![]() |
Sv: Nytt medlem som gjerne vil ned i vekt
Hvis jeg er 170 cm høy - hva er egentlig ideell vekt for meg da?
|
Sitat:
Jeg kan være skikkelig generell og si mellom 60 og 80 kg, men jeg forestiller meg at du ønsker et mer nøyaktig tall! Du kan veie deg på en tanitavekt og finne ut hva din ideelle vekt er. Den er ikke lik for noen! |
Sett deg delmål, så ser du hvor du trives etterhvert, Jabba.
|
Ja! Det er en lur ting!
Under min vektnedgang har jeg gitt meg selv små gulerøtter på veien: -5 kg -lymfedrenasje på spa, -10 kg -ny vinterjakke, -15 kg -ny tatovering! Det føles bra å belønne seg selv med ting som får en til å glede seg hvert steg på veien! |
Delmål høres ut til å være en fin ting! Da er første delmål nådd den dagen vekta kryper under 100 kg!!!
|
Flott! Masse lykke til! :heia:
|
Jeg er 172 og har et mål på 63. Veier nå 67. Er kraftig bygd og tror jeg har tung benmasse, og hører rykter om at jeg er "fin" nå, men du vet.... Jeg ønsker å gå ned litt til...
|
Velkommen og lykke til, Jabba:)
|
Som ny er man jo veldig i tvil om man gjør dette riktig....tenkte (håpet) at noen kanskje kunne ta en rask titt på menyen min de siste dagene og sjekke om jeg spiser riktig....?
DAG 1 - 2 brødskiver med røkelaks og hvitost (lavkarbobrød - oppskrift funnet her inne) 2 karber - 20 gr paprika 1 karb - Bacon og kyllingfilet 0 karber - Hasselnøtter 2,5 karber - Blomkål 3 karber - Fjordland peppersaus 1,8 karber - Champion 0,2 karber - Mini mais 1 karb - Anton Berg sukkerfri sjokolade 1,5 karber - Bacongull 1 karb - Cola Zero 0 karber - Masse vann 0 karber SUM: 16 karber DAG 2: - 1 egg og fløte til omelett 1 karb - 2 brødskiver lavkarbo brød 4 karber - Bacon 0 karber - Agurk 80 gr 0,9 karber - Brokkoli 3 karber - Champion 0,5 karber - Minimais 1,2 karber - Svineschnitzel 0 karber - Meierismør 0,5 karber - Paprika 15 gr 0,6 karber - Bacon og reker 0,3 karber - 2 egg 2 karber - Anton Berg sjokolade 1,5 karber SUM: 15,3 karber DAG 3: - 5 egg 5 karb - Bacon og kyllingfilet 0 karber - 80 gr agurk 0,8 karber - Salat 1 karb - Laks 0 karber - Blomkål 3 karber - Peppersaus 1,8 karber - Champion / paprika 1 karb - Minimais 1 karb - Hasselnøtter 3 karber SUM: 14 karber DAG 4: - 1 skive lavkarbo brød 2 karber - 140 gr agurk 2 karber - Koteletter 0 karber - Hasselnøtter 0,6 karber - Blomkål 3,5 karber - Gulrot 4 karber - Laks med meierismør 1 karb - Anton Berg sjokolade 0,4 karber - 1 egg 1 karb - Hvitost SUM: 14,5 karber Hvordan ser dette ut folkens? Jeg kan legge til at jeg har gått en liten tur hver dag, bruker massevis av meierismør til middagen og drikker masse vann hver dag.... |
Åhhhh - nå var jeg så dum at jeg gikk på vekta nå i kveld....og den viste +1 kg! Veide meg jo for første gang (ny vekt - har ikke hatt tidligere) på i går morges - altså om morgenen. Tenk hvis dette går feil vei!!! At jeg legger på meg i stedet for å gå ned! Nå vet jeg jo at jeg skal veie meg om morgenen....da får man det samme utgangspunktet liksom. Men varierer vekta virkelig så mye bare over natta? Og siden jeg nå er et helt kilo i pluss.....da kan jeg vel ikke ha gått ned noe som helst på de dagene jeg har holdt på (dette er min 6 dag).....
Åhhhh - nå er jeg sinna på meg selv- hvorfor veide jeg meg!!!! GRRRRRRRRRRRRRR!!! NÅ trenger jeg oppmuntring! |
Du har ikke tenkt på at maten og væsken du har i magen veier noe også, da? ;)
Det er ikke uvanlig at vekta varierer med opp til fire kg fra morgen til kveld, altså. |
4 kilo! Oi det er var mye! Utrolig at kroppen kan klare å "kvitte seg med" fire kilo mat/vann i løpet av en natt!
|
OPP TIL! Det er jo forskjellig fra dag til dag, sykluser, vann i kroppen etc. Men lov meg at du bare veier deg om morgenen, og kun etter tømming, så får du et realistisk resultat. Lover du? :D
|
Jepp - det lover jeg! Kun veiing om morgenen! For det er jo idioti å drive å plage seg selv på den måten!
Takk for oppmuntringen! Det trengte jeg! Hva synes du om menyen min da? |
Menyen ser grei ut, men vær forsiktig med baconcrisp om du er opptatt av vekta (det samler vann ;)), spis og drikk et minimum av sjokolade og brus!
Og husk fett! Lag heller dine egne sauser enn å kjøpe ferdige (et par enkle og deilig tips er å surre rømme i gryta/panna etter at du har stekt kjøtt/fisk, eller kok opp kremfløte, og ha i kremost/osteskiver og godt med krydder) hell olje over salaten. Dropp gulerøttene og alle andre grønnsaker som vokser under jorden (med unntak av løk)! Vær forsiktig med erstatningsbrød også. Det kan sinke vektnedgangen hos noen. Du kan med hell utvide repertoaret med grønnsaker! Det er mye mer enn det du spiser som er både godt og spennende! F.eks brokkoli, løk, hvitløk, squash, aubergine, purre etc. |
Ok ! Da fikk jeg noen gode tips på veien her ! Var litt redd for at jeg fikk ikke fikk i meg nok fett ser du. Men nå har jeg kjøpt inn MASSE fløte og skal lage de deiligste sauser skal du se !
Bacon gull er kun lørdagsmat! Liker det ikke så godt forresten - men jeg må liksom ha en erstatning - potetgull er nemlig en stor lidenskap...eller var skal det vel hete! Har en liten dille at jeg MÅ ha noe søtt eller noe lakris rett etter middag - da har jeg enten tatt meg en stor IFA eller en bitte liten bit sjokolade. Og koker meg en kopp te med suketter! Også tenkte jeg på å unne meg et Rosenkål eller to en dag jeg ligger litt lavt i antall karber - ELSKER nemlig rosenkål ! |
Ja, så må jeg jo ikke glemme det viktigste! Tusen takk for hjelpen og gode tips !
|
Hei, spis så masse rosenkål du vil! Det er ikke mer enn tre og en halv karb pr hundre gram i det, du får mye grønt på dagskvoten med 15 til 20 karber.
Jeg elsker kokt rosenkål med smør og salt :) Det at du må ha noe søtt etter middag er vel helst bare en vane ;) Jeg spiser ikke kunstig søtning, og etter en stund er f.eks bringebær mer enn søtt nok, men det er meg da ;)! |
Enig - rosenkål er digg!!!
|
Rosenkål er hovedingrediensen i en god julemiddag. Bruker å sette til livs to sånne frossenposer bare til meg.
|
PUH !!! Var jo så redd at vekta viste feil vei etter katastrofe veiinga mi i går kveld....men når jeg besteg den kalde glassflaten i dag morges så var resultatet snudd til det bedre....minus 1,1 kg!!! HURRA !!! Endelig kan jeg få legge inn den første bevegelsen på Thickeren min!
I dag blir en god dag! |
Hmmm - hvorfor klarer jeg ikke å komme inn på Thickeren min når jeg trykker på den? Jeg må jo inn der for å oppdatere den!
|
Du må skrive inn pinkode.
|
OK - nå gikk det!!!
|
Velkommen hit Jabba :)
|
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02. |