Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Nyttige "husmor"-tips (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=17622)

Iset 28-02-08 11:17

Sv: Nyttige "husmor" tips

Forresten fikk jeg et fantastisk tips til å rense stekeovnsplater, på et forum. Men det har vært snakk om at det kan skade rørene på badet så jeg vet ikke om jeg tør å gjøre det igjen. Bruker vel en balje i så fall, men hvor kan jeg tømme ut vannet etterpå da? Iallfall virket det FANTASTISK!!!

Har du inngrodde fettete stekeovnsplater som ikke lar seg vaske ordentlig, så legg dem i badekaret i en sterk oppløsning av vann og kaustisk soda (ca. 1/3 - 1/2 boks) og la dem ligge natten over. Dagen etter tar du på deg hansker og skrubber litt med stålull og skyller dem GODT av, evt. vasker dem i oppvaskmaskinen etterpå. Resultat? SKINNENDE rene plater, de ser helt nye ut! :eek:

Goggen 28-02-08 11:57

Er det noen som har et tusentips for å fjerne skjolder på glass etter mange vask i oppvaskmaskin?

Dilly 28-02-08 13:04

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Goggen (Innlegg 411721)
Er det noen som har et tusentips for å fjerne skjolder på glass etter mange vask i oppvaskmaskin?

Klart jeg har..
Kjøp nye :D

Nye kjøkkenglass får du nesten gratis på enhver Rimi/Kiwi/Obs/Europris/Jysk/Sparkjøp-osv.

Dilly 28-02-08 13:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 411682)
Forresten fikk jeg et fantastisk tips til å rense stekeovnsplater, på et forum. Men det har vært snakk om at det kan skade rørene på badet så jeg vet ikke om jeg tør å gjøre det igjen. Bruker vel en balje i så fall, men hvor kan jeg tømme ut vannet etterpå da? Iallfall virket det FANTASTISK!!!

Har du inngrodde fettete stekeovnsplater som ikke lar seg vaske ordentlig, så legg dem i badekaret i en sterk oppløsning av vann og kaustisk soda (ca. 1/3 - 1/2 boks) og la dem ligge natten over. Dagen etter tar du på deg hansker og skrubber litt med stålull og skyller dem GODT av, evt. vasker dem i oppvaskmaskinen etterpå. Resultat? SKINNENDE rene plater, de ser helt nye ut! :eek:

Det var kraftig lut.. men det høres skikkelig effektivt ut. Jeg gjør bare slik:

Avfettingsmiddel til å spraye på bil mot inngrodde flekker, oljeskitt, asfalt osv.. det virker veldig godt på innsiden av stekeovnsdøra og på platene også. :D

Goggen 28-02-08 13:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dilly (Innlegg 411756)
Klart jeg har..
Kjøp nye :D

Nye kjøkkenglass får du nesten gratis på enhver Rimi/Kiwi/Obs/Europris/Jysk/Sparkjøp-osv.

Ja og Ikea også. Joda, men så er det noe med å ikke kaste unødvendig. Det sitter litt i ryggmargen :)

Iset 28-02-08 13:16

Hvem sier noe om å kaster? Fretex får alltid ALT mitt gamle, så sant det er i god stand da. :D

Skjolder er ikke noe problem, det finnes nok av de som trenger glass og driter i skjoldene. Forresten så har jeg aldri fått skjolder på mine 5-kronersglass fra Ikea selv om jeg har vasket dem i maskinen daglig i 2-3 år nå. Rart.

Goggen 28-02-08 13:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 411761)
Hvem sier noe om å kaster? Fretex får alltid ALT mitt gamle, så sant det er i god stand da. :D

Skjolder er ikke noe problem, det finnes nok av de som trenger glass og driter i skjoldene. Forresten så har jeg aldri fått skjolder på mine 5-kronersglass fra Ikea selv om jeg har vasket dem i maskinen daglig i 2-3 år nå. Rart.

Vi har ganske mye kalk i vannet, og jeg tror det er der det ligger et problem. Skal prøve kalkfjerner og se om det hjelper.

Zincite 28-02-08 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Goggen (Innlegg 411721)

Jeg snakket med en dame som i forbifarten sa at slike flekker var da ikke noe problem. Forsvant med sitronsyre det. Fås kjøpt i vanlige butikker, har ikke testet det ennå selv. Bruker ikke oppvaskmaskin selv - lite kjøkken. Men tenkte prøve på jobb en dag..

Mosepjusk 28-02-08 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Goggen (Innlegg 411773)
Vi har ganske mye kalk i vannet, og jeg tror det er der det ligger et problem. Skal prøve kalkfjerner og se om det hjelper.

Dette kan du sjekke på din kommunes hjemmesider, vann- og avløpsetaten.
På Oslo sine sider står det; "Drikkevannet i Oslo har lav hardhet - vi sier gjerne at det er bløtt - fordi det inneholder lite mineraler som kalsium (kalk) og magnesium. Derfor behøver vi ikke å ta forholdsregler mot hardt vann, f.eks. med spesielle innstillinger eller rensing av vaske- og oppvaskmaskiner."

Sjekk bruksanvisninga på oppvaskmaskinen din :)

mofe 28-02-08 18:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Goggen (Innlegg 411773)

Dette leste jeg om et sted at omtrent var umulig å få bort, var snakk om at man måtte slipe glasset.. og da blir det ganske uøkonomisk :p

terry 29-02-08 12:17

Jeg har en gammel ovn hvor stekeplatene (de runde oppå) er utrolig slitsomme å få reine.
Noe gammelt belegg som jeg ikke får av. Selv ikke med stålull!
Noen tips?

medas 29-02-08 13:02

Sv: Nyttige "husmor"-tips

Får utrolig mange tips av å se på ekstrem rengjøring på TVN. Der får man jo gode tips med å bruke helt vanlig ting for å få vekk fett, flekker, vond lukt, t.o.m pusse sølv. Og å bruke vanlig cola er en av tingene:D

Aline 29-02-08 14:01

Burde ikke egentlig colalight funke bedre? Med syren, men uten sukkeret?
Jeg vet ikke, bare lurer :)

medas 29-02-08 19:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aline (Innlegg 412346)
Burde ikke egentlig colalight funke bedre? Med syren, men uten sukkeret?
Jeg vet ikke, bare lurer :)

Aner ikke. Det kan godt være. Var bare det jeg så på ekstrem rengjøring. Der brukte de vanlig cola. Men det er jo bare å prøve:)

blåbær 02-03-08 23:37

Hva ble colaen brukt til? Stekeplatene? Jeg har bare sett ekstrem rengjøring en gang, og det jeg husker best fra det var at de brukte innsiden av et bananskall til å tørke støv av planter med ... Siden jeg ikke spiser banan har jeg aldri prøvd det ... :)

Sol 03-03-08 00:00

Har bare lyst til å si at tipset med å steke bacon i stekovnen er det beste jeg har fått på år og dag. Skulle ikke tro jeg hadde årelang erfaring som husmor og hjemmekokk,- har aldri tenkt på det. Men i dag fikk jeg og familien nystekt og knaskende sprø bacon rett fra stekovnen. Herlig!

Zincite 03-03-08 00:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av terry (Innlegg 412277)
Jeg har en gammel ovn hvor stekeplatene (de runde oppå) er utrolig slitsomme å få reine.
Noe gammelt belegg som jeg ikke får av. Selv ikke med stålull!
Noen tips?

Jeg har lært hjemme noe som også er nevnt før i denne tråden- å drysse vaskepulver i kjelene om noe har brent seg fast. Tok denne varianten på platene oppå komfyren til kjæresten min. Han og jeg har litt forskjellig ide om hvor ofte (eller kanskje det er hvor grundig?) de bør rengjøres :eek:
De ble rene. Først sprutet jeg vann på - usikker på om det er nødvendig. Og så strødde jeg vaskepulver over og lot det stå et par timer tror jeg. Jo lenger jo bedre i følge min mor. Så skrubbet jeg litt...
Ble litt sliten da, men trening er jo sunt om man ikke overdriver :confused:

Aline 03-03-08 01:30

Oi, vaskepulver på platene skal jeg prøve! Takk for tipset :D

terry 03-03-08 12:38

Yepp, skal prøve det jeg også! Takker for tipset :)

nalana 03-03-08 17:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 413533)
Hva ble colaen brukt til? Stekeplatene? Jeg har bare sett ekstrem rengjøring en gang, og det jeg husker best fra det var at de brukte innsiden av et bananskall til å tørke støv av planter med ... Siden jeg ikke spiser banan har jeg aldri prøvd det ... :)

Det programmet så jeg også. Ganske stilig metode som jeg aldri har prøvd siden jeg hverken spiser noe særlig bananer og ikke har planter i hus.:p

medas 03-03-08 18:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blåbær (Innlegg 413533)

De brukte cola til å løsne på fastbrente kjeler bl.a, men kan nok brukes til mer enn det:)

Demithor 03-03-08 19:45

Cola er også et ganske bra rensemiddel for krom. Ett av mange tips fra Mythbusters om Cola.

Og ifølge en episode jeg så av Hjelpekorpset, så er ketchup meget egnet til å pusse sølvtøy. Bare å legge sølvet i ketchup natten over, vips, blankt og fint.

Grovsnus 03-03-08 23:55

Enda et lite "Husmor-tips"
Noen ganger sitter skallet ( de tørre ytterste lagene) på løken godt fast. Hiv hele løken ned i varmt vann noen min så de bløytes opp. Så løsner de lettere.
Eller gjøre som hu Engelske (Niagella?) når hu skal lage "rustikk" mat. Bare kapp opp hele løken og hiv i gryta, De tørre bldene blir mjuke i varme og saus.
Og en lien ting til slutt: Når du skjærer løk, stå så nært kjøkkenvifta som mulig, og den på full guff. Så slipper du tårevåte seangser.
Ha en fin dag
Mvh grovsnus

blåbær 04-03-08 00:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grovsnus (Innlegg 414085)
Og en lien ting til slutt: Når du skjærer løk, stå så nært kjøkkenvifta som mulig, og den på full guff. Så slipper du tårevåte seangser.
Ha en fin dag
Mvh grovsnus

Eller bruk kontaktlinser :p Har ikke grått en eneste løktåre på elleve år! Og jeg var helt ekstrem! Husker godt at jeg måtte ut fra skolekjøkkenet og lufte meg mens de andre skjærte løken, fordi det svei noe helt infernalsk ...

medas 06-03-08 18:39

Noen som har gode råd for å få vekk kulepennstreker fra et dukkehode? Har prøvd Macig eraser og jiff, men det sitter som spikra:(

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:06.