme utenom at lavkarbo kosthold har, for mange av oss i hvertfall, mange andre helsegevinster som man kanskje ikke får i et kosthold a la G.Rode i tillegg. Det man tar inn må også forbrennes og man må ha et kaloriunderskudd for å gå ned. Nå er vi selvfølgelig alle forskjellige og noen kan gå ned i vekt selv på et relativt høyt inntak av kcal, men jeg har en tendens til å være enig i det trådstarter siterer: at dess mindre overvekt man har, dess er mer nøye må man være. En liten person trenger også mindre energi enn stor, en eldre trenger også mindre enn en yngre osv. Har selv vært i platå siden påske og har nå funnet ut at det er pga av et alt for stort kcal inntak. Det er desverre alt for lite fokus på dette hos mange forfattere av lavkarbolitteratur og selv har jeg ikke tentk over det så mye, for jeg har vært i ketose og jeg har spist når jeg er sulten. Nå er jeg jo jeg konstant sulten uansett hva og hvor mye jeg spiser så jeg hiver i meg uhorvelige mengder mat hver dag. Derfor har jeg gått tilbake fra ketolyse til spis-deg-slank for det opplegget fungerte for meg. Her inne på forumet er tendensen at man anbefaler mer fett når vekten stagnerer, det er sjelden at noen nevner energiinntaket. Ofte er det også snakk om ulike partystoppere og jeg har mer enn en gang lurt på hvorfor f.eks meieriprodukter, nøtter og brøderstatninger er det. Kanskje er svaret så enkelt at dette er veldig energirike matvarer og at det fort kan bli for mye dersom man spiser det i store mengder hver dag. Selv spiser jeg alle partystopperene nesten daglig og i små mengder. Holder meg til maks 2000 kcal til dagen utenom når jeg skeier ut med litt vin og sånn :D |
Sitat:
Kroppens fettlager er ifølge bla. Gary Taubes undersøkelse av forskning de siste 100 år, ikke et passivt lager men noe som antagelig kan defineres som sitt eget organ, på linje med lunger og hjerte. Dette ser man hvis man f. eks. fjerner insulinproduksjonen i dyreforsøk, de blir ute av stand til å legge på seg uansett hvor mye mat de har tilgang til eller injiseres. Så formelen E lagret = E inn - E ut kan ikke brukes til annet enn som en definisjon av energiforbruk. Det man må se på er hva E inn består av, og hvordan den påvirker E ut og til hvilken grad E ut (sult, aktivitet etc.) er krav som kroppen regulerer uavhengig av hva vi måtte foreta oss. BiSm |
Kroppen produserer insulin selv på lavkarbo, så energien kan vel uansett bli omdannet til fett, selv om det blir i mindre grad?
|
Sitat:
Uansett så er det et faktum at mange er nødt til å telle kalorier i tillegg til kh. Det blir ikke fokusert så mye på for de aller fleste blir gode og mette på mye mindre mat enn før. De fleste blir overrasket når de begynner å telle kcal for de ligger forholdsvis lavt i kcal på lavkarbo selv om de spiser energirik mat. Man må også huske på at kroppen ikke er et maskineri som virker likt uansett og dermed vil det som virker for deg, kanskje ikke virke for meg. |
Etter å ha vært i ketose i 4 uker, gått ned 1,5-2 kilo og gått opp igjen, bestemte jeg meg i går for å søke litt på nettet. I begynnelsen leste jeg "alt", trodde jeg. Dessverre må jeg innrømme at jeg antagelig leste litt selektivt for jeg leste stort sett bare det som var positivt. :) Så i går tok jeg en ny runde. Nå skummet jeg bare raskt gjennom, men for meg virker det som om det meste av forskningen som er gjort, av skeptikerne, konkluderer med at man alt i alt spiser mindre kalorier på lavkarbo fordi fett metter mer enn karbohydrater. De fleste sier at det er fysisk umulig å kunne gå ned uten et kaloriunderskudd. Jeg innrømmer at jeg, i utgangspunktet, henger meg på denne teorien.
Jeg leste forresten om et forsøk som var gjort og som konkulderte med at normalvektige ikke fikk den samme helsegevinsten som overvektige fikk ved et ketogent kosthold. Muligens fordi overvektige allerede hadde helseproblemer, mens de normalvektige ikke hadde? Cec xxx. |
Sitat:
|
Sitat:
Har holdt på et år for å prøve å gå ned i vekt og er overlykkelig over å ha funnet noe som fungerer. Jeg har heller ingen "overvekts-helseproblemer" - perfekte blodprøver, men lavt stoffskifte. Dette har gått kraftig opp på bare et halvår med lavkarbo - uten medisinering. Chronsen min - som vanligvis er en sykdom der 99% er slanke - er så godt som symptomfri. Min mening er at fraværet av karbohydrater hjelper forbrenningen i gang. For å konkludere - who cares?? Det virker - jeg er fornøyd - vekta går ned og helsa er blitt bedre - vi må bare huske på at vi er forskjellige mennesker som må bruke forskjellige metoder for å nå målet vårt :) |
Sitat:
Who cares? Jeg bryr meg iallefall veldig om vitenskapen bak vekttapet mitt, jeg liker å vite hva som foregår i kroppen min. Og de mange som ikke går ned i vekt p.g.a for høyt kaloriinntak og ikke er klar over at kalorier spiller en rolle også på lavkarbo, bryr seg nok. |
Sitat:
Cec xxx. |
Sitat:
Cec xxx. |
1 Vedlegg
Sitat:
Ta en kjapp søk på navnet, så får du frem videoleksjoner som han har gitt på bl.a. flere universitet om hans 5 årige vitenskaplige studie av det sviktende grunnlaget for dagens kostholdsråd. Det var sikkert ikke meningen, og jeg skjønner deg godt når du nevner populærlitteratur som enkelte enkle sjeler kanskje tror litt for godt om, men her falt du uheldigvis ned i din egen retoriske gryte. Legger ved en PDF som omhandler boken i stikkordsform. Mvh BiSm |
Sitat:
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:23. |