![]() |
Sv: Noen annen grunn til at vi ikke skal spise så mye frukt enn
Pels på tenna av banan? Det tror jeg ikke jeg har lagt merke til, gitt. Men det er vel fordi jeg stort sett aldri spiser banan alene, men oppi smoothies og lignende.
Er banan så ille at man helst ikke skal gi dem til barna? Min datter får banan i smoothies og frosne bananbiter istedetfor is osv. |
Sitat:
|
Sitat:
Men jeg skjønner hva du mener, og jeg synes det blir litt "hysterisk" dette her. Hvis bananer virkelig er så ille at de skader kroppen vår, bør vi holde barna våre vekke fra dem da? Jeg klarer ikke å være helt enig i at dette er en tullefrukt osv. |
Sitat:
"Det finst mange hundre sortar banan, men dei kan delast inn i to grunnsortar: vanleg fruktbanan og kokebanan. Bananar inneheld fiber, A-, B-, C- og E-vitamin og minerala fosfor, kalium, jern og sink, og store delar karbohydrat, men heile 74% er vatn. I ein umogen banan er størsteparten av karbohydrata stivelse, men etter kvart som han mognar, blir dei omdanna til sukker slik at stive til slutt berre utgjer 1-2% av frukta." Brått nynorsk, men:P Er lett å si at noe bare er "tull" Ignoranse is bliss:D |
er kanskje ikke så fint og flott det med sukker og stivelse og sånt, men visst søren inneholder den vitaminer og mineraler.
|
Nettopp.
|
Vitaminer og mineraler er en dårlig unnskyldning for å spise noe som er så søtt. 100 gram banan inneholder 0 gram fett, 1 gram protein, 23 gram karbohydrater, 8 mg C-vitamin, 0,4 mg B6, 358 mg kalium, 0,3 mg mangan og ellers ubetydelige mengder næringsstoffer.
Blomkål eller brokkoli er for eksempel mye bedre kilder til vitaminer og mineraler, og inneholder nesten ingen karbohydrater. Derfor er ikke banan noe særlig godt for noe som helst annet enn godteri. De aller fleste frukter er både mer næringsrike og har gjerne halve karboinnholdet. Derav tullefrukt. Banan hører ikke hjemme på en lavkarbodiett, på linje med annet sukker. Det er en unyttig matvare. Det betyr derimot ikke at den er "skadelig" eller at man må være hysterisk redd for den. Men hvis du skal spise frukt så er ikke banan førstevalget. |
Sitat:
|
Delte meninger om bananen ser jeg...for min del holder jeg meg borte fra hele bananen..
Ikke fordi jeg ikke liker den, men fordi den rett og slett er for søt også får jeg alltid vondt i magen av den. Men jeg synes banan er et godt alternativ til barn istedenfor is ja. Lavkarbo er det vell ikke... |
Nei lavkarbo er det absolutt ikke, hehe. Men vesla mi får banan nesten hver dag, istedetfor godteri eller is. Jeg fryser ned bananer, druer, appelsiner og annen frukt i biter, så får hun en skål med "frukt-is" til barnetv. Hun elsker det. :)
|
Men lager du ikke den vanen at hun alltid skal ha noe søtt til barnetv da:confused:
Eller er det bare jeg som er streng? |
Nja. Nå ser jeg på frukt som noe barn kan spise hver dag, så jeg ser egentlig ikke på det som noe problem. Jeg tenker mer på hva slags mat jeg serverer enn NÅR jeg serverer den. :)
|
Hva med kiwi? Jeg elsker kiwi!
|
men banan er vel pr definisjon ikke en frukt men et bær har jeg lært da... (for å gjøre forvirringen komplett :p )
Jeg tror sukkermengden er grunnen til at man skal holde seg unna banan... I følge F2-plan diet er jo grønne bananer helt greit å spise... riktignok begrenset til en pr dag da men... De grønne er jo mindre søte enn de modne/gule |
Sitat:
|
Fra frukt.no så inneholder Kiwi
Fett: 0,4g Protein: 1g Karboh: 10,6g |
| Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13. |