![]() |
Sv: Ang tacokrydder ...
En venninne fortalte meg at Santa Maria har tacokrydder og tacosaus uten sukker :) Skal sjekkes ut neste gang jeg er på butikken!
Har goså tenkt å lage selv, har bare ikke kommet så langt enda :P |
Sitat:
|
Ja, det stemmer i alle fall at tacosaus fra Santa Maria er uten TILSATT sukker. Av de typene jeg har sett, er det Santa Maria (medium) som har lavest karbohydratinnhold. 5,5g pr 100g :smile:
http://www.santamaria.no/servlet/se....c=4&s=2&id=420 |
Jeg har krydret opp texmexen min selv i årevis, ikke pga av sukkeret, men pga av tilsettingsstoffer. Jeg er allergisk mot sitrus og sitronsyre (E330-E333) finner man i veldig mye halv- og helfabrikata. Har alltid spisskummin og paprika i skuffen, bruker også salt/pepper, koriander, oregano og det som passer. Blir mye bedre, synes jeg! Og det er jo hverken komplisert eller vanskelig. Er ikke noe verre enn å salte og pepre...
|
Sitat:
Hindu sitt syns jeg gav litt for lite smak og det inneholder smaksforsterker, men ikke sukker.... Black boy sitt har jeg ikke prøvd enda, men det inneholder dekstrose... Fant ikke næringsinnhold noen plass :( |
Det hjemmelagde tacokrydderet smaker jo tusen ganger bedre.....og tar bare et par minutter å blande :D
|
Sitat:
|
Jeg sliter foresten med å klare lage min egen salsa, så den kjøper jeg. Noen med gode oppskrifter på salsa? Må ha en sterk, er det vi bruker. Og som gjerne holder minst 1 uke i kjøleskapet
|
Sitat:
Holdbareheten kan jeg ikke si noe om men salsa oppskrifter finner du i saletråden til Tex Mex-mat …og i samletråden Grønnsaksretter og –tilbehør til middag |
Før jeg kjøpte inn alle kryddertypene til hjemmelagd tacokrydder, brukte jeg bare en egen stekepanne med litt kjøttdeig og midre krydder i. Det gjør jeg med fajitas nå... Jeg ELSKER fajitaskrydder, og det er min utskeielse innimellom... (Med litt mindre krydder, ja..)
|
Anbefaler å lage eget, smaker bedre, - og vi trenger jo ikke støtte disse som putter sukker i alt. Lag en stor porsjon, tar 1 minutt å blande sammen krydderene, oppbevar i en tett boks, og da har man for mange, mange ganger framover. Jeg bruker ca 1 ts krydderblanding pr 100g kjøttdeig, men sikkert lurt å smake seg fram i forhold til hva en liker:)
Min tilpasning på tacokrydder 2 ss salt 3 ss spisskummen 2 ss paprika pulver 3 ss chilli krydder 1 ss pepper 2,5ts hvitløkspulver 2,5 ts oregano 2,5ts koriander 1 ts kayennepepper |
Sv: Ang tacokrydder ... Min Salsa
SALSA (slik jeg har laget den i 20 år...)
1 ss olje 1 hakket løk 1 grønn paprika 1 rød chili (her regulerer du hvor sterk du vil ha den, med frø eller uten) 1/2 ss malt spisskummin 1/2 ss malt koriander 1 fedd hvitløk klype salt og pepper 1 boks tomater --- Varm opp oljen, tilsett løk og paprika. Kok sakte til det er litt mykt. Tilsett hakket chili, kummin, koriander, salt, pepper og hvitløk og la det koke videre noen minutter. Tilsett tomatene og la det koke. Jeg pleier å la den koke leeenge, men 5-6 minutter skal holde i henhold til oppskriften. Jeg dobler gjerne porsjonen, for den egner seg godt til frysing. Smak deg også frem til riktig krydring, jeg har gjerne i litt mer krydder enn oppskriften. Ungene elsker denne salsaen. Et godt tips er å blande den i hjemmelaget guacamole, det blir kjempegod dip eller tilbehør til kjøtt. |
Skal prøve meg på denne krydderblandingen i dag jeg, taco til middag her :)
|
Laget både krydderblandingen og salsa i dag, og det ble nydelig godt :D
|
Sitat:
|
Personlig bruker jeg heller burrito-krydderposen til Santa Maria - jeg synes det er minst like godt som "vanlig" taco-krydder, men den har bare 5% karbs - og det er 40 gram totalt i posten - så da blir det totalt 2 gram karbs.
I tillegg er krydderet såpass rikt på smak at jeg bruker 1 pose på 800 gram kjøttdeig. :) |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48. |