![]() |
Sv: Sukkerforbud gir sukkerhunger
Min datter går i en sukker-redusert barnehage. Jeg liker ikke HELT sukkerfrie barnehager med tanke på feks. pepperkakebaking, en is på spesielle dager osv. Det er jeg glad for at de får i veslas barnehage. Men sukkerreduserte barnehager, som veslas, er knallbra! Det serveres aldri syltetøy og annet søtt pålegg, og vi får ikke lov å ta med kaker i bursdager. Jeg baker heller feks. pizzasnurrer eller hvitløks-rundstykker til barna, eller lager flotte fruktspyd og tar med et par bokser vaniljekesam eller vaniljeyoghurt de kan dyppes i.
Ingen av barna maser etter kake i bursdagene, det får de jo allikevel hjemme??! Vesla elsker bursdager i barnehagen uansett, for de får litt bedre lunsj (det foreldre tar med) og bursdagsbarnet er i fokus hele dagen, spesielt i samlingsstunden. Bursdagsbarnet får ha på seg prinsessekjole eller ridder-kostyme, og det får velge sanger i samlingen osv. Kjempegøy. |
Jeg må bare kommentere litt..noen av dere lenger opp i tråden har sagt at barn blir *mer hypre av sukker*... dette er faktisk motbevist. Det som derimot er bevist er at foreldre *forventer* at barna blir mer hypre av sukker og behandler barna deretter. ;)
Her skulle jeg hatt en link, men jeg klarer ikke finne tilbake til den. Den kommer så fort jeg finner den. :D |
Sitat:
Jeg fant heller ingen link, men oftest er det situasjonen eller E- stoffer som girer opp ungene, ikke sukkeret! Noen unger tåler ikke sukker, men får da samme virkning av andre raske karber! |
Sitat:
Så tror jeg også kombinasjonen E-stoffer og sukker i særlig grad kan trigge hyperaktiv adferd eller andre ubehagelige reaksjoner - alt det kjemiske godteriet som ligger i hyllene idag burde emm ikke vært tillatt. |
Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg som barn ble utrolig urolig i kroppen da jeg spiste sukker. Jeg smugspiste nok litt godteri, og hadde en stygg uvane som liten å spise brødskive med smør og sukker. Ofte måtte jeg løpe av meg uroen.
|
Jeg blir sånn fremdeles jeg. Ikke i det siste da, fordi jeg ikke spiser så mye karbohydrater. Men hvis jeg har fått i meg for mye sukker, kan jeg plutselig merke at jeg er veldig høyrøstet og urolig.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat: