Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fase I (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=92)
-   -   Nå har jeg startet på fase 1 (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2230)

Marianne 21-10-04 12:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cinderella
Takk Marianne!
Perfekte tips! Det er akkurat sånne småting som er litt vannskelig i starten.

Listen over hva man kan spise og ingrediensene i oppskriftene på fase 1 stemmer jo ikke akkurat veldig bra overens. Du har ikke tilfeldigvis satt opp en liste over hva som "faktisk" er tillatt?

Vi burde kanskje prøve å kliste en slik?

Jeg ville sett på oppskriftene, jeg. Tror disse matvarene ikke står i listen fordi det blir altfor mye og detaljert og ta med. (Og fordi boka er dårlig bearbeidet for norske forhold).

Tomat - maks. 1 pr. måltid. Dette er fra den nyeste forskningen/erfaring iflg. Agatston.
Lett yoghurt - 0,1 % står nevnt foran i boka at er tillatt. Med bitteliten skrift omtrent :rolleyes:
Men dette er den eneste yoghurten som er tillatt.
Ricotta, lett - får man ikke tak i her, så jeg har brukt litt kesam - den letteste varianten.
Generelt er alle grønne grønnsaker lov, men ikke røde/orange...

Ellers kan du se på de andre trådene her om South Beach-dietten. Det står ganske mye der.

Ha en fin dag!
marianne

Donkea 21-10-04 12:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marianne
Lett yoghurt - 0,1 % står nevnt foran i boka at er tillatt. Med bitteliten skrift omtrent :rolleyes:

Så det er lov med "kjempe lett" yoghurt? Med smak da (yoplait har med musli og jordbær, er de lov i fase 1, eller er det bare neutrale)?:confused:

Marianne 21-10-04 12:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Donkea
Så det er lov med "kjempe lett" yoghurt? Med smak da (yoplait har med musli og jordbær, er de lov i fase 1, eller er det bare neutrale)?:confused:

Müsli skal du ikke spise i fase 1, men Yo'plait 0,1 % kommer jo i 4-pakninger og disse er med smak. Den ene er med 2 stk jordbær og 2 stk mango, og den andre 4-pkn. kommer i smakene ananas, bringebær, skogsbær og aprikos - hvis jeg ikke husker feil. Kjempegode disse yoghurtene. Bra som mellommåltid sammen med noen få nøtter eller en grønnsakbit f.eks.

ha en fortsatt fin dag!
marianne

Anne 21-10-04 13:06

Sitat:

, men Yo'plait 0,1 % kommer jo i 4-pakninger og disse er med smak. Den ene er med 2 stk jordbær og 2 stk mango, og den andre 4-pkn. kommer i smakene ananas, bringebær, skogsbær og aprikos - hvis jeg ikke husker feil.
marianne

Det er kun yoplait 0,1% som er søtet med fruktose(Lav GI-lavt karboinnhold)....alt annet er søtet med sukker.

Cinderella 21-10-04 13:11

Sitat:

Jeg ville sett på oppskriftene, jeg. Tror disse matvarene ikke står i listen fordi det blir altfor mye og detaljert og ta med. (Og fordi boka er dårlig bearbeidet for norske forhold).

Tomat - maks. 1 pr. måltid. Dette er fra den nyeste forskningen/erfaring iflg. Agatston.
Ricotta, lett - får man ikke tak i her, så jeg har brukt litt kesam - den letteste varianten.
Generelt er alle grønne grønnsaker lov, men ikke røde/orange...

Ellers kan du se på de andre trådene her om South Beach-dietten. Det står ganske mye der.

Ha en fin dag!
marianne

men en oppskrift er jo " fylt rød paprika" må si at den boken er litt forvirrende ; )

Donkea 21-10-04 13:45

Sitat:

Müsli skal du ikke spise i fase 1, men Yo'plait 0,1 % kommer jo i 4-pakninger og disse er med smak. Den ene er med 2 stk jordbær og 2 stk mango, og den andre 4-pkn. kommer i smakene ananas, bringebær, skogsbær og aprikos - hvis jeg ikke husker feil. Kjempegode disse yoghurtene. Bra som mellommåltid sammen med noen få nøtter eller en grønnsakbit f.eks.

ha en fortsatt fin dag!
marianne

Kjempe greier :D . Endelig noe "snack" jeg kan ha i meg...:hungry: :sikle: Og så yoplait... Den yoghurten jeg liker best:D .
Artig med snille damer som hjelper oss til en lettere tilværelse :klem: (dere vet hvem dere er).

smosje 05-11-04 05:47

Blomkålstappe

Til dere med vassen blomkålstappe;
da jeg skulle begynne på SBD og oppdaget at de anbefalte det ble jeg veldig glad, for mamma pleide å lage det da jeg var yngre. Har aldri hatt den vassen tror jeg?
Prøv:
1) Når du koker blomkålen, ikke kok den for lenge!
2) Rist av så mye som mulig av kokevannet, det gjør den lett vannete.
3) Bruker dere en slik potetstappe-stapper (snodig begrep)? Hvis det blr for mye puré blir den også lettere vassen, tror jeg.
4) Rør inn litt smør, det setter en utrolig god smak (ordentlig meierismør!)
5) Smak til med salt og pepper
6) Det er også veldig smakfullt å ha i litt sprøstekte baconbiter, spesielt hvis den ikke spises med annet kjøtt/fugl ved siden av.

Kanskje det hjelper?
Håper det! :)

Leetah 08-11-04 21:13

Jeg har startet på fase 1 i dag! :)

Har sluttet å røyke for en uke siden og er redd for å gå opp i vekt, siden jeg har 5-6 kg jeg vil ha av. Så derfor tenkte jeg at det er vel ikke noe bedre enn å prøve å gå ned disse kiloene nå...ihvertfall legger jeg ikke på meg pga røykesluttet.
Håper dette skal gå greit.
Men det virker som det er litt tøft i begynnelsen.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.