![]() |
Sv: Hjelp! Jeg er ny
Sitat:
|
aiai, veldig forvirrende:p
jeg har ikke et mål om å leve etter noen spesiell diett, jeg skal ikke ned så mange kilo og regner med å klare det selvom jeg ikke følger alle reglene. Men blir jeg desperat, skal jeg selvfølgelig revurdere det! :-) Takk for råd! Jeg skjønner at det krever massevis av kunnskap og planlegging å leve på ketolyse/Atkins/+++ etter å ha lest mye her inne på forumet, all honnør til dere:) |
Sitat:
Hva er f.eks et sunt kosthold for deg? Alle de som er på et ketogent kosthold spiser det motsatte av det som vanligvis oppfattes som sunt. Ærlig talt, så høres det ut som om du trives med GR- kosthold og oppleste og vedtatte kostholdsråd - og hvis det fungerer for deg, så følg det. En ketogen diett fungerer heller ikke så bra hvis det bare er et par kilo du skal ned. De er de vanskeligste, uansett hvilken filosofi du følger. Lykke til!! :) |
Sitat:
|
Sitat:
Det er en av hovedprinsippene i ketogene dietter: ikke spise raske karbohydrater (som f.eks stivelse; havregryn og knekkebrød er fulle av de). |
Jeg har aldri skrevet at jeg vil på en ketogen kur. Jeg vil bare finne noe som funker jeg, uavhengig av hva det er. Da må man jo prøve og feile litt? Har lært mye her inne, og skal prøve meg litt fram.
|
Hei
Vet at den første tiden kan være forvirrende.. Og man får dårlig samvittighet for alt fettet og alt føles feil ift. hva man "vet" er sunt. Du har veldig lite å ta av, men du sliter med cravings og derfor kan det være lurt å nullstille "systemet" med en uke eller to med kun det som er tillatt av matvarer på atkins induksjon/ketolyse kost, med litt mer karber . Er enig i at dette ikke er noe du har behov for å bli på, (altså i ketose), men tror du ville hatt det mye bedre mentalt til du var "inne i" det uten cravings etter sukker hele tiden. Uansett, masse lykke til :-) |
Sitat:
Jeg er heller ikke sikker på hva du legger i et kombi-kosthold?? Lav karb/lav fett? Høy karb/lav fett? Høy karb/høy fett? Lav karb/høy fett? Lindberg ligger vel på lav karb/moderat fett og gir for noen vektnedgang, andre holder vekta stabil. Du vil ned ca 3 kg før påske og det skal jo helst ikke bare være vann. Jeg tror jeg heller vil råde deg til å tenke mer langsiktig, kanskje et vekttap på 1 kg i mnd (siden du har så lite som skal bort). Det vil du kanskje klare på Lindberg - her spørs det om kroppen din er enig i at du har 5 kg igjen til idealvekten. Jeg håper at du finner noe som passer for deg her inne, for det er mye kunnskap samlet her :)! |
Sitat:
|
Sitat:
Takk for råd! Som jeg skriver til Caz her, har jeg lyst til å prøve å spise minst mulig karber de nærmeste 1-2 uker, også ta det derfra. God søndag;) |
Her kan du lese litt om effekten av trening
|
Okei girls, here goes; har lest endel journaler nå, og skrevet handleliste over hva som skal kjøpes inn til uka. Dessuten har jeg spist egg (2 eggehvitter, er ikke så glad i plomme)og bacon + 1/2 l vann til frokost.
Hvor mye bacon skal man spise? Hehe, merker at jeg tenker "feil" her. Før satt jeg og lette etter bitene med minst fett på, nå skal jeg liksom spise dem. Og jeg liker det ikke egentlig, bitene med masse kjøtt er jo best...:rolleyes: Jeg har skrevet opp noen menyforslag, og tenkte kanskje dere kunne tenke dere å tipse meg om det er riktig/uriktig. Da med utgangspunkt i at jeg nå skal prøve meg på Caz sitt tips. Frokost: eks 1: 0,1% Yoplait med Lindberg-musli og kanel + 1/2 avokado eks 2: Fiberrik med røkelaks/gulost/magerost + paprika, sherrytomat og agurk eks 3: Egg og bacon, Eggepannekake, laks Lunsj: eks 1:Salat + kyllinglår + tzatziki (Kan man spise den fra butikken? Har 6gram karb tror jeg...For mye!?) eks 2: Salat med eksempelvis tunfisk, kylling, reker, avokado + olje (Hva slags olje bør jeg bruke? Jeg vil gjerne ha en uten mye smak) eks 3: Ziggylapper/eggepannekake Middag: eks 1: Laks, torsk, ørrett, makrell, svinekjøtt, kyllingfilet etc med grønnsaker og rømme (Kan man bruke lettrømme? Jeg liker det veldig mye bedre enn Seterrømme) eks 2. Taco m/ kun grønnsaker, kjøtt og rømme (uten mais og lefser/skjell) Mellommåltider: Ost og skinkeruller Vil denne menyen gi for lite fett? Vil selvfølgelig variere og etterhvert vil jeg også begi meg inn på oppskriftstrådene, der var det syyykt mye fristende! Takknemlig for hint og tips:-) |
Sitat:
F.eks denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21880 |
Regner med at dette vil stabilisere blodsukkeret ditt og gjøre det lettere ja :-)
Husker ikke karbinnholdet i fiberrik, men mener det ikke var så ekstremt høyt. Dermed utifra det jeg kan se, ligger du nå midt i mellom atkins og lindberg. Jeg tror dette vil fungere bra for deg, spennende å se. Husk mye vann, og at treningen den første tiden kan bli litt hardere for noen.. Rapsoljen er vel bra... Noen bruker cocosa i te og kaffe for å øke fettet, og noen tar mct-olje. Tzatzikien er helt sikkert grei for deg, men ville ikke spist masse av den da... Spis nok til at du er mett, og ikke la det gå for lenge mellom måltidene.. Lykke til :-) |
Jepp, da har jeg prøvd min første dag. Jeg er jo fortsatt usikker da, på om jeg spiser riktig sammensetning av proteiner, fett og karboer.
Frokost: 2 stk fiberrik med svolværpostei + 1 stk Yoplait m/1-2 ss Fedonmusli+ 0,5liter vann Lunsj: Eggeomelett/pannekake av 2 egg med 1 skive skinke og 3 skiver Jarlsberg-ost. + 0,5 liter vann Middag: Salat med kylling og 1/2 advokado + vann Kvelds: 2 stk Wasa Fiber Pluss med italiensk salat + 0,5 liter vann Er jeg på villspor?!?! |
Det ser ganske riktig ut det :) Hvis jeg skal pirke på noe så er det knekkebrød både på morgenen og kvelden da... :o
|
hehe, jeg vet... men ble så sulten et par timer etter middag:o Burde jeg heller spist ost og skinkeruller feks? Sånn som i Jarlsberg-ost er det jo 0 karber. Betyr det at man kan spise så mye man vil av det? Altså ikke hele osten da selvfølgelig, men er det bedre å spise "overdose" fett enn noe annet? Har vært litt sulten fra ettermiddagen av, men kan kanskje være litt "abstinenser" etter karbohydrater--?
|
Proteiner og fett metter mer og myyye lengre enn karbohydrater!
Bedre med litt mye fett enn karber, JA!:ja: |
Elsker dette forumet...:D Raske svar fra opplyste folk! Takk!!!
|
Alle har vært nye her selv, vet du! Det er mange ting å sette seg inn i og veldig mange spørsmål som popper opp etter hvert!;)
|
Spørsmålene popper opp ja... jeg fant akkurat oppskrift på havrepannekake her inne, og fikk sååå lyst på det til frokost imrg.. er jo ikke noe for ketolyse pga havregrynene, men kan jeg lage det eller bør jeg holde meg unna såpass store mengder karbo som det er i havregryn? jeg har jo planer om å innføre det etterhvert, men hvis jeg skal følge "planen" min, skal jeg jo holde meg unna for mye karber nå i uke 1-2..
En annen ting,- syltetøy! Hva kan spises?! |
Se etter lapper i forum. Tror noen har mekka noe med sojamel og slikt. Men nei havre er ut for ketolyse! Om du kan si ***-korn om noe så er det ikke lov! (sojamel er jo fra bønner)
Syltetøy? Man tager noen bringebær eller blåbær og rører med litt Splenda. Finnes ikke "lov" ferdiglaga. Men hvorfor bruke "skivemat"? Tips, ha kokte egg i kjøleskapet til krisemat til kvelden. Evt tiloversbleven middag. Og spis det først (egg med majo og karrikrydder er SÅ digg!) og ha deg et glass vann for å få orden på kveldsbrummeren. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Idag har jeg laget det samme som i går til frokost, og eggepannekake med litt revet ost og 2 skinkeskiver inni til lunsj. Var bedre med ost i, men jeg blir litt kvalm av det tror jeg. Noen andre som blir det av "eggeoverdose"?
Til middag har vi spist kyllingkarbonader(2 karber pr 100 gr) med salat og brød jeg bakte. Dette siste er imponerende nok i seg selv,- jeg har ALDRi bakt noe før! Lagde "liksomklibrød" jeg fant på forum. Det var godt! Kan man drikke cola light? cola zero? Uvant å tenke seg om både 3 og 4 ganger før man putter noe i munnen, men egentlig er det jo bare bra.;) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:49. |