![]() |
Sv: Oss overforbrukende miljøsvin
Sitat:
|
ta ein titt på venus project...
|
Sitat:
Nu er den linken riktignok for snill mot ris, som innebærer enorme metanutslipp ved våtmarksdyrkning. Dessuten er ikke den biologiske verdien 86 %, men nærmere 76 %, hvis jeg husker rett. Løsningen er selvsagt befolkningsreduksjon (i Asia) og potetprotein på alle mann. |
Sitat:
|
Sitat:
Og angående gresset så hadde ikke bøndene dyrket gress hvis det ikke var noen som spiste det. Da hadde han/hun heller dyrket noe annet. Bønder er ganske fornuftige slik ser du. :) Og grunnen til de dyrker gress og ikke menneskemat er selvsagt at noen dyr spiser gresset og dyret kan deretter spises. Men tapet er enormt i forhold til hva bonden kunne produsert av menneskemat hvis maten ikke trengte gå gjennom det ekstra leddet fra vegetarsk til animalsk mat. Jeg laget egentlig pollen som en humoristisk tankevekker, men er litt overrasket over at alle unntatt en hottie som ikke bryr seg tror det finnes bærekraftige alternativer. |
Andre alternativer? Fikk ikke dette til å stemme jeg. Det blir litt sånn som mange av de andre undersøkelsene - de har bare SÅ mange alternativer, og du kan ikke la være å svare! Nei, det funker ikke!
|
Kostdoktorn skriver ganske bra her, og det er kanskje ikke sånn som mange tror når det gjelder utslipp og mat.
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Det er en av de sprøeste artiklene jeg har sett som utgir seg for å være miljøforskning. |
Sitat:
|
Men hva mener du vi skulle spist istedet for kjøtt og fett da? Som gjør oss mette og holder oss friske?
|
Egg, ost, grønnsaker, planteoljer og nøtter er iallfall noe bedre enn kjøtt.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Av det andre sluttet jeg å lese da forfatteren skrev at bananer var dyrket på steder hvor det var hogd ned skog, noe som var et miljøproblem. Denne teoristen ser ikke ut til å ha tenkt på hva som egentlig skulle vært på jordet som gir maten til oksen. En gang i tiden var det jammen meg skog der også som burde vært tatt med i regnestykket. Og tomatene fra Bama som vi kjøper i butikken har gått fra bonde til lager til butikk akkurat som kjøttet har gått fra bonde til slakteri til butikk. Det er ikke vanskelig å få rare regnestykker til å gå opp hvis man bruker rare forutsetninger. Skulle gjerne sett doktoren prøvd seg i praksis på dette her. Jeg tror tilogmed jeg skulle klart å skaffe til veie et område skog som han kunne startet med, en ungkalv og noen tomatfrø. Så kunne han fått føle på kroppen hva som måtte til for å få oksen velfødd og slakteklar kontra tomatene. :D |
Sitat:
|
Sitat:
kanskje du mener at vi skal sitte i en sofa å ete chips hele dagen... bruker minst energi da... |
Sitat:
Nest etter miljøbevisste Stordalen som er en av verdens verste forbrukere og miljøsyndere så kommer vi. Vi nordmenn er på toppen av forbrukslisten i verden når det gjelder materielle ting. Og vi på lavkarbo slår våre landsmenn i matveien. Se på deg selv som en ener, øverst på pallen. :cool: |
Sitat:
Men jeg er redd båden oksen og tomatene hadde dævva før doktoren hadde kommet i mål. :) |
Sitat:
|
Jeg er HELT sikker på at mitt generelle forbruk har gått drastisk NED etter at jeg begynte på lavkarbo. Jeg overspiser ikke lenger. Jeg sitter ikke og gnafser store kjøttstykker, jeg spiser bare ikke en masse ekstra tomt vomfyll og langveisfra produsert frukt.
Norske kuer og okser opredtholder kulturlandskapet i landet her, vi trenger beitedyr, ellers gror landet igjen. De beiter også på steder der det sjeldent er serlig mye vits i å dyrke menneskeføde. Nei, samvittigheten min er ikke så dårlig over lavkarbo gitt. |
Sitat:
|
I dag kan man forresten lese hos gode gamle kostdoktorn at vegetarisk lavkarbo også kalt "eco atkins" var mer vellykket enn fettfattig vegetarkost i en ny undersøkelse, hvis eco samvittigheten er så dårlig så er jo dette et alternativ for deg "the dude".
|
Sitat:
Ellers er det slik at verden en endelig i størrelse og ressurser. Spørsmålet blir da hva som gir mest/best mat per brukte ressurs. Oksekjøtt ser du av tabellen til danish kommer langt ned på grunn av at oksen må spise så forbaska mye for å bli stor, den trenger med andre ord et stort areal og store ressurser. Soya produserer langt mer per kvadratmeter. Tabellen er imidlertid ufullstendig med tanke på bærekraftighet da den ikke tar hensyn til hva man må tilføre for å få produksjonen. Hadde man f.eks ikke brukt ugressmiddel og kunstgjødsel hadde produksjonen falt ekstremt mye. I tillegg kommer også andre ressurser slik som transport som Perdita tar opp. Fisk ses på som en flott matkilde siden det bare er å hente den opp fra havet og fisken lever av hva havet naturlig tilbyr, men det fungerer også kun så lenge man ikke overbeskatter stammene. |
Sitat:
Det er avfall som vi IKKE vil spise som blir malt opp og gitt til dyra. |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57. |