Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Kakao med kokosmelk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10802)

Annhild 24-09-08 14:47

Sv: Kakao med kokosmelk

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nøtta (Innlegg 541545)
ca 1ss ...

Takk:D

manikken 16-01-09 19:37

Prøvde kakao med kokosmelk, fløte, splenda, kokosfett og masse kakaopulver for første gang i dag :sikle: O - MY - GOD!!! Fantastisk. Som å drikke flytende sjokolade. Er nok ikke noe en bør drikke hver dag akkurat men.. Fikk et skikkelig energikick av denne gudedrikken:w00t: Har gått halvannen times tur, har egentlig lyst å gå en tur til!!! Varm og vidunderlig i heler kroppen:D

Jabba 16-01-09 20:13

Åhhh - må prøve kakao på kokosmelk.....har prøvd å lage kun på fløte men det ble ikke så godt synes jeg....
Det finnes visst en extra creamy kokosmelk også - lurer på om jeg skal teste den....

Helene 16-01-09 20:23

Kanskje dette er noe å prøve. Greit for melkeallergikeren i familien og denne. (selv om jeg ville laget med sukker til han).

QueenConnie 21-01-09 00:17

dette var faktisk gætt! *overasket*

anbefales, fra den mest kresne lavkarboern ever! :0

runesvein 09-05-09 17:33

Sv: kakao med kokkos melk..

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av stinasol (Innlegg 211665)
kjempeflott :) den jeg har kjøpt heter blue dragon og er 2,4 karbo i pr dl..fins det noen med mindre i? hvor får jeg kjøpt? :)

Jeg har en som heter AROY-D coconut extract. den er 1,9 gr karbo pr 100gr
vet ikke hvor den er kjøpt
http://media4.picsearch.com/is?yH0dJ...eGBacD003dlvKw

Julie 08-10-10 22:11

Laget denne i dag jeg! :) Masse fett i den, noe som er kjempebra for meg som sliter med å få i nok til tider - så om man ligger litt lavt i fettinntaket er denne kjempelur!

Regnet litt på næringsinnhold i den jeg laget:

- En boks Thailand Santa Maria kokosmelk (400 ml, regnet cirka 400 gram). [4 g kh]
- Cirka 10 gram kakao (syntes det smakte lite med 8 gram, men tror jeg skal prøve det til neste gang, hehe. :p) [1.1 g kh]
- Søtningsstoff: sukrin. [0 g kh]

Totalt: 5.1 g kh, 598 kalorier, 51.5 gram protein, 66.2 gram fett.

Med andre ord så må man passe på at man ikke får for mye av f.eks. protein, men jeg prøvde den i dag fordi jeg hadde spist såpass lite.

Ble litt sånn sterk/bitter-aktig ettersmak - mulig det var fra sukrinen, skal prøve Splenda neste gang... ;)

Skikkelig kos, denne her, og mettende som søren - anbefales! :D

Tiki 20-10-10 20:54

Laget denne for første gang i dag. Deilig. Fikk en assosiasjon siden kakaoen er litt tykk. Noen som har prøvd å blande gelatin i kakaoen for å lage sjokoladepudding?.... så med litt krem på. Det hadde vært lavkarbo pudding det. :)

Julie 20-10-10 20:59

Hmm, Tiki... det var en skikkelig god idé! Kanskje jeg prøver det på fredag kveld? :sikle:

Du må si ifra om du prøver, og hvordan resultatet isåfall blir! :D

Tone-G 20-10-10 21:09

Denne kan virkelig anbefales :) Har kost meg med kakao et par dager nå :sikle:

Tiki 20-10-10 21:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Julie-x (Innlegg 951881)
Hmm, Tiki... det var en skikkelig god idé! Kanskje jeg prøver det på fredag kveld? :sikle:

Du må si ifra om du prøver, og hvordan resultatet isåfall blir! :D

Ja ikke sant. :p Skal si i fra hvis jeg prøver.

LineJM 20-10-10 21:14

Åh dette var lurt.Jeg har av og til lyst på kakao men å lage på fløte synes jeg ikke er noe særlig.

mocc@ 21-10-10 08:25

Ååå denne skal jeg prøve. Vet ikke om jeg liker kokosmelk, men er vert ett forsøk.. :)

Jannejoh 21-10-10 09:22

Jeg kan ikke fordra smaken og lukten av kokos så jeg må bare spørre. Smaker eller lukter det kokos? Tenker på geniale Cocosa uten smak og lukt og håper at det er tilfelle med kokosmelk og.

Rin 21-10-10 10:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jannejoh (Innlegg 952111)
Jeg kan ikke fordra smaken og lukten av kokos så jeg må bare spørre. Smaker eller lukter det kokos? Tenker på geniale Cocosa uten smak og lukt og håper at det er tilfelle med kokosmelk og.

Jeg syntes ikke at det smakte kokos, men jeg reagerer heller ikke så mye på den smaken, så godt mulig at andre ville merke det mer enn jeg gjorde.

Prøvde forresten å lage kokosmelk-kakao for første gang i går. Det ble himmelsk! Og definitivt et måltid heller enn en snack, hehe - jeg klarte ikke å drikke opp en hel kopp før jeg ble mett. :p

Tiki 21-10-10 11:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jannejoh (Innlegg 952111)

Jeg synes det smakte et hint av kokos, så hvis du absolutt ikke liker det, hadde jeg prøvd å lage kakao på eggemelk.

Er ellers enig at dette.....hvis en bruker en hel boks med kokosmelk er et helt måltid. Jeg hadde litt ferdig kakao som jeg laget i går i kjøleskapet, som jeg bare varmet opp i microen i en kopp.
Enkelt og greit. Kan sikkert oppbevares slik et par dager :)

lifejack 21-10-10 11:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tiki (Innlegg 951878)
Laget denne for første gang i dag. Deilig. Fikk en assosiasjon siden kakaoen er litt tykk. Noen som har prøvd å blande gelatin i kakaoen for å lage sjokoladepudding?.... så med litt krem på. Det hadde vært lavkarbo pudding det. :)

Har ikke prøvd med sjokolade, men lager "pannacotta" av kokosmelk, gelatin, vanilje og søtning, og det funker som bare rakkern, det;)

Tiki 21-10-10 12:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lifejack (Innlegg 952211)
Har ikke prøvd med sjokolade, men lager "pannacotta" av kokosmelk, gelatin, vanilje og søtning, og det funker som bare rakkern, det;)

Hmm, det hørtes jo også godt ut ;)

Huldr 21-10-10 14:06

Jeg prøvde kokosmelkkkakao for andre gang i går (leeeenge siden første gang) og for andre gang kom jeg til den konklusjonen at jeg ikke liker det :o Sånn er det bare, alle kan ikke like alt ...

Men jeg liker kokos da, så det er ikke det. Jeg liker bare ikke den smaken det blir av kakaoen.

Har ikke prøvd eggemelkkakao, men synes eggemelk med kaffe i er ok. Kan være verdt et forsøk for de som ikke liker kokoskakao (og vise versa, kanskje).

Jannejoh 22-10-10 09:03

Takk for svar, hvis det bare er et hint av kokossmak så skal jeg prøve det, bare for å ha gjort det. Har laget eggemelk kakao og syns det er godt så da her jeg et alternativ :)

Julie 22-10-10 21:41

Prøvde Tiki sin idé i dag og la i 10 plater gelatin etter å ha kokt opp Blue Dragon sin kokosmelk (mamma var på Meny og gadd ikke stikke innom Bunnpris for å kjøpe Santa Maria-varianten) med 8 gram kakao og cirka 2 spiseskjeer sukrin.

Står i kjøleskapet i to skåler nå og skal stå til i morgen... Var det noen som nevnte "usunn frokost"? :D

Skal gi tilbakemelding så fort jeg får smakt den! ;)

Kinsey 22-10-10 21:57

Spennende, Julie-x. Håper det blir bra.

Hvilken kakao bruker dere? "Vanlig" Regia, liksom?

Julie 22-10-10 22:02

Vi har en stor oransje og mørkebrun boks fra Regia stående i skuffa, men om pulveret oppi ER fra Regia vet jeg ikke... :p

Men det skal snart kjøpes inn nytt, og jeg skal skaffe Regia siden jeg ikke vet om så mange andre merker som selger kakao (pulver). ;)

Julie 22-10-10 23:36

Har tilbakemelding allerede jeg! :p Puddingene stivnet fortere enn forventet, så nå ligger den i magen i stedet for å stå i kjøleskapet. Mamma fikk også, for hun er skikkelig sjokoholiker og ville gjerne ha, men sa selvfølgelig at jeg skulle ta det selv... :rolleyes:

Men, så var det tilbakemeldinga da:

Den var god, og med en boks kokosmelke (400 ml) får man to porsjoner med sjokoladepudding. Jeg brukte ti plater gelatin, men de ble litt vel stive, så neste gang skal jeg prøve åtte. Kakaosmaken var også litt mild, så jeg tror at en dæsj kaffe og evt. en spiseskje kakao ekstra må til. Brukte cirka to ss sukrin som søtning, men om man skal ha noe mer søtning enn det tror jeg man heller burde bruke Splenda (eneste andre søtningsstoffet jeg bruker), for jeg har brukt mye sukrin (3-4 ss) i kakaoen før, og da får man den bitre ettersmaken.

Dagens oppskrift:
En boks kokosmelk
8 gram kakao
2 ss sukrin
10 plater gelatin

Forslag for neste forsøk:
En boks kokosmelk
9 gram kakao
Evt en dæsj kaffe (kan sikkert være ganske sterk)
2 ss sukrin, evt. 3 ss Splenda
8 plater gelatin

NB! Ved bruk av Splenda må man også ta hensyn til karbohydrater! ;)

Om noen andre vil prøve dette så hadde det vært fint med tilbakemeldinger - er jo greit om man har forskjellige varianter. :D Jeg, for eksempel, vil ha en lettvint variant, mens andre gjerne vil ha i fløte, osv osv osv...

Er ihvertfall god og mettende på en fredagskveld! :spisesnak

Edit: Synes forøvrig at denne burde døpes sjokokokopudding! :D :lol:

Veggpryd 23-10-10 00:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lifejack (Innlegg 952211)

Høres veldig godt ut! :) Skal prøve sjokoladepuddingen også. Yum!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:26.